Haku

Editkilpailussa palkitaan vuoden 2023 parhaat aikkarimainokset ja -kampanjat – vielä ehtii osallistua!

Aikakausmedian Editkilpailuun voi ilmoittaa markkinoinnillisia toteutuksia kahdessa eri sarjassa, jotka ovat Vuoden aikakauslehtimainos ja Vuoden aikakausmediakampanja. Alla vastauksia näistä sarjoista usein kysyttyihin kysymyksiin.

Lue lisää Editkilpailun sarjoista ja ilmoittaudu mukaan tästä

1. Mikä on mainossarjan ja kampanjasarjan ero?

Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa arvioidaan printissä julkaistun mainoksen tai mainossarjan luovaa toteutusta. Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa arvioidaan kampanjan tuloksellisuutta. Kampanja voi olla näkynyt missä tahansa aikakausmedian kanavassa: printissä, digissä, somessa tai muualla.

2. Voinko ilmoittaa kilpailuun usemman kampanjan tai mainoksen?
Kyllä. Ilmoittautumisten määrää ei ole rajoitettu.

3. Saako Vuoden aikakauslehtimainos -sarjaan ilmoittaa vain yksittäisiä mainoksia vai voiko mainossarjalla osallistua?
Mainossarjat ovat sallittuja. Kilpailun historiassa on palkittu melko tasaisesti yksittäisiä mainoksia ja mainossarjoja, mutta selkeyden vuoksi sarjan nimi on yksikössä. Sarjaan voi ilmoittaa myös printin erityispiirteitä hyödyntäviä erikoistoteutuksia. Sellaisia voivat olla  vaikkapa monisivuiset mainokset, printtiin yhdistetty lisätty todellisuus, raaputettavat, repäistävät, taittuvat tai muut printissä toimivat ratkaisut.

4. Ilmoittamani mainos on erikoisratkaisu. Pitääkö minun toimittaa myös printtiversio?
Erikoisratkaisun voi toimittaa joko pelkästään digitaalisesti tai myös fyysisenä kappaleena. Jos toteutusta on hankalaa arvioida pelkkänä digiversiona, niin se kannattaa toimittaa myös fyysisessä muodossa. Joskus erikoisratkaisu kannattaa valokuvata, ja ratkaisun toiminnallisuutta voi demonstroida myös videolla.

5. Voinko ilmoittaa kampanjasarjaan ilmoitetussa toteutuksessa mukana olleen printtimainoksen myös mainossarjaan?
Kyllä. Mainoksia ja kampanjoita arvioidaan eri perustein, mutta estettä molempiin sarjoihin osallistumiselle ei ole.

6. Kampanjamme oli vain digitaalinen/vain printissä/vain somessa/vain tapahtuma/myös muissa medioissa. Voinko ilmoittaa sen mukaan?
Kyllä. Tuomaristo arvioi kampanjan toimivutta valituissa aikakausmedian kanavissa, mutta huomioi ratkaisussaan myös toimivuuden osana koko kampanjaa. Tärkein kriteeri on tuloksellisuus ja onnistuminen valittujen kanavien ehdoilla, olipa niitä sitten yksi tai useampi.

7. Kampanjamme oli onnistunut, mutta sen mittari ei ollut ROI – kannattaako kampanjaa ilmoittaa mukaan lainkaan?
Ehdottomasti kannattaa! Mittari voi olla mikä tahansa, kunhan sen avulla voi todentaa tuomaristolle, että kampanja ylsi sille asetettuihin tavoitteisiin tai oli erityisen toimiva vastaaviin kampanjoihin verrattuna.

8. Kampanja/mainos on suunnattu B2B-kohderyhmälle tai pienelle kohderyhmälle. Kannattaako sitä ilmoittaa mukaan?
Ehdottomasti! Tuomaristo ei arvota kuluttajille tai ammattilaisille suunnattuja mainoksia tai kampanjoita kohderyhmän mukaan – tärkeintä on, että toteutus puhuttelee yleisöään. Mainoksen ei tarvitse siis olla suunnattu suurelle kohderyhmälle, vaan se voi olla esimerkiksi vain tietyn lehden lukijoita puhutteleva.

9. Mitä osallistuminen maksaa?
Osallistuminen Edikilpailuun on maksutonta!

Ja viimeiseksi vielä se kaikkein tärkein kysymys:

10. Koska on deadline?
Ilmoittautumissivu sulkeutuu perjantaina 19.1. kello 16.00. Tuohon mennessä myös mahdolliset printit tai muut arvioitavat fyysiset tuotteet (5 kpl) tulee olla toimitettuna Aikakausmediaan. Muistathan merkitä lähetykseen, mihin sarjaan materiaalit on tarkoitettu. 

Materiaalien toimitus postitse: Aikakausmedia, PL 185, 00131 Helsinki.  
Materiaalien toimitus lähetillä: Aikakausmedia c/o Julkaisumo­nistamo, Pohjoinen Makasiinikatu 2, kiinteistön sisäpiha, 00130 Helsinki (toimitus arkisin klo 8.00–16.00).  

Ilmoittaudu mukaan Editkilpailuun tästä

Lue myös: Viisi vinkkiä Editkilpailuun ilmoittautuvalle – muista ainakin nämä

Editkilpailun aikataulu

Joulukuu 2023
 | Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa 4.12.
Tammikuu 2024 | Ilmoittautuminen päättyy 19.1.2024.
Helmi–maaliskuu 2024 | Tuomaristot valitsevat voittajat.
Maaliskuu 2024 | Yleisöäänestys käydään Vuoden aikakauslehtikannesta.
Huhtikuu 2024 | Shortlistat julkistetaan ja gaalaliput tulevat myyntiin.
Toukokuu 2024 | Edit-palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Editgaalassa 16.5.2024.

Lisätiedot:
Outi Itävuo
outi.itavuo@aikakausmedia.fi
040 540 1820

page shape 1 page shape 3
×

Haku: