Eeva.fi:n arvoja ovat vapaa, terävä ja peloton, mikä näkyy kaikessa tekemisessä. Näyttävissä ja ajankohtaisissa verkkojutuissa puhutaan muun muassa cp-vammaisen aktivistinaisen minäkuvasta, Erika Vikmanin hutsahtavasta pukeutumisesta ja kysymyksestä, miksi ehkäisy on vain naisten vastuulla.
– Saitilla yhdistyvät Eevan, Trendin ja Kauneus ja Terveys -lehden parhaat puolet. Eeva.fi ei kuitenkaan ole vain kolmen lehden juttujen alusta, vaan itsenäinen digibrändi. Sisällöissä keskitytään siihen, mikä on yhteistä kaikille lukijoille iästä riippumatta – tarinoihin ja rohkeisiin ihmisiin, päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki sanoo.
Uuden verkkosivuston suunnitteluvaiheessa toimitus teetti lukuisia erilaisia kysely- ja teematutkimuksia, joista yksi oli Naisen omakuva 2030 -tutkimus. Sen perusteella nykyinen naiskuva on jäänyt auttamatta jälkeen siitä, mitä naiset oikeasti ovat, ja liian kapea kuva naiseudesta aiheuttaa paineita ja epävarmuutta. Tutkimuksen mukaan vain 30 prosenttia naisista samastuu median luomaan naiskuvaan.
– Päätimme, että meidän pitää pystyä tuomaan esille erilaisia ihmisiä ja erilaisia näkökulmia. Vaikka inklusiivisuuden eteen on tehty paljon työtä, nyt ei voida pysähtyä, vaan pitää pystyä parempaan.
Nykyisen naiskuvan laajentaminen on vaikuttanut paljon sivuston kuvamaailmaan ja tuonut uutta näkökulmaa jokapäiväiseen toimitustyöhön. Erilaisten kuvien ja haastateltavien etsimiseen käytetään paljon aikaa.
Arvot antavat lukijalle tarttumapintaa
Verkkosivusto on Trendin, Eevan ja Kauneus & Terveys- lehden koti, mutta nimeksi valikoitui eeva.fi. Se valittiin siitä syystä, että alun perin hepreankielinen nimi tarkoittaa elämistä ja hengittämistä. Lisäksi kaikissa ihmisissä on ripaus eevaa.
– Kaikki nykyisin elävät ihmiset ovat yhden noin 200 000 vuotta sitten eläneen afrikkalaisnaisen jälkeläisiä. Tutkijat ovat nimenneet tämän kantaäidin Mitokondrio-Eevaksi, koska hänen dna:nsa periytyy solun mitokondrio-osassa, Paalosalo-Jussinmäki sanoo.
Pyrimme tuomaan esille omia arvojamme ja ajatuksiamme. Se antaa lukijoille tarttumapintaa ja tekee tekijöille työstä merkityksellisempää.
Eeva.fi heiluttaa feministilippua ylpeänä ja jo sivuston alkutaipaleella on käynyt ilmi, että rohkealle uuden ajan medialle on kysyntää. Paalosalo-Jussinmäen mukaan nyt eletään vaihetta, jossa median pitää olla hyvien arvojen puolella ja asioista jotakin mieltä.
– Tyhjänä alustana toimiminen ei ole kovin kiinnostavaa. Siksi pyrimme tuomaan esille omia arvojamme ja ajatuksiamme. Se antaa lukijoille tarttumapintaa ja tekee tekijöille työstä merkityksellisempää, hän sanoo
Sivustolla on tietoisesti haluttu hyödyntää kasvavan mediakulutuksen muotoja, jotka eivät sovellu printtiformaattiin. Videoilla, animaatiolla ja infografiikoilla tuodaan uudenlainen ulottuvuus verkkojuttuihin, ja podcasteissa ja keskustelualusta Eeva Puheen erilaisissa teemoissa syvennytään päivänpolttaviin aiheisiin toimittajien ja asiantuntijoiden johdolla.
Eeva Puheessa jokainen keskustelu alkaa asiantuntijan kanssa tehdyllä videomuotoisella alustuksella, jonka jälkeen sivustolle kirjautuneet käyttäjät voivat osallistua keskusteluun. Alustalla on juteltu muun muassa överiempatiasta, vaihdevuosioireista ja unelmatyön löytämisestä. Verkkokeskustelujen tavoitteena on ymmärrys, ilo ja jakaminen, ja muista keskustelufoorumeista poiketen keskusteluilla on alku ja loppu. Virtuaalitapahtumana järjestettävässä Eevan kirjaklubissa jututetaan tunnettuja suomalaisia kirjailijoita ja Terapiaklubissa pureudutaan kerran kuussa elämän suuriin kysymyksiin.
Suuri rakkaushuijaus -podcastissa keskustellaan rakkaudesta ja parisuhteista, ja 8 oppituntia rohkeudesta -podcastissa haastatellaan tunnettuja suomalaisia rohkeudesta. Uusin avaus on Eevan politiikkaa käsittelevä Totuuksia Suomesta -podcast.
Sivulataustavoite täyttyi kolmannella viikolla
Teknisesti uutta eeva.fi-sivustoa lähdettiin kehittämään marraskuussa 2021 yhdessä mediamyynnin kanssa. Verkkosivustoa varten tehtiin laaja kuluttajatutkimus ja selvitys, jossa kyseltiin, näkevätkö mainostajat yhteisölliselle ja feministiselle verkkosivustolle kysyntää. Myös mahdollisista mainostaja-asiakkaista tehtiin kartoitus.
Verkkosivustoa varten rakennettiin A-lehtien omalle Platta-alustalle paljon uusia ominaisuuksia. Sivustolle luotiin muun muassa ylellinen ympäristö mainostajille. Saitilla on vähemmän mainospaikkoja kuin useimmilla muilla medioiden sivustoilla, ilmeeltään sivusto on näyttävä ja rauhallinen.
– Lukijat ovat ottaneet uuden verkkosivuston hyvin vastaan ja palaute on ollut positiivista. Vuoden 2022 tavoitteena oli saada 200 000 sivulatausta viikossa. Jo eeva.fi:n kolmannella viikolla pääsimme siihen, Paalosalo-Jussinmäki riemuitsee.
Verkkosivusto on paitsi mahdollisuus tehdä raikasta ja visuaalista digijournalismia, myös samalla havitella uutta ja nuorempaa lukijakuntaa.
– Eeva on 89-vuotias brändi, joka on pärjännyt vuosikymmenten läpi ja löytänyt aina uudet yleisönsä. Se on Suomen luetuin naistenlehti printissä ja uskomme, että se kulkee naisten mukana myös seuraavat sata vuotta, hän sanoo.