Joulun 2021 korvilla Annassa, Kotiliedessä ja Suomen Kuvalehdessä nähdyt TBWA\Helsingin suunnittelemat mainokset kutsuivat suomalaisia taisteluun yksinäisyyttä vastaan. Muutamaa kuukautta myöhemmin HelsinkiMission iloinen tiimi nousi Pikku-Finlandian lavalle pokkaamaan Vuoden aikakauslehtimainos -palkinnon.
– Kampanja tehtiin siksi, että Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä. Halusimme muistuttaa siitä, että jokainen tarvitsee elämäänsä kannattelijan – ystävän, joka kuuntelee, kertoi HelsinkiMission viestintä- ja varainhankintajohtaja Hanna Koskenkangas.
Tuomaristo perusteli valintaansa näin:
”Taidokkaasti toteutetussa sarjassa on hieno, toinen toistaan kannatteleva kuvan ja sanan yhteispeli. Copyssa on mukana vain tarvittava, jolloin kuvalle jää tilaa vaikuttaa. Tunnelmalliset mainokset jatkavat mainostajan tunnistettavaa visuaalista linjaa. Nyt ollaan halauksessa, ja sen todella tuntee.”
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa tuomariston arvioitavana oli yhteensä 52 mainosta tai mainoskokonaisuutta. Shortlistalla olivat voittajan lisäksi kaksi muuta toteutusta: Alkon Perjantaipullo sekä K-Raudan Maalimatka.
Anna lahja, joka kannattelee oli järjestyksessä 17. Vuoden aikakauslehtimainos. HelsinkiMissio on voittanut kilpailun myös vuonna 2009.
Vuoden aikakauslehtimainokset 2005–2021
2021 / HelsinkiMissio: Anna lahja, joka kannattelee
2020 / K-Rauta: Repäise.
2019 / Pidä Saaristo Siistinä ry: Suomen roskakalat
2018 / Helsingin kaupunki: Korva
2017 / Plan International Suomi: 12-vuotiaan äitiysvaatteet
2016 / Aalto EE: Muotokuvia johtajuudesta
2015 / Hartwall: Lapin Kulta
2014 / HJK Helsinki: Kadonnut
2013 / HJK Helsinki: Töölön ihme
2012 / HelsinkiMissio: Isona minusta tulee sekakäyttäjä
2011 / Eurokangas: Eero Aarnio -mainossarja
2010 / Suomen Punainen Risti: Kaveripyyntö
2009 / Mandatum Life: Rahat ja henki.
2008 / Atelier Torbjörn Tillander: Sukupolvet ja ET-lehti/Sanoma Magazines Finland: Kumman tarina on kiinnostavampi?
2007 / Veikkaus: Vedonlyönti – Musta liikkuu taas.
2006 / Raha-automaattiyhdistys: Pidetään huolta.
2005 / Hartwall: UPCIDER – Voishan sitä mököttääkin
Lue myös: Löfbergs toi ruotsalaisen kahvin suomalaisten kuppeihin ja vakuutti Editkilpailun tuomariston
Kaikkien sarjojen voittajat Editkilpailun sivuilla
Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjan tuomaristoon kuuluivat Category & Shopper Marketing Manager Anu Hupli, Essity Finland, Creative Director & Partner Jari Lähdevuori, Kurio sekä Media Planner Enni Rantakangas, Dagmar. Puheenjohtajana oli markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo, Aikakausmedia.