Miltä kuulostaa mainos, joka kehottaa astumaan lehden aukeaman päälle, laittamaan sen uuniin tai käyttämään sivun osaa raskaustestinä? Erikoiselta, mutta mikä tärkeämpää, mieleenpainuvalta.
Houkuttelemalla lukijan konkreettiseen toimintaan mainostaja pääsee rakentamaan lukijan ja tuotteen välille kokemuksia heti kättelyssä. Painettu aikakauslehti tarjoaa puitteet mitä monipuolisimmille käsinkosketeltaville mainoskampanjoille.
Kokosimme yhteen viime vuosien inspiroivia erikoisratkaisuja, jotka aktivoivat lukijoita ja ovat takuulla jääneet lukijoiden mieleen:
1. Nivea – Paikannin lapselle
Brasilialaisessa aikakauslehdessä julkaistu Nivean mainos muistutti pienten lasten vanhempia aurinkovoiteen tärkeydestä uimarannalla. Samalla mainos tarjosi konkreettisesti toisenkin tavan suojata lasta: sivulta voi irrottaa vedenkestävän, uudelleen käytettävän rannekkeen, johon oli liitetty paikannin. Kun ranneke on lapsen kädessä, vanhempi voi erillistä sovellusta käyttämällä seurata lapsen sijaintia. Jos lapsi harhailee liian kauas, sovellus hälyttää.
2. Ikea – Pissaa tämän mainoksen päälle
Vuonna 2018 ruotsalaisessa naistenlehdessä julkaistussa Ikean mainoksessa julistettiin: ”Tämän mainoksen päälle pissaaminen saattaa muuttaa elämäsi”. Sivulla oli kaistale, joka toimi samalla tavalla kuin tavalliset raskaustestitikut. Positiivisen testituloksen tehneille asiakkaille tarjottiin alennusta Ikean pinnasängystä.
3. Fanta – Maku suoraan sivulta
Fanta tarjosi lukijoille kirjaimellisia maistiaisia mainoksessa, jonka voi kokonaisuudessaan syödä. Aikakauslehden välistä löytyneen mainossivun palasia imeskelemällä lukijat pääsivät heti testaamaan limuklassikon uudistunutta makua.
4. Asics – Testaa jalkojesi malli
Lenkkarivalmistaja Asics helpotti lukijoiden kenkäostoksia mainoksella, joka reagoi ruumiinlämpöön. Mainos juoksulehdessä kehotti astumaan aukeaman päälle paljain jaloin, jolloin jalanjäljet ilmestyivät sivuille. Vertaamalla omia jalanjälkiään mainoksessa oleviin kuviin lukija näki, millaiset kengät juuri hänen jaloilleen parhaiten sopisivat.
5. L.L.Bean – Viesti paljastuu vasta auringonvalossa
Ulkoiluvaateyritys L.L.Bean ohjasi New York Timesin mainoksellaan lukijat ulkoilmaan. Mainossivu näytti lehden välissä lähes tyhjältä, mutta auringonvalo aktivoi piilotetun tekstin, joka kannusti ihmisiä viettämään enemmän aikaa luonnossa.
Katso video tästä.
6. GoOutside – Juoksukisan osallistujanumero suoraan sivulta
Brasilialainen lehti kannusti tilaajiaan liikunnan pariin tarjoamalla mainoksessa yksilöllisen, sivulta irrotettavan ja säänkestävän numerolapun juoksukilpailua varten. Kampanja oli tehokas, sillä jopa 55 prosenttia numeroista aktivoitiin kilpailuun, ja yksi näistä päätyi voittajaksi asti.
7. Ikea – Kokkaa tämä sivu
Yksi Ikean kekseliäistä mainoksista on brändin ikonisia kokoamisohjeita matkiva reseptipaperi. Leivinpaperiarkkina toimiva sivu ohjeistaa kuvin, mitä raaka-aineita sille tulee asetella. Sitten arkki ja ainekset tyrkätään pellillä uuniin, ja tuloksena on valmis ateria.
8. Gillette – Tältä parransänki vauvastasi tuntuu
Gilletten mainos havainnollisti hiomapaperinäytteillä, miltä isän ajamaton parransänki tuntuu vauvan iholla. Mainoksessa vedottiin vastasyntyneiden lasten isiin herättämällä nämä pohtimaan lapsen mukavuutta.
Lue myös: Aikakausmedia palkitsee joka kuukausi parhaita aikkarimainoksia
Lue myös: Aikkarimainos herää eloon – näissä mainoksissa hyödynnetään paperin kaikkia ulottuvuuksia