Minkälaisen jäljen sinä jätät Suomen luontoon? Tätä kysyy Suomen luonnonsuojeluliitto Suomen Kuvalehdessä julkaistussa mainoksessaan, jossa kannustetaan tekemään testamenttilahjoitus luonnon hyväksi. Mainos palkittiin marras–joulukuun parhaana.
"Haluamme luoda kuvaa testamenttilahjoittamisesta positiivisena asiana, mutta pyrimme pitämään mainoksen viestin hienovaraisena", Suomen luonnonsuojeluliiton markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen kertoo haastattelussamme.
Ensimmäisen kunniamaininnan sai Amgenin Korvaamaton luusto -mainossarja, joka tarjoaa vakavasta aiheesta huolimatta oivaltamisen iloa monella tasolla. Mainokset suunnitteli KarpaloGroup, joka vastasi myös mediasuunnittelusta.
Toinen kunniamaininta meni THL Nollalinjan lähisuhdeväkivaltaa käsittelevälle mainosparille. Tuomari kiitti erityisesti sitä, että mainoksessa roolit oli käännetty myös toisinpäin kuin mitä normaalisti ajatellaan – lähisuhdeväkivallan uhriksi voi joutua mitä tahansa sukupuolta edustava. Mainokset suunnitteli TBWA\Helsinki ja ne julkaistiin Me Naisissa.
Voittaja: Minkälaisen jäljen sinä jätät Suomen luontoon?
Hyvät ja tunteikkaat otsikot herättävät tajuamaan, ettei luonnonsuojelussa ole kysymys pelkästään ihmisten lapsista ja marjamaista. Testamenttilahjoitamiselle voisi löytyä kohderyhmää useammastakin mediasta.
Mainostaja: Suomen luonnonsuojeluliitto
Tekstit: talouspäällikkö Erkki Nenonen, varainhankinta-asiantuntija Tapio Yli-Kätkä ja markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen
Taitto: Tero Jämsä / Suomen Luonto
Viimeistely: päätoimittaja Heikki Vasamies / Suomen Luonto
Kuva: Ville-Veikko Mastomäki ja Emmi Riikoinen
Julkaistu: Suomen Kuvalehti
Kunniamaininta: Korvaamaton luusto
Kirjainten puuttuminen on kätevä koukku saada ihminen pysähtymään mainoksen ääreen. Luukato ja katoavat esineet on myös kiva oivallus. Parasta on se, että esineiden varjot ovat luuston osia.
Mainostaja: Amgen AB, sivuliike Suomessa
Johanna Rissanen, Product Manager
Mainostoimisto: KarpaloGroup, Creative agency
Johanna Yrjänäinen, Copywriter
Jaana Vuorinen, AD
Raisa Käyhkö, Project Manager
Jorma Luodes, Assistant AD
Catta Oras, Marketing Coordinator
Mediatoimisto: KarpaloGroup
Raisa Käyhkö, Project Manager
Jorma Luodes, Assistant AD
Catta Oras, Marketing Coordinator
Julkaistu: Anna, Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Suomen kuvalehti
Kunniamaininta: Nollalinja lähisuhdeväkivallalle
Pysäyttävä ja ajatuksia herättävä mainossarja, joka ei kaipaa selittävää tekstiä. Kuvissa on raju kontrasti, kun toisen vanhemman paikalla onkin nyrkkeilysäkki. Hienoa, että roolit on esitetty myös toisinpäin. Mainos olisi ollut hyvä myös johonkin miehille suunnattuun aikakauslehteen.
Mainostaja: THL Nollalinja
Oliver Kiviharju, viestinnän asiantuntija THL
Elisa Niklander, projektipäällikkö THL
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Erno Reinikainen, Executive creative director
Anette Michelsson, Account manager
Saana Simander, PR strategist
Suvi Höytö, Designer
Riina Leinimaa, Content producer
Netti Genberg, Copywriter
Jyrki Poutanen, Chief creative officer
Tuukka Tikkanen, Production manager
Tuomas Perälä, Copywriter
Jonna Yletyinen, Producer
Tommi Mäkelä, Production coordinator
Anna Harju, PR trainee
Kasimir Häiväoja, Senior Retoucher, Partner
Erkko Huhtamäki, Senior 3D Artist & Retoucher
Kari Ylitalo, Photographer
Mediatoimisto: TBWA\Helsinki
Julkaistu: Me Naiset
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.
Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.