Aikakausmedian järjestämän Editkilpailun Vuoden aikakauslehtikansi -sarjan yleisöäänestykseen valittiin 64 kilpailuehdotuksen joukosta kymmenen tuomariston mielestä parasta kantta. Ehdokkaissa on mukana kahdeksan yleisölehden kantta, yksi asiakaslehden ja yksi ammatti- ja järjestölehden kansi.
Äänestyksessä mukana olevat kannet:
- Eeva 6/2022
- Etiketti 1/2022
- Image 11–12/2022
- Kanava 8/2022
- Sport 2/2022
- Suomen Kuvalehti 29/2022
- TAUKO Magazine 2/2022
- Telma 3/2022
- Trendi 10/2022
- Viinilehti 7/2022
Kansiäänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla 1.–31. maaliskuuta. Kolme eniten yleisöääniä saanutta kantta julkistetaan huhtikuussa muiden kilpailusarjojen shortlistojen yhteydessä, ja voittaja palkitaan Editgaalassa 25. toukokuuta.
– Kansikilpailun taso oli tänä vuonna kova, ja kärkikymmenikköön nousi visuaalisesti ja tekstisisällöiltään eri tavoin houkuttelevia kansia. Joukossa on oivaltavia kuvituksia, herkullisia lifestyle-asetelmia ja raikkaita henkilökuvia. Ajan henki näkyy esimerkiksi monipuolisena naiskuvana, Aikakausmedian markkinointipäällikkö Outi Itävuo sanoo.
Kannet yleisöäänestykseen valitsivat Studio Behmin yrittäjä, AD ja kuvittaja Niina Behm, AD, graafinen suunnittelija ja kuvittaja Antti Kyrö, kuvittaja Tuomas Kärkkäinen sekä Tekijä-lehden graafinen suunnittelija Emilie Uggla. Kriteerinä valinnassa oli kannen visuaalisuus, kohderyhmää puhutteleva otsikointi ja kokonaisuuden houkuttelevuus.
Vuoden aikakauslehtikansi -sarja oli tänä vuonna Editkilpailun suosituin. Sarja on ollut mukana kilpailussa vuodesta 2011.
Kansiäänestys Editkilpailun sivustolla
Vuoden toimittaja -sarjassa ennätysmäärä ehdotuksia
Vuoden 2022 Editkilpailussa oli mukana 12 toimituksellista ja kolme markkinoinnillista sarjaa. Toimituksellisiin sarjoihin tuli yhteensä 339 ehdotusta. Kansisarjan lisäksi yksi suosituimmista sarjoista oli Vuoden aikakausmediajuttu, johon ilmoitettiin 59 juttua. Vuoden aikakausmediatoimittajan tittelistä puolestaan kilpailee 49 toimittajaa, mikä on ennätysmäärä.
Kokonaan uusia sarjoja kisassa oli kaksi: Vuoden video ja audio sekä Erikois-Edit, jolla palkitaan alaa kehittänyt tai sananvapautta, moniäänisyyttä tai demokratiaa edistänyt henkilö tai muu taho.
– Olen erityisen ilahtunut siitä, että uudet sarjat otettiin avosylin vastaan. Esimerkiksi Erikois-Editiin tuli monipuolisesti erilaisia ehdotuksia, ja sarjan tarkoitus oli sen laajuudesta huolimatta ymmärretty erittäin hyvin. On ilo nähdä, kuinka hienoja asioita tällä alalla tehdään, sanoo Itävuo.
Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa esiin alan monipuolisia onnistumisia ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.
Kansiäänestys on käynnissä Editkilpailun sivustolla 1.–30.3. Kaikkien äänestäjien kesken arvotaan kaksi 300 euron lahjakorttia Tikettiin sekä kotimaisen aikakauslehden vuositilaukset.
Lataa kansikuvat täältä
Lisätiedot:
Outi Itävuo, Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
040 540 1820
Edit-palkinnot 2023
1. Vuoden yleisömedia
2. Vuoden ammatti- ja järjestömedia
3. Vuoden asiakasmedia
4. Vuoden aikakausmediatoimittaja
5. Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
6. Vuoden uudistaja aikakausmediassa
7. Vuoden aikakausmediajuttu
8. Vuoden ulkoasu aikakausmediassa
9. Vuoden video tai audio aikakausmediassa
10. Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys
11. Vuoden irtonumero
12. Erikois-Edit
13. Vuoden aikakausmediamainostaja
14. Vuoden aikakauslehtimainos
15. Vuoden aikakausmediakampanja