–Mediakasvatus on tämän päivän asia. Media on joka paikassa, missä lapset ovat.
Näin tiivistää varhaiskasvatuksen opettaja Tiina Kauppinen, jolla on 30 vuoden kokemus varhaiskasvatuksen opettajana toimimisesta ja edelleen valtava palo tarttua lasten kanssa uusiin projekteihin.
Kauppinen opettaa päiväkoti Virkkulassa Helsingin Kruununhaassa 21 lapsen esiopetusryhmää, jonka nimi on Rohkeat meduusat. Tämän lukuvuoden aikana ryhmä on päässyt kokeilemaan kuvamanipulaatiota, tekemään valeuutisia, hakemaan tietoa internetistä ja tutustumaan tekoälyyn.
Digitaalisen median lisäksi Rohkeat meduusat ovat tutustuneet myös paperilehtiin, joita on käytetty erityisesti mediakasvatuksen teemaviikoilla.
–Lapset tykkäävät paperilehtien tutkimisesta. Siinä samalla olemme jutelleet paljon kuvan mahdista ja mediakriittisyydestä, Kauppinen kertoo.
Lasten lehtikone on ahkerassa käytössä
Rohkeat meduusat ovat tutustuneet myös toimittajan ja kuvaajan työhön tekemällä omia lehtiä. Työkaluna on Aikakausmedian Lasten lehtikone, joka on ollut Virkkulassa aktiivisessa käytössä jo monta vuotta.
Nyt Rohkeiden meduusojen toimituksessa on työn alla Lasten Kalevala.
–Ensin luimme yhdessä Kalevalaa, ja sen jälkeen jokainen on saanut kuvittaa ja tarinoida oman sivunsa lehteen, Kauppinen kertoo.
Jokainen lapsi piirsi yhden Kalevalan tapahtuman paperille ja valokuvasi sen. Tämän jälkeen kuvat siirrettiin Lasten lehtikoneella luotuun lehteen ja lapset saivat ryhmän kasvattajien avustuksella kirjoittaa kuvaansa liittyvän tarinan tietokoneella. Edessä on vielä viimeistely, tulostaminen ja lehtien sitominen.
–Vanhemmat jo kovasti odottavat Lasten Kalevalaa. Viikkokirjeissä he ovat päässeet seuraamaan tekoprosessia, Kauppinen kertoo.
–Nyt viikkokirje lähtee sähköpostitse, mutta muutama vuosi sitten yhden viskariryhmän viikkokirjeet tehtiin Lasten lehtikoneella ja jaettiin koteihin perjantaipostina.
Rohkeat meduusat on tehnyt myös oman ruokalehden. Ensin ryhmä tutustui terveelliseen ruokaan ja hyvinvointiin, ja kotitehtävänä oli kuvata terveellinen ateria ja tuoda sen resepti päiväkotiin. Joku oli löytänyt reseptin Aku Ankasta, toinen keksinyt omasta päästä.
–Oli hauskaa tutustua kavereiden lempiruokiin, 6-vuotias Aaria sanoo.
Mediasäännöt yhteistyössä perheiden kanssa
Rohkeilla meduusoilla on yhdessä tehdyt median käytön säännöt. Myös niiden laatimisessa perheet otettiin mukaan, ja kotiläksynä oli listata vanhempien kanssa oman kodin mediasäännöt. Tämän jälkeen niistä keskusteltiin ryhmässä, ja Rohkeat meduusat tekivät säännöt päiväkodissa tapahtuvaan mediankäyttöön.
–Se oli hirveän hyvä tehtävä, Kauppinen toteaa.
–Lastenkulttuurissa media on isossa osassa. Meidän kasvattajien on tärkeää tietää, missä mennään, mikä kirjallisuus lapsia kiinnostaa, mitä ohjelmia he katsovat ja mitä pelaavat. Minua kiinnostaa myös, noudatetaanko kotona ikärajoja.
Yksi Rohkeiden meduusojen sääntö on, että lapset saavat käyttää internetiä itse, jos he tarvitsevat mallia piirtämiseen tai tietoa esimerkiksi eläimistä.
–Viimeksi kysyimme tekoälyltä, kuinka paljon sähköankerias voi synnyttää kerralla, Kauppinen hymyilee.
Eskarilaiset ovat päässeet pitämään valitsemistaan eläimistä esitelmiä, ja tarkoituksena on koota niistä Rohkeiden meduusojen eläinlehti.
– Lapset ovat hirvittävän taitavia!
Aikakausmedian Medialautaselta löytyy ruokajournalismiin ja -mainontaan liittyviä tehtäviä