Miten tehdään vaikuttavaa aikakauslehtimainontaa, joka osuu kohteeseen ja tuo brändin olemuksen parhaiten esiin? Miten positioidaan brändi mielikuvakartalle?
HELP! Näin tehdään hyvä aikakauslehtimainos on brändäysopas, joka tarjoaa työkaluja mainonnan suunnittelun tueksi. Se kokoaa yhteen tutkimustietoa seitsemältä eri toimialalta: matkailu, kosmetiikka, autot, pukeutuminen, sisustus, hyvinvointi ja elintarvikkeet. Vuosina 2012–2015 toteutetut mainonnan tutkimukset toteutettiin aikakauslehtien lukijoiden syvähaastatteluina, minkä lisäksi kaikkien toimialojen mainoksista tehtiin semioottinen analyysi.
Sisältö:
- Hyvän mainoksen säännöt 1–10: mitkä mainonnan keinot toimivat alasta riippumatta
- Mitkä värit, muodot ja tunnelmat ovat tyypillisiä eri toimialoille
- Mitä myyttejä ja tarinoita eri toimialoilla hyödynnetään
- Vertailu: miten toimialat eroavat toisistaan
- Tiivistelmä: näin tehdään hyvä mainos
>
» Lue brändäysopas ePaperina
» Esitys tutkimuksen tuloksista SlideSharessa (josta voit myös ladata pdf-muotoisen raportin):
Tutkija Vaula Norrena kertoo mainonnan vaikuttavuustutkimuksista
- Osa 1: Tutkimuksen esittely
- Osa 2: Brändin visuaalinen positiointi
- Osa 3: Esimerkkejä visuaalisesta positioinnista (kosmetiikka)
- Osa 4: Brändin tarinallinen positionti
- Osa 5: Esimerkkejä tarinallisesta positioinnista (autot)
- Osa 6: Toimialojen eroja (myyttisyys ja asiakeskeisyys)
- Osa 7: Toimialojen eroja (muita eroja)
- Osa 8: Hyvän mainoksen 10 sääntöä
Mainosten tuunaus brändäysoppaan avulla
Lahden Muotoiluinstituutin graafisen suunnittelun opiskelijat tutkivat tunnettujen brändien aikakauslehtimainoksia eri toimialaloilta ja tekivät niistä omat versionsa hyödyntäen mainonnan vaikuttavuustutkimusten tuloksia ja brändäysoppaan työkaluja.
- Opiskelijoiden mainokset SlideSharessa