Apu.fi kokoaa yhteen A-lehtien ajankohtaismedioiden sisällöt usealta brändiltä. Avun juttujen lisäksi sivustolta voi lukea Imagen, Mondon ja Tuulilasin sisältöjä sekä yhdysvaltalaisen The Atlanticin suomeksi käännettyjä juttuja. Uusin tulokas sivustolla on urheilumedia Aitio, joka lupaa tarjota sukelluksen urheilun sisäpiiriin rohkeilla ja syvällisillä jutuilla. Yhdessä brändit tunnetaan nimellä Apu360.
Lokakuussa Apu.fi keräsi sisältöjensä pariin keskimäärin 326 746 viikkoyleisön, mikä on sivuston uusi ennätys. Myös sivulatauksia tehtiin ennätykselliset 749 266 kappaletta keskimääräisen viikon aikana. Luvut käyvät ilmi FIAM-mittauksesta, joka on online-yleisöjen virallinen mittaus Suomessa. Mikä kävijöitä houkutti lokakuussa, A-lehtien ajakohtaismedioiden mediaryhmän johtaja Iina Artima-Kyrki?
– Yleisesti Apu360:ssä luetaan paljon ajankohtaisista ilmiöstä, ja henkilöjutut tietysti kiinnostavat aina. Analytiikkamme kertoo, että tällä hetkellä perhe- ja mielenterveysaiheet ovat erityisen pinnalla, ja ne selvästi mietityttävät ihmisiä arjessa. Lokakuussa luetuimpien joukossa olivat esimerkiksi kouluun ja nuorten mielenterveyteen liittyvät jutut, Artima-Kyrki kertoo.
Suosittua sisältöä sivustolla ovat myös toukokuussa lanseeratun Aition jääkiekkojutut, kuten analyysi jääkiekkoilija Sebastian Ahosta. Myös Aition podcasteja kuunneltiin paljon. Luontoaiheet ovat Artima-Kyrkin mukaan Apu360:n ydinsisältöä, jota luetaan melko tasaisesti mutta joista harvemmin tulee isoja hittejä. Lokakuussa poikkeuksen teki luetuimpien juttujen joukkoon noussut artikkeli metsäpeuran palauttamisesta Suomen luontoon. Suosittujen juttujen joukosta löytyi myös nykyään harvinaiseksi käynyttä juttutyyppiä edustava Munkkiniemen herra -pakina, jossa presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubb ehdottaa ovimatoksi pääministeri Petteri Orpoa.
Audio sitouttaa urheiluyleisöä
Apu.fi-sivustolla ja Apu360-sovelluksessa on luettavien juttujen lisäksi myös runsaasti kuunneltavaa, kuten Avun entisen päätoimittajan Marja Aarnipuron ja entisen huumepoliisi Kale Puontin juontama Poliisin mieli -podcast. Suositun podcastin uusimman kauden jaksot ovat tarjolla vain Apu360-tilaajille, kuten myös osa jääkiekkoon keskittyvän Kiuas-podcastin jaksoista. Artima-Kyrki kertoo, että audioon panostetaan A-lehdissä nyt voimakkaasti.
– Audiolla olemme onnistuneet tavoittamaan uutta yleisöä, ja varsinkin Aition sisällöistä iso osa on audiota. Se kiinnostaa ja myös selkeästi sitouttaa yleisöä, ja podcastimme ovat nousseet Spotifyssa kuunnelluimpien listoille.
FIAM-mittauksessa on mukana vain verkkosivusto Apu.fi, eli Apu360-sovelluksen yleisöä ei ole laskettu lukuihin mukaan. Kuinka paljon sovellus tavoittaa yleisöä suhteessa sivustoon?
– Apu360-sovellus on vielä melko uusi, ja sillä on vähän käyttäjiä sivustoon verrattuna. Sovellus on meille kuitenkin tärkeä, ja olemme saaneet siitä paljon kiittävää palautetta sekä lukijoilta että alalta. Erityisesti Aition yleisö käyttää sovellusta aktiivisesti, Iina Artima-Kyrki kertoo.
