Haku

Pinnin digiloikka toi entistä laajemmin monikanavaiset ratkaisut lukijoiden ja mainostajien ulottuville

Jo usean vuosikymmenen ajan hius- ja kauneusalan ammattilaisia informoinut ja viihdyttänyt Pinni oli korona-ajan kynnyksellä aivan uuden tilanteen edessä: ala hiljeni melkoisesti, kun asiakkaat jäivät kotiin. Kun ammattilehti ei enää tavoitakaan lukijoitaan töistä, lehden tekijöillä on miettimisen paikka.

– Meillä on menestyksemme kannalta kaksi tärkeää suuntaa: lukijamme eli alan ammattilaiset sekä mainostajamme eli bränditalot. Korona-aika vaikutti molempiin, sillä kun asiakkaat alkoivat perua käyntejään, myös tuotteiden myynti lopahti. Halusimme olla vahvasti alan tukena ja olla tiedonvälittäjä ja kanssaeläjä, kertoo Pinnin toimituspäällikkö Pia Paalasvuo.

Ratkaisuna oli kääntyminen yhä tiukemmin verkkoon.

– Ensimmäisenä koronakeväänä julkaisimme poikkeuksellisesti kaksi numeroa vain diginä. Ne tavoittivat asiakkaamme sieltä, missä he olivat – eivät töissä vaan kotisohvalla. Lehdet olivat luettavana myös ei-tilaajille, sillä halusimme välittää tietoa koko alalle. Tämä on visuaalinen ala, ja digilehti tarjosi siihen uudenlaisen alustan. Digilehdet ovat olleet meille ensimmäinen ponnistus kohti digiloikkaa, mutta myös printtilehti säilyttää paikansa niiden rinnalla, Paalasvuo sanoo.

– Samaan aikaan vahvistimme näkyvyyttämme sosiaalisessa mediassa, jossa pystyimme esimerkiksi vieraiden avulla tarjoamaan vertaistukea.

Sosiaalinen media oli Pinnille vahva väline jo ennen koronaa. Lukijoilla on ollut parin vuoden ajan mahdollisuus tägätä #pinnilehti omiin julkaisuihinsa omista töistään, ja kuvia julkaistaan lehdessä ja muissa kanavissa. Tätä mahdollisuutta on hyödynnetty paljon, sillä julkaisuja on tehty jo lähes 65 000.

Pinni toi piristystä korona-vappuun Instagram-live-lähetyksellä, jossa oli mukana runsaasti vieraita. Vappushow´ta on katsottu lähes 2 000 kertaa.

 

Kohderyhmän tuntemus mainostajan apuna

Pinni.fi-verkkosivusto uudistuu kokonaan tänä kesänä. Uudistus tarjoaa myös yhteistyökumppaneille entistä laajemman valikoiman erilaisia mainospaikkoja. Mainoksilla on suuri merkitys lukijoille, sillä niiden kautta he pääsevät tutustumaan esimerkiksi uutuustuotteisiin.

– ADAM-tutkimuksen mukaan lukijamme pitävät Pinniä erittäin tärkeänä tietolähteenä ja mainoksiin suhtaudutaan positiivisesti, Pinnin myyntijohtaja Meri Mäkinen kertoo.

Pinnillä on pitkän linjan yhteistyökumppaneita, joilla on tarkat toiveet näkyvyydelleen lehdessä. Toisaalta lehti saa myös paljon yhteydenottoja yrityksiltä, jotka vasta suunnittelevat näkyvyyttä Pinnissä. Silloin pinniläiset käyttävät lukijatuntemustaan ja ehdottavat rohkeasti omia näkemyksiään siitä, mikä olisi toimivin kokonaisuus.

– Mietimme, sopisiko jokin tuote uutuuspalstalle, millainen mainos toimisi printissä tai verkossa tai olisiko vaikka somekilpailun paikka. Toimimme tavallaan yhteistyökumppaneidemme mainostoimistona. Näkyvyydet myös sidotaan yhteen, sillä meillä on useita eri kanavia, joissa yhteistyökumppania voidaan tuoda esille. Toisto on avainsana, ja seuraamme tarkasti, millaisia tuloksia kampanjoilla saadaan aikaan, Mäkinen kertoo.

– Meillä on tarkkaa tietoa somekanaviemme seuraajista ja pystymme sanomaan esimerkiksi, minkä ikäryhmän tavoittaa mistäkin kanavasta. Tämä auttaa valitsemaan yhteistyökumppanille oikean kanavan, Pia Paalasvuo muistuttaa.

Pinniläiset nimeävät erittäin hyvin toimineeksi juttukokonaisuudeksi viime vuoden lopulla julkaistun artikkelin, jota nostettiin esille useassa eri kanavassa. Sen lähtökohtana oli lukijalta tullut toive kasvovisiirien esittelystä, ja lopulta kokonaisuus laajeni käsittelemään työturvallisuutta yleisesti kattaen kaikki kasvosuojaimet ja ilmanpuhdistuksen. Juttuaiheesta kerrottiin ennakkoon mainostajille, ja numeroon lähti mukaan iso joukko yhteistyökumppaneita – myös niitä, jotka eivät olleet ikinä mainostaneet Pinnissä.

– Tavoitteenamme on tehdä aina kaikkia hyödyttävä kokonaisuus, joka tarjoaa sekä lukijoille että markkinoijille sitä, mitä he haluavat. Emme ainoastaan tee lehteä vaan edustamme koko alaa, Paalasvuo painottaa. 

Pinnin eri kanavat tavoittavat ison joukon alan ammattilaisia. Verkkosivuilla vierailee noin 12 000 kävijää kuukaudessa, Instagramissa on 6000 seuraajaa ja Facebookissa yli 7500 seuraajaa.

 

Pinni-lehti 5/2021.

Pinni-lehden 5/2021 kansi huokuu trooppista paratiisia.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: