KMT:ssä mukana olleista aikakauslehdistä 31 kasvatti lukijamääräänsä edellisvuoden mittauksesta. Kahdella lehdellä lukijamäärä säilyi samana. Kokonaisuudessaan painettujen aikakauslehtien lukijamäärä pieneni 1,9 prosenttia. Lehden lukijamäärä kertoo, kuinka monta lukijaa painetun lehden yhdellä numerolla keskimäärin on.
– Tulos on upea ajassa, jossa kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa, ja inflaatio ja korkojen nousu syövät kuluttajien ostovoimaa, kommentoi Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.
Eniten uusia lukijoita edelliseen mittaukseen verrattuina saivat Terveydeksi!, Kotiliesi Käsityö ja Caravan-lehti. Apteekin asiakaslehti Terveydeksi! kasvatti printtiyleisöään 39 000 uudella lukijalla. Kotiliesi Käsityö sai 30 000 ja Caravan-lehti 22 000 uutta lukijaa. Lehtiryhmistä kasvoivat ruoka- ja juomalehdet, harrastelehdet sekä autoilun ja tekniikan lehdet.
Eniten lukijamääräänsä kasvattaneet painetut aikakauslehdet 2023
Lehti | Lukijamäärän muutos (vrt. KMT 2022) | |
1. | Terveydeksi! | + 39 000 |
2. | Kotiliesi Käsityö | + 30 000 |
3. | Caravan | + 22 000 |
4. | Moottori | + 20 000 |
5.–6. | Glorian ruoka & viini | + 14 000 |
Kodin Pellervo | + 14 000 | |
7. | Matka | + 12 000 |
8.–10. | Erä | + 8 000 |
Maku | + 8 000 | |
Tiede | + 8 000 |
Lähde: KMT 2023 ja KMT 2022
Suurimmalla lehdellä 2,1 miljoonaa lukijaa
Lukijamäärältään suurimmat aikakauslehdet ovat KMT:n mukaan tänäkin vuonna asiakaslehtiä. Niistä S-ryhmän julkaisemalla Yhteishyvällä on yli 2,1 miljoonaa lukijaa ja K-ryhmän Pirkalla yli 1,6 miljoonaa.
Yleisölehdistä suurimpia ovat naistenlehti Eeva (309 000 lukijaa), viikoittain ilmestyvä Suomen Kuvalehti (293 000 lukijaa) sekä sarjakuvalehti Aku Ankka (288 000 lukijaa). Yleisölehdillä tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä ja jotka ovat laajasti kaikkien saatavilla.
Yhteensä painetuilla aikakauslehdillä oli 3 441 000 lukijaa. Mittauksessa oli mukana 84 aikakauslehteä.
Suurimmat painetut aikakauslehdet 2023
|
Lehti |
Lukijamäärä (printti), |
1. |
Yhteishyvä | 2 103 000 |
2. |
Pirkka | 1 635 000 |
3. |
Terveydeksi! | 798 000 |
4. |
Avainapteekit | 605 000 |
5. |
Taloustaito | 463 000 |
6. |
Eeva | 309 000 |
7. |
Suomen Kuvalehti | 293 000 |
8. |
Aku Ankka | 288 000 |
9. |
Moottori | 264 000 |
10. |
Tiede | 262 000 |
11. | Kodin Kuvalehti | 261 000 |
12. | ET-lehti | 259 000 |
13. | Apu | 258 000 |
14. | Tekniikan Maailma | 236 000 |
15. | Kotiliesi | 210 000 |
16. | Hyvä terveys | 208 000 |
17. | Suuri Käsityö | 204 000 |
18. | Seiska | 187 000 |
19. | Seura | 183 000 |
20. | Kotiliesi Käsityö | 181 000 |
Lisätiedot:
Outi Itävuo, markkinointi- ja tutkimuspäällikkö, Aikakausmedia, p. 040 540 1820
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland Oy, p. 0400 489 876
Tarja Pentilä, johtaja, Mind & Insight, Kantar Media Finland Oy, p. 040 516 3799
KMT-tutkimuksen perustiedot
- Tutkimuksen toteuttaja: Kantar Media Finland Oy
- Tutkimuksen tilaaja: MediaAuditFinland Oy
- Näytteen koko: 23 441
- Tutkimuksen kohderyhmä: 15 vuotta täyttäneet mannersuomalaiset, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi
- Kohderyhmän koko: 4 294 600
- Tutkimuksen tiedonkeruujaksot: 1.7.–31.12.2021, 11.1.–27.6.2022, 29.6–31.12.2022, 10.1–26.6.2023
- Tutkimustyyppi: jatkuva tiedonkeruu
- Tutkimuksen toteutustapa: CAWI (Computer assisted web interview), mobiilioptimoitu tutkimuslomake.
- KMT 2023 -tutkimuksessa oli mukana 84 aikakauslehteä, 144 sanomalehteä tai sanomalehden liitettä, 37 kaupunkilehteä ja 9 lehtipakettia.