Lue myös: Uusi syväjournalismin sovellus Apu360 haluaa saada lukijan pysähtymään
Aikkareilla 29,3 miljoonaa sivulatausta viikossa
Lokakuu oli kuluvan vuoden huippukuukausi sivulatausten määrässä. Keskimääräisen viikon aikana FIAM-mittauksessa mukana olleiden 34 aikakausmedian sivuja ladattiin yli 29 276 000 kertaa. Sivulatausten määrä kertoo, kuinka monella yksittäisellä sivulla käyttäjät ovat vierailleet – aikakausmedioiden tapauksessa voi ajatella, että käynnit kertovat luettujen juttujen määrästä.
Lokakuussa ylivoimaisesti eniten viikkosivulatauksia keräsi Seiska, jonka sivuja katseltiin keskimääräisen viikon aikana lähes 9,2 miljoonaa kertaa. Toiseksi eniten sivunkatseluja sai Me Naiset, jonka viikkokeskiarvo oli yli 4,6 miljoonaa. Kahden miljoonan viikoittaiseen sivunkatseluun ylisi Tekniikka&Talous, ja miljoonan rajapyykin ylittivät Talouselämä, Kotona (entinen Meillä kotona), Kotiliesi ja Anna.
Apu.fin lisäksi omaan sivunlatausennätykseensä ylsi Mikrobitti, jonka sivuja ladattiin keskimääräisen viikon aikana lähes 492 000 kertaa.
Viikoittaiset sivulataukset lokakuussa 2024, top 15
Media | Sivulatausten määrä, keskiarvot viikoilta 40–44 | |
1. | Seiska.fi | 9 155 594 |
2. | Is.fi > Menaiset | 4 612 151 |
3. | Tekniikkatalous.fi | 2 117 834 |
4. | Talouselama.fi | 1 555 807 |
5. | Meillakotona.fi | 1 503 159 |
6. | Kotiliesi.fi | 1 440 907 |
7. | Anna.fi | 1 022 646 |
8. | Yhteishyva.fi | 909 717 |
9. | Tekniikanmaailma.fi | 889 131 |
10. | Apu.fi | 749 266 |
11. | Kaksplus.fi | 620 013 |
12. | Seura.fi | 583 446 |
13. | Eeva.fi | 560 363 |
14. | Tivi.fi | 550 634 |
15. | Mikrobitti.fi | 491 926 |
Aikakausmedioiden viikoittaiset sivulataukset tammi–lokakuussa 2024
Luvut ovat keskiarvoja kunkin kuukauden viikoista.
Mediakohtaiset viikoittaiset tulokset löytyvät FIAM:in julkiselta listalta, joka päivitetään torstaisin klo 12.30. Julkisilta listoilta löytyvät medioiden viikkotason peitot, sivulataukset, käynnit ja käyntiuseus (reach, pageviews, sessions ja frequency).
Tavoittavuus- ja sivulatausluvut päivitetään myös kuukausittain Aikakausmedian Mediakorttipalveluun niille Aikakausmedian jäsenten lehdille, jotka ovat FIAM:n asiakkaita.
Aikakausmedioiden digiyleisöt, kuukausittain päivittyvä tilasto
FIAM (The Finnish Internet Audience Measurement) on online-yleisöjen virallinen mittaus Suomessa. Keskeinen mittari on viikkotavoittavuus. Tavoittavuusluvut (reach) ovat nettolukuja, jossa eri laitteita (kuten desktop, mobiili, sovellukset) käyttävä vierailija lasketaan mukaan vain kerran.
FIAM:ia tuottaa Media Metrics Finland Oy (MMF), joka on voittoa tavoittelematon media-alan kehitysyhtiö. MMF:n toteuttajakumppani on AudienceProject AsP.
Seurannassa on mukana 34 aikakausmediabrändiä: Anna.fi, Apu.fi, Arvopaperi.fi, Eeva.fi, Eralehti.fi, Etlehti.fi, Gloria.fi, Hymy.fi, Hyvaterveys.fi, Is.fi > Menaiset, Kaksplus.fi, Kipparilehti.fi, Kodinkuvalehti.fi, Koneporssi.com, Kotiliesi.fi, Koululainen.fi, Lily.fi, Meillakotona.fi, Metsästysjakalastus.fi, Mikrobitti.fi, Rakennuslehti.fi, Rakennusmaailma.fi, Seiska.fi, Seura.fi, Soppa365.fi, Suomenkuvalehti.fi, Talouselama.fi, Taloustaito.fi, Tekniikanmaailma.fi, Tekniikkatalous.fi, Terve.fi, Tivi.fi, Venelehti.fi ja Yhteishyva.fi.