Tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2023) mukaan kahden aikakausmedian keskimääräinen viikkotavoittavuus digikanavissa on yli miljoona. Suurin yleisö oli Seiskalla, joka tavoitti yli 1,2 miljoonaa digilukijaa viikossa. Miljoonarajan rikkoi myös Me Naiset, jonka digitaalinen koti on Ilta-Sanomien sivuston yhteydessä. Yli puoli miljoonaa viikkokävijää keräsivät Kotiliesi, Anna ja Talouselämä.
Digitaalisella viikkotavoittavuudella tarkoitetaan keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärää. Kaikki KMT:n tuottamat digi- ja kokonaistavoittavuusluvut yksittäisille lehdille eivät ole joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta vertailukelpoisia aikaisempien vuosien tuloksiin mittaustavan uudistuksen vuoksi.
Digitaaliselta viikkotavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat 2023
|
Lehti |
Digitaalinen viikkotavoittavuus, |
1. |
Seiska | 1 207 000 |
2. |
Me Naiset | 1 094 200 |
3. |
Kotiliesi | 613 800 |
4. |
Anna | 565 100 |
5. |
Talouselämä | 515 600 |
6. |
Tekniikka&Talous | 429 000 |
7. |
Tekniikan Maailma | 324 300 |
8. |
Yhteishyvä | 255 400 |
9. |
Apu | 212 700 |
10. |
Tivi | 207 800 |
Kokonaistavoittavuusluku kertoo lehden keskimääräisen painetun numeron lukijamäärän, johon on lisätty keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita käyttäneiden nettomäärä. Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakauslehdet olivat Yhteishyvä ja Pirkka, joiden lukijoista suurin osa tavoitetaan printtilehdellä.
Lue myös: 31 lehteä kasvatti lukijamääräänsä printissä – tässä ovat suurimmat suomalaiset aikakauslehdet
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat 2023
|
Lehti | Kokonaistavoittavuus (printti + digi), yli 15-vuotiaat suomalaiset |
1. |
Yhteishyvä | 2 189 800 |
2. |
Pirkka | 1 698 600 |
3. |
Seiska | 1 332 400 |
4. |
Me Naiset | 1 153 600 |
5. |
Terveydeksi! | 892 900 |
6. |
Kotiliesi | 768 300 |
7. |
Anna | 666 100 |
8. |
Avainapteekit | 623 900 |
9. |
Talouselämä | 616 700 |
10. |
Tekniikan Maailma | 505 700 |
11. | Taloustaito | 486 600 |
12. | Tekniikka&Talous | 484 400 |
13. | Apu | 454 800 |
14. | Kodin Kuvalehti | 374 000 |
15. | Tiede | 365 000 |
16. | Eeva | 362 800 |
17. | Seura | 337 600 |
18. | Suomen Kuvalehti | 336 500 |
19. | Aku Ankka | 319 400 |
20. | Moottori | 317 900 |
Alla olevaan esitykseen on koottu lukijamäärältään, digitavoittavuudeltaan ja kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat lukijoiden iän ja sukupuolen mukaan jaoteltuna. Voit ladata raportin itsellesi täältä.
Digiä luetaan jo lähes yhtä paljon kuin painettua
Aikakausmedioita lukee digissä kuukausittain 61 prosenttia suomalaisista ja painettuna 69 prosenttia. Painetun aikakauslehden kuukausilukeminen laski edellisvuodesta yhdellä prosenttiyksiköllä, kun taas digitaalinen kasvoi kahdella. Yhteensä aikakauslehtiä lukee jossain kanavassa kuukausittain 84 prosenttia yli 15-vuotiaista suomalaisista.
Kuukausittaista lukutapaa kysytään KMT:ssa erillisellä kysymyksellä, mistä syystä kokonaistasoa on mahdollista verrata aikaisempiin vuosiin.
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain 2021–2023
%, yli 15-vuotiaista suomalaisista
Digi- ja kokonaistavoittavuuden vertailu aiempiin vuosiin
KMT:n tuottamat digi- ja kokonaistavoittavuusluvut eivät ole kaikille lehdille vertailukelpoisia aikaisempien vuosien tuloksiin mittaustavan muutoksen vuoksi. Ohjeistus koskee niitä lehtiä, joiden luvut on muodostettu FIAM-mittauksen tuloksista.
Ne lehdet, jotka saavat digitaalisen lukemisen lukunsa KMT-kyselyn perusteella, voivat verrata kaikkia lukujaan edellisen vuoden tuloksiin.
Näiden lehtien lukuja saa verrata edellisvuoteen:
Aarre, Aku Ankka, Antiikki & Design, Askel, Auto Bild Suomi, Avainapteekit, Caravan, Deko, ET Terveys, Glorian Koti, Glorian ruoka & viini, HS Meidän perhe, Ihana, IS Urheilulehti, Juoksija-lehti, Käytännön Maamies, Kodin Pellervo, Koti ja Keittiö, Kotilääkäri, Kotimaa, Kotipuutarha, Maatilan Pellervo, Matka, Metsälehti, Moottori, Oma Piha, Opettaja, Pirkka, Samarbete, Suomen Luonto, Suuri Käsityö, Terveydeksi!, Tiede, Trendi, Valitut Palat, Viisas Raha ja Viva.