Lukijoista 91 prosenttia lukee aikakauslehtiä painettuna ja 53 prosenttia digikanavissa. Pelkästään digitaalisia sisältöjä lukee 9 prosenttia.
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat ovat asiakasmedioita, joita seurataan pääasiassa printissä. SOK:n julkaisema Yhteishyvä tavoittaa 2,2 miljoonaa ja K-Ryhmän Pirkka 1,7 miljoonaa lukijaa eri kanavissaan.
Suurimmat aikakausmediat 2022
|
Lehti |
Kokonaistavoittavuus (printti + digi), |
1. |
Yhteishyvä |
2 200 000 |
2. |
Pirkka |
1 734 000 |
3. |
Me Naiset |
1 344 000 |
4. |
Seiska |
1 169 000 |
5. |
Terveydeksi! |
845 000 |
6. |
Avainapteekit |
622 000 |
7. |
Talouselämä |
587 000 |
8. |
Kotiliesi |
561 000 |
9. |
Anna |
497 000 |
10. |
Taloustaito |
475 000 |
Yleisömedioista eniten lukijoita keräävät Me Naiset ja Seiska, joiden kokonaistavoittavuus ylittää miljoonan. Toisin kuin asiakasmedioilla, valtaosa suurimpien yleisömedioiden lukijoista lukee lehteä digikanavissa. Yleisömedioilla tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä, eikä niitä saada asiakkuuden tai järjestön jäsenyyden perusteella.
Suurimmat yleisömediat 2022
|
Lehti |
Kokonaistavoittavuus (printti + digi), |
1. |
Me Naiset |
1 344 000 |
2. |
Seiska |
1 169 000 |
3. |
Kotiliesi |
561 000 |
4. |
Anna |
497 000 |
5. |
Tekniikan Maailma |
446 000 |
6. |
Apu |
435 000 |
7. |
Suomen Kuvalehti |
385 000 |
8. |
Kodin Kuvalehti |
378 000 |
9. |
ET |
333 000 |
10. |
Hyvä Terveys |
329 000 |
KMT:ssa mitataan yli 15-vuotiaiden suomalaisten lukemista, mistä syystä lasten ja nuorten suosimien lehtien lukijamäärät näyttäytyvät todellista pienempinä. Esimerkiksi suomalaisten kestosuosikki Aku Ankka jää täpärästi top-listojen ulkopuolelle. Kun huomioidaan KMT:n tuottaman kokonaistavoittavuuden lisäksi Kantarin tekemän Yippee-tutkimuksen tulokset alle 15-vuotiaista lukijoista, Aku Ankan lukijamäärä on 539 000.
Uusi yleisö löytyy digistä – ja vähän printistäkin
Yksittäisistä lehtiryhmistä talouden ja yritystoiminnan lehdet pärjäsivät mittauksessa erityisen hyvin. Kovimman kasvutuloksen teki Tekniikka&Talous, joka sai peräti 129 000 uutta lukijaa ja jonka kokonaistavoittavuus nousi 43 prosenttia.
Eniten yleisöään kasvattaneet lehdet saivat uusia lukijoita ennen kaikkea digikanavissaan. Top-listalle yltäneistä lehdistä neljä kasvatti printin lukijamääränsä: Glorian ruoka&viini, Taloustaito, Tekniikka&Talous ja Tivi. Talouselämä säilytti lukijamääränsä ennallaan.
Eniten yleisöään kasvattaneet aikakausmediat, KMT 2022
|
Lehti |
Kokonaistavoittavuus (printti + digi), KMT 2022, yli 15-vuotiaat suomalaiset |
Muutos edellisestä mittauksesta (KMT 2021) |
1. |
Tekniikka&Talous |
428 000 |
+129 000 |
2. |
Seiska |
1 169 000 |
+105 000 |
3. |
Talouselämä | 587 000 |
+81 000 |
4. |
Anna |
497 000 |
+63 000 |
5. |
Hymy |
179 000 |
+58 000 |
6. |
Taloustaito | 475 000 | +37 000 |
7. |
Tivi | 212 000 |
+36 000 |
8. |
Seura | 296 000 |
+14 000 |
9. |
Yhteishyvä | 2 200 000 |
+13 000 |
10. |
Glorian ruoka&viini | 197 000 |
+11 000 |
Yksittäisten aikakauslehtien KMT-tiedot ovat saatavissa maksutta ja ilman tunnuksia Mediakortit.fi -palvelussa
Tutustu raporttiin tavoittavimmista aikakausmedioista printissä ja digissä
Kaikki aikakausmedioiden KMT-raportit
Juttua on muokattu 9.11.2022 Avun kokonaistavoittavuuden osalta.
Mikä on KMT?
Kansallinen Mediatutkimus KMT on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar TNS.