Haku

Parhaimmillaan painetun aikakauslehden parissa viihdytään yli puolitoista tuntia – kovin nousija kasvatti lukuaikaansa lähes 20 minuuttia

Printtilehden lukeminen antaa hengähdystauon hetkiseen digiaikaan. Pisimpään luetun lehden parissa vietetään jopa yli puolitoista tuntia, kertoo Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2024).

KMT:n mukaan yhden aikakauslehden numeron lukemiseen käytetään keskimäärin 52 minuuttia. Pisimpään luetaan yleisaikakauslehtiä, joiden lukuaika on keskimäärin 1 tunti 13 minuuttia. Toiseksi pisimpään luetaan naistenlehtiä ja kolmantena erikoislehtiä. Neljäntenä listalla on autoilun ja tekniikan lehdet ja viidenneksi yltävät terveys- ja hyvinvointilehdet.

Lukuminuutit lehtiryhmittäin

Lehtiryhmä

Lukuaika

Yleisaikakauslehdet

1 h 13 min

Naistenlehdet

1 h 4 min

Erikoislehdet

1 h 4 min

Autoilun ja tekniikan lehdet

1 h 2 min

Terveys- ja hyvinvointilehdet

1 h 0 min

Harrastelehdet

57 min

Matkalehdet

56 min

Ruoka- ja juomalehdet

56 min

Asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehdet

55 min

Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet

52 min

Ammatti- ja järjestölehdet

46 min

Asiakaslehdet

37 min

Lähde: KMT 2024

Eniten lukuaikaansa kasvatti Auto Bild Suomi, jonka lukuaika kasvoi peräti 19 minuutilla. Toiseksi eniten lukuaikaansa kasvatti Antiikki & Desgin (+ 10 minuuttia). Seuraavaksi eniten lukuaikaansa (+ 5 minuuttia) kasvattaneet lehdet olivat Arvopaperi, Moottori, Suomen Kuvalehti ja Tiede Luonto .

Eniten lukuaikaansa kasvattaneet lehdet

  KMT 2023 KMT 2024 Muutos
Auto Bild Suomi 51 min 70 min + 19 min
Antiikki & Design 63 min 73 min + 10 min
Arvopaperi 52 min 57 min + 5 min
Moottori 50 min 55 min + 5 min
Suomen Kuvalehti 90 min 95 min + 5 min
Tiede Luonto 69 min 74 min + 5 min
Aku Ankka 37 min 41 min + 4 min
Golflehti 47 min 51 min + 4 min
Tekniikan Maailma 67 min 71 min + 4 min
Mondo 55 min 59 min + 4 min

Lähde: KMT 2024

Pisimpään kaikista aikakauslehdistä luetaan Suomen Kuvalehteä, jonka parissa viihdytään yli puolitoista tuntia.  Toiseksi eniten lukuminuutteja saa Tiede-lehti ja kolmanneksi eniten Viva. Molempien parissa vietetään keskimäärin tunti ja 19 minuuttia. 

Pisimpään luetut aikakauslehdet 2024

Lehti

Lukuaika

Suomen Kuvalehti

1 h 35 min

Tiede

1 h 19 min

Viva

1 h 19 min

ET-lehti

1 h 17 min

Apu

1 h 16 min

Eeva

1 h 16 min

Mobilisti

1 h 15 min

Tiede Luonto

1 h 14 min

Antiikki & Design

1 h 13 min

Seura 

1 h 12 min

Lähde: KMT 2024

Naiset viettävät eniten aikaa yleisaikakauslehtien (1 h 15 min), naistenlehtien (1 h 9 min) sekä erikoislehtien (1h 7 min) parissa. Miehet viihtyvät pisimpään lukien yleisaikakauslehtiä (1 h 9 min), autoilun ja tekniikan lehtiä (1 h 6 min) sekä erikoislehtiä (1 h).

Naiset lukevat pisimpään Suomen Kuvalehteä, Antiikki & Desiginiä ja Tiede-lehteä. Miesten pisimpään luetut lehdet ovat Suomen Kuvalehti, Mobilisti ja Tekniikan Maailma.

Naisten pisimpään lukemat aikakauslehdet

Lehti

Lukuaika

Suomen Kuvalehti

1 h 31 min

Antiikki & Design

1 h 26 min

Tiede

1 h 24 min

ET-lehti

1 h 23 min

Viva

1 h 23 min

Apu

1 h 21 min

Tiede Luonto

1 h 20 min

Eeva

1 h 20 min

Suomen Luonto

1 h 17 min

Kotiliesi

1 h 15 min

Lähde: KMT 2024

Miesten pisimpään lukemat aikakauslehdet

Lehti

Lukuaika

Suomen Kuvalehti

1 h 38 min

Mobilisti

1 h 19 min

Tekniikan Maailma

1 h 16 min

Tiede

1 h 16 min

Auto Bild Suomi

1 h 13 min

Seura

1 h 11 min

Apu

1 h 9 min

Mikrobitti

1 h 7 min

Tiede Luonto

1 h 7 min

IS Urheilulehti

1 h 7 min

Lähde: KMT 2024

Katso myös: Lehtien lukuajat Mediakorttipalvelun dynaamisessa raportissa

Lisää tietoa aikakauslehtien lukuajoista löydät alla olevasta raportista, joka on ladattavissa suomeksi ja englanniksi sivuiltamme. Raporttiin on koottu listat pisimpään luetuista lehdistä lehtiryhmittäin. 

Lue myös: Tässä ovat suurimmat aikakauslehdet printissä – 27 lehteä nosti lukijamääräänsä!

Lue myös: KMT 2024: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä

Teksti ja kuva: Anniina Nissinen

Mikä KMT?

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 15 vuotta täyttänyttä suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.

page shape 1 page shape 3
×

Haku: