Rakkaus, ero, kuolema, työ, äitiys ja isoäitiys. Ne ovat suuria ja aina ajankohtaisia aiheita, joista Eeva-lehdessä on kirjoitettu lehden perustamisvuodesta 1934 asti.
Lukijat ovat hyvin uskollisia ja pitävät Eevaa syvällisenä aikakauslehtenä. Lisäksi he kokevat, ettei Eevalla ole suoraa kilpailijaa.
Lehti eroaa muista naistenlehdistä esimerkiksi siten, ettei lehdessä ole lainkaan seurapiiritapahtumista kertovaa palstaa. Kosmetiikkajuttuja on vähemmän ja ihmisten tarinoita puolestaan enemmän.
– Eeva on ihmislähtöinen lehti, jonka pitkissä henkilöjutuissa päästään syvälle asiaan, sanoo päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki.
Myös ajan ilmiöitä kuvataan tarinoiden kautta. Lukijat kokevat kiinnostavimmiksi tavallisten ihmisten sykähdyttävät henkilöhaastattelut sekä julkisuudesta tuttujen henkilöiden tarinat, jotka paljastavat jonkin intiimin tai yllättävän asian.
– Hyvään henkilöjuttuun pitää valita haastateltavaksi ihminen, jolla on jotain sanottavaa.
Lisäksi toimittajan pitää uskaltaa kysyä nekin kysymykset, jotka nolottavat. Samalla haastateltava on kohdattava kunnioittavasti ja hänelle pitää olla rehellinen, jottei jälkikäteen synny tunnetta, että on tullut jollain tapaa harhautetuksi. Sen lisäksi tarina on kirjoitettava hyvin.
– Jutun luettuaan lukijalle pitää tulla sellainen olo kuin hän olisi kohdannut haastateltavan tosielämässä.
Rakkaus kestää muutoksen
Perinteikäs lehti pysyy ajassa kiinni seuraamalla trendejä ja tekemällä erilaisia uudistuksia tarpeen mukaan.
Palautteen perusteella lukijat suhtautuvat Eevaan rakkaudella. Se oli hyvä lähtökohta lehden uudistamiselle kesäkuussa 2021 – jos jotain rakastaa syvästi, suhde kestää muutoksen.
– Toisaalta uudistuksessa tehtiin paljon pieniä, lukijalle melko huomaamattomia muutoksia, kuten tilansäästöjä palstoissa.
Uudistuksessa myös päivitettiin lehden visuaalisuutta sekä lisättiin henkilöhaastatteluiden määrää ja kasvatettiin niiden pituutta. Ruoka-, muoti- ja kauneussivuja puolestaan vähennettiin.
– Meillä on muotijutussa vaatemallina aina joku julkkis. Uudistuksen myötä siihen päätettiin lisätä hänen haastattelunsa.
Eevassa on pääosin luovuttu kaukokohteista kertovista matkajutuista. Muotijutuissa vastuullisuus huomioidaan niin, ettei niissä esitellä pikamuotia.
Uudistusta edelsi brändityöskentely, jossa kirkastettiin Eevan arvot. Niitä ovat rohkeus, sydämen sivistys ja kauneus. Glamour kuuluu Eevaan edelleen, mutta kulutuskeskeisten lifestyle-sisältöjen sijaan sillä tarkoitetaan kauneutta, joka näkyy esimerkiksi lehden kuvissa ja visuaalisuudessa.
Ilmastokriisin vuoksi Eevassa on entistä vähemmän kaukokohteista kertovia matkajuttuja. Muotijutuissa vastuullisuus huomioidaan niin, ettei niissä esitellä pikamuotia. Päätoimittajan mukaan Eevan lukijat arvostavat muodissa laatua ja kestävyyttä.
Usean sukupolven lehti
Kuukausittain ilmestyvää Eevaa tilaavat äidit ja tyttäret. Joskus sama lehti kiertää sukulaisilla luettavana vuorotellen. Eeva haluaa pysyä seuraavatkin 85 vuotta kiinnostavana eri sukupolville. Siksi lehti on tutkinut, mikä yhdistää eri ikäisiä lukijoita. Se on esimerkiksi kiinnostus kulttuuriin.
