Kilpailun kuvatuomaristo valitsi vuoden 2021 parhaaksi kuvareportaasiksi aikakausmediassa Ylioppilaslehden 4/21 juttuun liittyvän, valokuvaaja Touko Hujasen kuvareportaasin ”Asunnottomuus Helsingissä”. Kuvasarja seuraa kahdeksan kuukauden ajan asunnottomien arkea Helsingissä korona-aikana. Reportaasista poikkeuksellisen tekevät sen laajuus ja seurannan pitkä kesto. Tuomaristo totesi perusteluissaan:
”Poikkeuksellisen pitkällä aikavälillä koottu vaikuttava ja karu kuvareportaasi asunnottomuudesta pysäyttää. Laaja kuvasarja kertoo aidosti mistä on kysymys; se kuvaa raakaa tosielämää, josta haaveet ovat poispyyhittyjä. Kuvattavat säilyttävät arvokkuutensa, mutta lukija näkee, ettei kaikki ole niin kuin pitäisi.”
Vuoden kuvareportaasi -sarjassa menestyivät myös Timo Pyykön Imagessa 9/21 julkaistu kuvareportaasi ”Savuna ilmaan” rakennemuutoksen kourissa riutuvasta Kemistä sekä Antti Haatajan Suomen Luonto -lehdessä 8/21 julkaistu susien elämää koskeva kuvasarja ”Aitoa elämää”.
Tehy-lehden juhlanumeron kansi voitti yleisöäänestyksen
Vuoden aikakauslehtikansi -palkinto jaettiin kilpailussa nyt 10:nnen kerran. Voittaja ratkeaa yleisöäänestyksessä. Esituomaristo valitsi kilpailuun lähetetyistä kansista 20 äänestykseen helmikuun ajaksi. Lehdet edustivat hyvin Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden eri lehtiryhmiä: yleisölehtiä, ammatti- ja järjestölehtiä sekä asiakaslehtiä.
Kilpailun ehdokkaista eniten ääniä sai Tehy-lehden juhlanumero 6–7/21. Kaikkiaan yli 8 100 annetusta äänestä kansi sai 1530 ääntä. lÄänestäjiä kannessa miellytti muun muassa sen ajattomuus, mutta samalla ajankohtaisuus, raikas ilme ja kannen viestittämä toivo paremmasta. Yli tuhat ääntä kilpailussa saivat myös seuraaviksi sijoittuneet Linnut 2/21 ja Yhteishyvä 1/21.
Editkilpailun tavoitteena on löytää ja palkita sekä sisällöllisiä että visuaalisia alan huippuja. Kilpailuun voivat osallistua Aikakausmedia ry:n jäsenten kustantamat tai julkaisemat aikakausmediat ja niiden tekijät. Vuoden uudistaja -sarja oli kilpailussa mukana ensimmäistä kertaa. Voittajat toimituksellisissa sarjoissa valitsi yhteensä yhteensä 11 eri tuomaristoa ja niiden yhteensä 52 tuomaria.
Editkilpailun 2021 voittajat toimituksellisissa sarjoissa
Vuoden irtonumero
- Matka 4/21, Sanoma Media Finland Oy
Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys
- Tehy-lehti 6–7/21, Tehy ry
Vuoden feature-juttu yleisömediassa
- Pienet ensin, Apu
Suvi Elo, valokuvaaja; Anna-Liisa Hämäläinen, toimittaja; Janne Itkonen, toimittaja;
Outi Kainiemi, kuvittaja; Juuso Koponen, kuvittaja; Ilkka Koski, valokuvaaja;
Tanja Pellikka, graafikko; Timo Tervoja, AD; Niklas Thesslund, tuottaja;
Milka Sauvala, toimittaja ja Jukka Väänänen, kielenhuolto
Vuoden lifestyle-juttu yleisömediassa
- Sienimetsän aarteet, Maku
Jenny Brandt, päätoimittaja; Maiju Lönnroth, AD; Johanna Myllymäki, valokuvaaja; Kati Pohja, ruokatoimittaja; Tiina Valkonen, toimituspäällikkö ja Antti Vettenranta, valokuvaaja
Vuoden ammatti- ja järjestömediajuttu
- Tukkijoelta Osaran aukeille, Metsälehti Makasiini
Anna Back, AD; Jussi Collin, toimitussihteeri; Liina Kjellberg, toimittaja ja
Seppo Samuli, valokuvaaja
Vuoden asiakasmediajuttu
- Mielessä isot kuviot, Yhteishyvä
Kaisa Hako, toimittaja; Leena Majaniemi, AD; Sara Malmberg, sisältöpäällikkö; Leila Mehto, vastaava tuottaja; Juha Salminen, valokuvaaja ja Sanna Suokko, toimituspäällikkö
Vuoden uudistaja Aikakausmediassa
- Toimittaja Sami Karppinen, Metsälehti, Tapio Palvelut Oy
Vuoden henkilökuva aikakausmediassa
- ”Last Man Standing”, valokuvaaja Ville Malja, X-lehti
Vuoden lifestyle-kuva/kuvasarja aikakausmediassa
- ”Kaalia kansalle”, valokuvaaja Tommi Anttonen, Kauppalehti Optio
Vuoden kuvareportaasi aikakausmediassa
- ”Asunnottomuus Helsingissä”, valokuvaaja Touko Hujanen, Ylioppilaslehti
Vuoden aikakausmediatoimittaja
- Kaarina Vainio, Ulkopolitiikka
Vuoden ammatti- ja järjestömedia
- Selkosanomat, Selkokeskus / Kehitysvammaliitto ry
Vuoden asiakasmedia
- Etiketti/Etiketten, Alko Oy/ Genero Oy
Vuoden yleisömedia
- Apu, A-lehdet Oy
Lisätietoja: toimituksellisten sarjojen tuomaristojen puheenjohtaja, viestintäpäällikkö Heli Häivälä, Aikakausmedia
» Katso sekä toimituksellisten että markkinoinnillisten sarjojen sarjojen voittajat kuvineen Editkilpailun sivuilta.
Aikakausmedian Editkilpailussa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.
Aikakausmedia ry on aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden toimialayhteisö. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on yli 230, ja ne julkaisevat yhteensä lähes 450:tä painettua tai/ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa