Helmikuun kisan voitti Lumenen värikäs ja hyväntuulinen mainos, joka menee konkreettisesti iholle. Mainoksessa luonnollinen iho ryppyineen saa näkyä, ja hempeä värimaailma johdattelee ajatukset kevääseen. Mainoksessa oleva tuotenäyte madaltaa kuluttajan kynnystä kokeilla ihan uutta tuotetta.
Ihosi, täydellisen lumoavana -mainoksessa esitellään Nordic Bloom (Lumo) -tuotesarjan uusin tulokas pre-retinoli-kasvoöljy. Tuotesarjassa on luonnollisia ja kliinisesti testattuja ihonhoitotuotteita, jotka on tarkoitettu ikääntyvälle iholle. Mainoksen kohderyhmänä on yli 35-vuotiaat naiset, jotka etsivät tehokkaita ja hellävaraisia ihonhoitotuotteita, jotka auttavat luomaan iholle nuorekasta hehkua. Mediat valittiin tavoittamaan uutuustuotteen kohderyhmä mahdollisimman laajasti.
– Uskomme, että kauneus ei katso ikää. Ikääntyminen on ennen kaikkea sitä, että voi tuntea olonsa itsevarmaksi omassa ihossaan – täydellisen lumoavana. Siksi meille oli tärkeää näyttää malli omana luonnollisena itsenään, itsevarmana ja onnellisena, sanoo Lumenen Senior Brand Manager Julia Vlasova.
Lumenen markkinointipäällikkö Anna-Kaisa Castrénin mukaan Lumene on sitoutunut siihen, ettei koskaan muokkaa mainonnassaan esimerkiksi mallien kasvojen piirteitä, vartaloa tai ihoa. Tämä koskee myös ihon tekstuuria ja ryppyjä.
Aikakauslehdet ovat arvokas media Lumenelle, koska ne tavoittavat kohderyhmämme kiireettömän, nautinnollisen lukuhetken parissa.
Tuotenäytteellä aikkarimainoksen yhteydessä on tärkeä rooli: se herättää lukijan huomion ja nostaa mainoksen lehden sivulta esiin, mutta samalla se on loistava tapa saada kohderyhmä testaamaan uutuustuotetta.
– Aikakauslehdet ovat arvokas media Lumenelle, koska ne tavoittavat kohderyhmämme kiireettömän, nautinnollisen lukuhetken parissa. Aikakauslehtien mainoksilla on korkea huomioarvio ja niiden yhteyteen saamme liitettyä mukaan myös tuotenäytteen, Castrén sanoo.
Mainos julkaistiin Gloriassa, Eevassa ja Kauneus & Terveys -lehdessä. Sen suunnitteli mainostoimisto Cocoa. Kyseinen mainos oli osa laajempaa tuotteen lanseerauskampanjaa ja printin lisäksi Lumene mainosti myös laajalla digikampanjalla.
Lue myös: Naisroolimalli vai ihan vaan roolimalli? Lumenen mainoksia on palkittu aiemminkin
Kunninamaininnat Aku Ankalle ja Sara Hildénin taidemuseolle
Kunniamaininan helmikuun Kuukauden aikkarimainoskisassa sai riemastuttava Aku Ankka. Sanoma Media Finlandin Markkinointijohtaja Sami Koski sanoo, että Aku Ankka on brändinä puhunut monista tärkeistä asioista: lukutaidon merkityksestä, kiusaamiseen puuttumisesta, lannistumattomuudesta ja positiivisesta asenteesta.
– Tuotteen kulmakivistä tärkein on kuitenkin riemastuttava lukukokemus ja viihdyttävän sarjakuvan parissa vietetty aika. Niille, jotka ymmärtävät hauskan päälle nostaa tämän keskiöön – Aku Ankan parissa on yksinkertaisesti hauskaa, hän toteaa.
Lue myös: 70-vuotias Aku Ankka vaalii nyt yhdenvertaisuutta
Toisen kunniamaininnan Kuukauden aikkarimainoskisassa sai Sara Hildénin taidemuseo, jonka taiteellinen mainos hurmasi veikeällä asettelullaan. Viestinnän suunnittelija Anne Kauramäki toteaa, että mainos kertoo museon kevään kokoelmanäyttelystä, joka sai nimensä yhdestä kokoelman uusimmista hankinnoista, Kiki Smithin paperipohjaisesta teoksesta Vihreän puun punaiset linnut.
– Teoksen aihe ja epäsäännöllinen muoto innoittivat näyttelyn nimitekstaukseen, hän sanoo.
Voittaja: Ihosi, täydellisen lumoavana
Perustelut: Lumenen mainos on kuin hyväntuulinen hattarapilvi. Mallin luonnollinen lookki ihastuttaa – ihoa ei ole meikattu piiloon, vaan sen tekstuuri ja rypyt saavat näkyä. Tämä tuotesarja on selvästi tarkoitettu aikuiselle iholle. Tuotenäyte osuu silmään lehden sivuilta ja saa lukijan testaamaan sen toimivuutta.
Mainostaja: Lumene
Anna-Kaisa Castrén, Marketing Manager Finland
Heidi Härkönen, Brand & Trade Marketing Manager
Julia Vlasova, Senior Brand Manager
Wille Wallin, Creative Director
Wilma Valén, Senior Graphic Designer
Mainostoimisto: Cocoa
Charlotte Westerlund, Producer
Mediatoimisto: Dagmar
Niina Ahokas, Senior Client Director
Mira Karvonen, Senior Media Planner
Anna-Maija Sjöholm, Client Manager
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Gloria, Eeva, Kauneus & Terveys
Kunniamaininta: Aku Ankka – Niille, jotka ymmärtävät hauskan päälle
Perustelut: Lukija pääsee mainoksessa osaksi pienen pojan riemukasta mielikuvitusmaailmaa. Kuvasta huokuu todellinen lukemisen ilo – klassikkosarjakuva tuo iloa jokaiseen viikkoon ja parhaassa tapauksessa herättää Ankkalinnan tarinat eloon. Tämän mainoksen myötä tekee mieli tarttua sarjakuvaan!
Mainostaja: Sanoma Media Finland / Aku Ankka
Sami Koski, Head of Marketing
Juuso Puranen, tuotepäällikkö
Meri-Helene Mikkola, Copywriter & Marketing Coordinator
Mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency
Jannis Mavrostomos, Creative Director
Helmi Korpinen, Creative Director
Aikakauslehdet, joissa julkaistu:
ET, HS Kuukausiliite, Kodin Kuvalehti, Me Naiset, Tiede, Tiede Luonto, Urheilulehti
Kunniamaininta: Vihreän puun punaiset linnut
Perustelut: Herkkä naisfiguuri huokuu kevättä, herkkyttä ja elinvoimaa johdattaen ajatukset taiteeseen. Kaikki oleellinen info on saatu mainokseen rauhallisella, raikkaalla ja tasapainoisella tavalla, ja valkoinen taustaväri antaa upeasti tilaa keskellä olevalle taideoteokselle. Fontin hassutteleva asettelu kruunaa kokonaisuuden.
Mainostaja: Sara Hildénin taidemuseo
Anna Hjorth-Röntynen, museonjohtaja
Maria Laine, kokoelmapäällikkö
Mainoksen suunnittelu: Sara Hildénin taidemuseo
Kiki Smith, mainoksen taideteoksen kuvataiteilija
Hannu Hirstiö, näyttelyn ja mainoksen graafinen ilme
Anne Kauramäki, mainoksen taitto
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Suomen Kuvalehti
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen