Haku

KMT:ssä mukana olleista aikakauslehdistä 31 kasvatti lukijamääräänsä edellisvuoden mittauksesta. Kahdella lehdellä lukijamäärä säilyi samana. Kokonaisuudessaan painettujen aikakauslehtien lukijamäärä pieneni 1,9 prosenttia. Lehden lukijamäärä kertoo, kuinka monta lukijaa painetun lehden yhdellä numerolla keskimäärin on.

Tulos on upea ajassa, jossa kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa, ja inflaatio ja korkojen nousu syövät kuluttajien ostovoimaa, kommentoi Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.

Eniten uusia lukijoita edelliseen mittaukseen verrattuina saivat Terveydeksi!, Kotiliesi Käsityö ja Caravan-lehti. Apteekin asiakaslehti Terveydeksi! kasvatti printtiyleisöään 39 000 uudella lukijalla. Kotiliesi Käsityö sai 30 000 ja Caravan-lehti 22 000 uutta lukijaa. Lehtiryhmistä kasvoivat ruoka- ja juomalehdet, harrastelehdet sekä autoilun ja tekniikan lehdet.

Eniten lukijamääräänsä kasvattaneet painetut aikakauslehdet 2023

  Lehti Lukijamäärän muutos (vrt. KMT 2022)
1. Terveydeksi! + 39 000
2. Kotiliesi Käsityö + 30 000
3. Caravan + 22 000
4. Moottori + 20 000
5.–6. Glorian ruoka & viini + 14 000
  Kodin Pellervo + 14 000
7. Matka + 12 000
8.–10. Erä + 8 000
  Maku + 8 000
  Tiede + 8 000

Lähde: KMT 2023 ja KMT 2022

Lähde: KMT 2023 ja KMT 2022

Suurimmalla lehdellä 2,1 miljoonaa lukijaa

Lukijamäärältään suurimmat aikakauslehdet ovat KMT:n mukaan tänäkin vuonna asiakaslehtiä. Niistä S-ryhmän julkaisemalla Yhteishyvällä on yli 2,1 miljoonaa lukijaa ja K-ryhmän Pirkalla yli 1,6 miljoonaa.

Yleisölehdistä suurimpia ovat naistenlehti Eeva (309 000 lukijaa), viikoittain ilmestyvä Suomen Kuvalehti (293 000 lukijaa) sekä sarjakuvalehti Aku Ankka (288 000 lukijaa). Yleisölehdillä tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä ja jotka ovat laajasti kaikkien saatavilla.

Yhteensä painetuilla aikakauslehdillä oli 3 441 000 lukijaa. Mittauksessa oli mukana 84 aikakauslehteä.

Suurimmat painetut aikakauslehdet 2023

 

Lehti 

Lukijamäärä (printti),
yli 15-vuotiaat suomalaiset 

1. 

Yhteishyvä 2 103 000

2. 

Pirkka 1 635 000

3. 

Terveydeksi!  798 000

4. 

Avainapteekit 605 000

5. 

Taloustaito 463 000

6. 

Eeva 309 000

7. 

Suomen Kuvalehti 293 000

8. 

Aku Ankka 288 000

9. 

Moottori 264 000

10. 

Tiede 262 000
11. Kodin Kuvalehti 261 000
12. ET-lehti 259 000
13. Apu 258 000
14. Tekniikan Maailma 236 000
15. Kotiliesi 210 000
16. Hyvä terveys 208 000
17. Suuri Käsityö 204 000
18. Seiska 187 000
19. Seura 183 000
20. Kotiliesi Käsityö 181 000

Lähde: KMT 2023

Lisätiedot: 

Outi Itävuo, markkinointi- ja tutkimuspäällikkö, Aikakausmedia, p. 040 540 1820 
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland Oy, p. 0400 489 876 
Tarja Pentilä, johtaja, Mind & Insight, Kantar Media Finland Oy, p. 040 516 3799 

KMT-tutkimuksen perustiedot

  • Tutkimuksen toteuttaja: Kantar Media Finland Oy
  • Tutkimuksen tilaaja: MediaAuditFinland Oy
  • Näytteen koko: 23 441
  • Tutkimuksen kohderyhmä: 15 vuotta täyttäneet mannersuomalaiset, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi
  • Kohderyhmän koko: 4 294 600
  • Tutkimuksen tiedonkeruujaksot: 1.7.–31.12.2021, 11.1.–27.6.2022, 29.6–31.12.2022, 10.1–26.6.2023
  • Tutkimustyyppi: jatkuva tiedonkeruu
  • Tutkimuksen toteutustapa: CAWI (Computer assisted web interview), mobiilioptimoitu tutkimuslomake.
  • KMT 2023 -tutkimuksessa oli mukana 84 aikakauslehteä, 144 sanomalehteä tai sanomalehden liitettä, 37 kaupunkilehteä ja 9 lehtipakettia. 
×

Haku: