Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan journalistiseen työhön kohdennetaan lisäbudjetissa 5 miljoonaa euroa ja uutistoimistoille 2,5 miljoonaa euroa.
”Luotettavan tiedonvälityksen turvaaminen on tärkeää normaalioloissakin ja erityisen tärkeää se on poikkeusoloissa. Koronaepidemian romahduttamat mainostulot vaarantavat monen median toimintakyvyn. Kun menetykset lasketaan tänä vuonna sadoissa miljoonissa, jää 7,5 miljoonan euron vaikutus hyvin rajalliseksi”, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg kommentoi.
Medialiitto ja Journalistiliitto ovat yhtä mieltä siitä, että tuki tulisi kohdentaa journalismin tuottamiseen palkkatukena tai freelance-ostojen tukena. Jakotavan on varmistettava journalismin riippumattomuus. ”Valtion tuen tulee olla mahdollisimman kilpailuneutraalia ja perustua numeerisiin kriteereihin. Mediamyynnin koronamenetykset ja journalismin tuotantokulut ovat tämän pikatuen olennaiset elementit.”
Medialiitto osallistuu mielellään myös kaavaillun pysyvämmän mediatukijärjestelmän valmisteluun. Mallia kannattaa ottaa muista Pohjoismaista, joissa median merkitys demokratian tukijana on ymmärretty hyvin.
”Valtio voi vaikuttaa median toimintaedellytyksiin suoran tuen lisäksi myös veroratkaisuilla ja tasapuolisen kilpailukentän rakentamisella. Tätä kokonaisuutta pitää tarkastella jatkotyössä mahdollisimman kattavasti”, Holmberg korostaa.
Lisätiedot:
Jukka Holmberg
p. 040 735 1690
jukka.holmberg@medialiitto.fi
Medialiitto on media-alan ja graafisen teollisuuden yritysten edunvalvontajärjestö. Jäsenjärjestöjä ovat Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, RadioMedia, Sanomalehtien Liitto ja Suomen Kustannusyhdistys. Yhdessä edustamme noin 700:aa yritystä uutismedian, aikakausmedian, kirjojen ja oppimateriaalin kustantamisen sekä painamisen, radio- ja tv-toiminnan ja jakelun alueilla. Media-alan ja painoalan yritykset työllistävät Suomessa suoraan 22 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on 4,4 miljardia euroa.
Journalistiliitto on 14 500 jäsenen itsenäinen ammattiliitto, joka valvoo jäsentensä aineellisia ja ammatillisia etuja. Jäsenemme työskentelevät lehtien, radion, television, kustannusalan ja erilaisten viestintäyhtiöiden palveluksessa ja yrittäjinä.