Paalosalo-Jussinmäki haastattelee kirjailijaa muun muassa kysymällä häneltä aina samat kaksikymmentä kysymystä. Yksi niistä on: mitä olet oppinut rakkaudesta?
Eevan kirjaklubi syntyi juuri tahdosta yhdistää kulttuuria ja ihmisiä. Vuoden olemassaolonsa aikana kirjaklubi on saavuttanut valtaisan suosion: ensin osallistujia oli noin 250, mutta nyt määrä on kasvanut jo noin 900 henkilöön.
Kyseessä on kerran kuukaudessa järjestettävä verkkotapahtuma, johon saapuu vieraaksi ajankohtainen kirjailija.
Klubissa puhutaan kirjoista, kirjoittamisesta ja kirjailijan elämästä. Paalosalo-Jussinmäki tai joku Eevan toimituspäälliköistä haastattelee kirjailijaa ja kysyy lopuksi häneltä aina samat aina samat kaksikymmentä kysymystä. Yksi niistä on: mitä olet oppinut rakkaudesta?
Yleisö voi osallistua kirjaklubiin kommentoimalla ja kirjoittamalla kirjailijalle kysymyksiä tapahtuman chatissa. Lisäksi tapahtuman voi kuunnella myöhemmin podcastina.
Kirjaklubista on muodostunut hyvin yhteisöllinen tapahtuma. Palautekyselyn perusteella yhdeksän kymmenestä kirjaklubiin osallistuneesta suosittelisi siihen osallistumista muillekin. Tulevaisuudessa kirjaklubi on tarkoitus järjestää live-tapahtumana pääkaupunkiseudulla.
– Mutta tarkoitus on, että tapahtumaan olisi mahdollista osallistua etäyhteydellä muualta Suomesta, Paalosalo-Jussinmäki tarkentaa.
Hän on innokkaana lukijana Eevan kirjaklubista ylpeä ja onnellinen.
Uusi podcast rohkeudesta
Kaksi vuotta sitten Vuoden Eeva -äänestykseen tehtiin muutos. Toimituksessa pohdittiin, miten lukijat suhtautuvat siihen, kun 46 vuotta vanha perinne vaihtuu hieman erilaiseksi.
Aiemmin ehdokkaina on ollut vain hyvin kuuluisia naisia, mutta uudistuksen jälkeen ehdokkaat ovat voineet olla myös vähemmän tunnettuja henkilöitä. Tärkeintä on se, että henkilö on tehnyt jotain rohkeaa.
Vuoden Eeva -äänestykseen liittyvä uudistus herätti keskustelua muuallakin sosiaalisessa mediassa kuin Eevan omalla Facebook-sivulla. Päätoimittaja iloitsi tästä.
Tänä vuonna Vuoden Eevaksi valittiin ylilääkäri ja rokotetutkija Hanna Nohynek. Ehdokkuuteen liittyvä uudistus herätti keskustelua muuallakin sosiaalisessa mediassa kuin vain Eevan omalla Facebook-sivulla, ja pääosin palaute oli positiivista. Päätoimittaja iloitsi, sillä keskustelu median somekanavissa on harvinaista.
Nykyisin digikanaviin panostetaan Eevassa paljon, sillä lukijat ovat yhä tottuneempia käyttämään digimediaa.
– Aiemmin Eeva on ollut printtilähtöinen, mutta nyt olemme kasvamassa mediaksi, jossa printti on vain yksi osa kokonaisuutta.
Huhtikuussa 2022 alkoi Eevan uusi podcast-sarja nimeltä Kahdeksan oppituntia rohkeudesta. Jokaisessa jaksossa päätoimittaja haastattelee ihmistä, jolla on rohkeudesta jotain syvällekäyvää sanottavaa. Hän toivoo, että seuraavaksi päivänvalon näkee podcast, jossa on kahdeksan oppituntia jostain muusta asiasta.
Eevan uusien kanavien tarkoituksena on jatkaa printtilehdestä tuttua linjaa: syvällisiä ihmisten kohtaamisia.