Naistenlehtien seuraajien osuus aikakausmedioiden someyleisöstä oli 13 prosenttia, mikä tarkoitti yhteensä lähes 599 000 seuraajaa eri kanavissa. Melkein samoihin lukemiin ylsivät asumisen, puutarhanhoidon ja remontoimisen lehdet. Naistenlehdistä suurimmat olivat Me Naiset, Kodin Kuvalehti ja Kotivinkki, asumisen lehdistä Meillä kotona, Koti ja Keittiö ja Avotakka.
– Naistenlehdissä ja asumisen lehdissä käytetään monipuolisesti sosiaalisen median eri kanavia, ja etenkin asumisen lehdissä Instagram on merkittävä kanava, kertoo Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo.
– Suosittuja ovat esimerkiksi visuaalisesti näyttävät ruoka- ja sisustusaiheet sekä kiinnostavien henkilöiden oivallukset. Tällaiset lifestyle-lehdille tyypilliset sisällöt vetoavat niin printissä kuin sosiaalisessa mediassakin.
Muita suuria lehtiryhmiä olivat talouden, markkinoinnin ja median lehdet, lasten ja nuorten lehdet sekä ruoka- ja juomalehdet, joilla kullakin oli yli 300 000 seuraajaa eri somekanavissa.
Suurimmat seuraajamärät lehtiryhmittäin 2020
|
lehtiryhmä |
seuraajamäärä* |
1. |
Naistenlehdet |
598 649 |
2. |
Asuminen, puutarhanhoito ja remontointi |
597 677 |
3. |
Talous, markkinointi ja media |
357 713 |
4. |
Lapset ja nuoret |
331 964 |
5. |
Ruoka ja juoma |
308 075 |
6. |
Yleislehdet |
285 351 |
7. |
Luonto, maa- ja metsätalous |
236 351 |
8. |
Autot, moottoriajoneuvot ja kuljetus |
204 038 |
9. |
Hyvinvointi, terveys ja liikunta |
203 380 |
10. |
TV ja viihde |
167 018 |
*) yhteenlaskettu tykkääjien, seuraajien ja kanavan tilaajien määrä Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa ja Pinterestissä.
Seuratuimmat ovat Talouselämä, Aku Ankka ja Suomen Luonto
Aikakausmediaoiden yhteenlaskettu seuraajamäärä somessa oli vuoden lopussa 4 482 528.
Puolet yleisöstä seuraa aikakausmedioita Facebookissa, mutta tämän kanavan osuus pienenee vuosi vuodelta yleisömäärän kasvusta huolimatta. Viime vuonna Facebook-yleisö kasvoi 7 prosentilla. Suurimmat aikakausmediat Facebookissa olivat Aku Ankka, Suomen Luonto ja Yhteishyvä.
Instagram-yleisö on kasvanut kanavista eniten vuodesta 2018 alkaen, ja sen osuus yleisöstä oli viime vuoden lopussa 29 prosenttia. Instagramissa suurimmat olivat Suomen Luonto, Meillä kotona ja Soppa365.
Vertailtaessa yleisön kokoa kaikissa somekanavissa eniten yleisöä keräsivät Talouselämä, Aku Ankka ja Suomen Luonto. Eniten uusia seuraajia vuoden aikana saivat Meillä kotona, Kotiliesi ja Suomen Luonto.
Suurimmat aikakausmediat somessa vuonna 2020
|
lehti |
seuraajamäärä* |
1. |
Talouselämä |
223 510 |
2. |
Aku Ankka |
210 985 |
3. |
Suomen Luonto |
204 043 |
4. |
Suomen Kuvalehti |
162 271 |
5. |
Seiska |
157 329 |
6. |
Yhteishyvä |
151 002 |
7. |
Meillä kotona |
139 496 |
8. |
Soppa365 |
116 830 |
9. |
Me Naiset |
114 929 |
10. |
Demi |
111 152 |
*) yhteenlaskettu tykkääjien, seuraajien ja kanavan tilaajien määrä Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, YouTubessa ja Pinterestissä.
Lisätietoja:
Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
puh. 040 540 1820
Aikakausmedia on seurannut suomalaisten aikakausmedioiden sometavoittavuutta kuukausittain tammikuusta 2016 alkaen. Seurannassa ovat mukana Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden lehdet, joilla on käytössään yksi tai useampi seuraavista sosiaalisen median kanavista: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest tai YouTube. Joulukuussa 2020 mukana oli 214 aikakausmediaa. Keskimäärin lehdillä oli käytössä 2,6 somekanavaa, useimmiten Facebook.
Tarkemman raportin voi ladata Aikakausmedian nettisivuilta.
Aikakausmedia ry on aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden toimialayhteisö. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on lähes 250, ja ne julkaisevat yhteensä noin 470:tä painettua tai/ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa.