Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2021) mukaan suomalaiset lukevat keskimäärin viittä eri aikakauslehtinimikettä. Kun huomioidaan pelkkä painetun lehden lukeminen, luettuja nimikkeitä on neljä.
– Tyypillinen aikakauslehtien lukija seuraa useaa erityyppistä lehteä. Tunnetuimpien yleisölehtien ja asiakaslehtien lisäksi luetaan paljon pienempiä erikoislehtiä ja ammattilehtiä, kertoo Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo.
Suomalaisista kahdeksan kymmenestä kertoo saavansa tietoa harrastuksestaan ja mielenkiinnon kohteistaan alan erikoislehdestä. Seitsemän kymmenestä puolestaan kertoo seuraavansa ammatillisia asioita ammattilehdestä.
– Aiemmista tutkimuksista tiedämme, että lukijat arvostavat suuresti lukemiaan ammattiin tai harrastukseen liittyviä lehtiä. Yksi syy arvostukseen on se, että lehtien tarjoamaa syventävää tietoa ei ole tarjolla missään muualla, Itävuo kertoo.
Aikakauslehdillä on yhteensä 3,8 miljoonaa yli 15-vuotiasta lukijaa. Lähes kaikki heistä (94 %) lukevat aikakauslehtiä painettuna. Digitaalisena aikakauslehtiä lukee neljä kymmenestä.
Sosiaalisessa mediassa itselleen tärkeitä aikakauslehtiä seuraa joka kolmas suomalainen.
Suurimmilla aikakauslehdillä on miljoonayleisö
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmista aikakauslehdistä yhdeksän lehteä tavoittaa yli puoli miljoonaa suomalaista. Kokonaistavoittavuus kertoo painetun lehden lukijamäärän, johon on lisätty keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versiota käyttäneiden nettomäärä.
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakauslehdet
Lehti |
Kokonaistavoittavuus (printti + digi) |
|
1. |
Yhteishyvä |
2 187 000 |
2. |
Pirkka |
1 773 000 |
3. |
Me Naiset |
1 393 000 |
4. |
Seiska |
1 064 000 |
5. |
Terveydeksi! |
835 000 |
6. |
OP Lehti |
825 000 |
7. |
Avainapteekit |
624 000 |
8. |
Kotiliesi |
559 000 |
9. |
Talouselämä |
506 000 |
10. |
Tekniikan Maailma |
446 000 |
Lähde: KMT 2021
Painetuista aikakauslehdistä asiakaslehdet keräävät suurimmat lukijamäärät. Kymmenen suurimman lehden joukkoon mahtuu myös neljä tilattavaa yleisölehteä: Apu, Eeva, Suomen Kuvalehti ja Aku Ankka.
Lukijamäärä on arvio lehden yhden keskimääräisen numeron tavoittamasta yleisöstä eli henkilöistä, jotka ovat lukeneet kyseisen lehden. Lukijamäärä ei ole sama asia kuin levikki, jolla tarkoitetaan jaettujen lehtien määrää.
Lukijamäärältään suurimmat painetut aikakauslehdet
Lehti |
Lukijamäärä |
|
1. |
Yhteishyvä |
2 156 000 |
2. |
Pirkka |
1 723 000 |
3. |
Terveydeksi! |
755 000 |
4. |
OP Lehti |
717 000 |
5. |
Avainapteekit |
609 000 |
6. |
Taloustaito |
419 000 |
7. |
Apu |
318 000 |
8. |
Eeva |
316 000 |
9. |
Suomen Kuvalehti |
313 000 |
10. |
Aku Ankka |
302 000 |
Lähde: KMT 2021
Digitaaliselta viikkotavoittavuudeltaan suurimmat aikakauslehdet ovat Me Naiset, Seiska ja Talouselämä. Luku kertoo yhden keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisten versioiden käyttäneiden nettomäärän.
Digitaaliselta viikkotavoittavuudeltaan suurimmat aikakauslehdet
Lehti |
Digitaalinen viikkotavoittavuus |
|
1. |
Me Naiset |
1 321 000 |
2. |
Seiska |
921 000 |
3. |
Talouselämä |
406 000 |
4. |
Kotiliesi |
383 000 |
5. |
Anna |
312 000 |
6. |
Tekniikka & Talous |
252 000 |
7. |
Tekniikan Maailma |
234 000 |
8. |
Tivi |
157 000 |
9. |
Mikrobitti |
132 000 |
10. |
Kodin Kuvalehti |
122 000 |
Lähde: KMT 2021
Koosteita aikakauslehtien KMT-tuloksista
Yksittäisten lehtien KMT-tulokset ovat saatavilla Mediakorttipalvelussa
Lisätietoja:
Outi Itävuo, tutkimus- ja markkinointipäällikkö, Aikakausmedia, p. 040 540 1820
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland Oy, p. 0400 489 876
Tarja Pentilä, Johtaja, Kantar TNS Oy, p. 040 516 3799
KMT-tutkimuksen perustiedot
- Tutkimuksen toteuttaja: Kantar TNS Oy
- Tutkimuksen tilaaja: MediaAuditFinland Oy
- Näytteen koko: 23 403
- Tutkimuksen kohderyhmä: 15 vuotta täyttäneet mannersuomalaiset, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi
- Kohderyhmän koko: 4 299 000
- Tutkimuksen tiedonkeruujaksot: 15.1.-28.6.2020, 1.7.-23.12.2020 ja 11.1.-30.6.2021
- Tutkimustyyppi: jatkuva tiedonkeruu
- Tutkimuksen toteutustapa: CAWI (Computer assisted web interview), mobiilioptimoitu tutkimuslomake
- KMT 2021 -tutkimuksessa oli mukana 85 aikakauslehteä, 132 sanomalehteä tai sanomalehden liitettä, 35 kaupunkilehteä sekä 13 lehtipakettia.