Seura nosti kokonaistavoittavuuttaan peräti 21 prosenttia edellisestä KMT-mittauksesta ja on nyt 408 100. Kokonaistavoittavuusluku kertoo painetun lehden keskimääräisen numeron lukijamäärän, johon on lisätty keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita käyttäneet käyttäjät.
Huikea kasvu tuli Seuran digikanavista, missä viikkoyleisö kasvoi peräti 77 000 uudella lukijalla. Se tarkoitti 46 prosentin kasvua.
– Olemme ylittäneet meille asetetut tavoitteet ja olemme tosi tyytyväisiä tähän tulokseen. Kiitokset kuuluvat tekijöille ja lukijoille, sanoo Seuran vastaava päätoimittaja Erkki Meriluoto.
Uutismedian kanssa emme pysty kilpailemaan, mutta valttikorttimme ovat pitkät, taustoittavat ja aidot itsetehdyt henkilöhaastattelut.
Seuran verkkotekemistä tehostettiin viime vuonna, ja huomiota kiinnitettiin entistä enemmän SEO-optimointiin, sosiaaliseen mediaan ja juttujen määrään. Suuri osa seura.fi:n liikenteestä tulee somesta ja Googlesta.
– Uutismedian kanssa emme pysty kilpailemaan, mutta valttikorttimme ovat pitkät, taustoittavat ja aidot itsetehdyt henkilöhaastattelut, Meriluoto sanoo.
Toiseksi eniten kokonaistavoittavuuttaan kasvatti Tekniikka&Talous, joka sai 62 400 uutta lukijaa printissä ja digissä. Kolmanneksi eniten kasvoi Eeva, joka kasvatti tavoittavuuttaan 49 4000 lukijalla. Eniten yleisöään kasvattaneiden joukossa olivat myös Opettaja ja Hymy.
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakauslehdet ovat Yhteishyvä, Pirkka, Me Naiset, Seiska ja Terveydeksi!
Kokonaistavoittavuuttaan eniten kasvaneet aikakausmediat 2024
1. | Seura | + 70 500 |
2. | Tekniikka&Talous | + 62 400 |
3. | Eeva | + 49 400 |
4. | Opettaja | + 46 400 |
5. | Hymy | + 35 700 |
6. | Suomen Luonto | + 28 200 |
7. | ET-lehti | + 24 300 |
8. | Tivi | + 24 200 |
9. | Apu | + 24 200 |
10. | Auto Bild Suomi | + 23 300 |
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat 2024
1. | Yhteishyvä | 2 093 000 |
2. | Pirkka | 1 660 000 |
3. | Me Naiset | 1 083 400 |
4. | Seiska | 1 022 400 |
5. | Terveydeksi! | 905 400 |
6. | Kotiliesi | 751 700 |
7. | Avainapteekit | 634 100 |
8. | Talouselämä | 625 500 |
9. | Anna | 578 200 |
10. | Tekniikka&Talous | 546 800 |
Eeva.fi:lle yli sata tuhatta uutta lukijaa digissä
Eeva.fi teki verkossa huipputuloksen ja sai yli 101 400 uutta lukijaa. Lukijoita on nyt digissä yhteensä 172 900. Saitilla julkaistaan Eevan, Trendin ja Kauneus ja Terveys -lehden juttuja, mutta se ei ole vain kolmen lehden juttujen alusta, vaan itsenäinen digibrändi. Median päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki on iloinen digin huimasta kasvusta.
– Lahjakkaiden ihmisten kovalla työllä olemme onnistuneet tekemään sitä, mitä halusimmekin – uutta ja raikasta sisältöä oikealle yleisölle, hän iloitsee.
Edelleen eeva.fi yhdistetään nimenä printtilehteen, joten tunnettuustyötä on vielä paljon tehtävänä.
Eeva.fi on kaksivuotisen historiansa aikana hionut käytäntöjä, tehostanut tekemistä ja testaillut, mikä verkossa toimii. Erityisen hyvin sivustolla lukijoita houkuttelevat jutut ihmisistä ja kauneudesta. Eevalla on myös hyvät uutiskirjerekisterit, jotka tuovat medialle Metasta riippumatonta liikennettä.
Osa eeva.fi:n sisällöistä on kirjautumisen takana, mutta maksutta luettavissa. Lukijoiden kirjautumishalukkuus on yllättänyt toimituksen, sillä vuoden loppuun asetetut kirjautumistavoitteet on jo ylitetty kolminkertaisesti.
– Aiomme jatkaa kasvua ja paiskia hommia uusien ja palaavien lukijoiden eteen. Edelleen eeva.fi yhdistetään nimenä printtilehteen, joten tunnettuustyötä on vielä paljon tehtävänä, Paalosalo-Jussinmäki sanoo.
Katso digissä suurimpien aikakauslehtien lista: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä
Ilmestymiskertojen vähentäminen käänsi lukijamäärän kasvuun
Opettaja-lehti teki printissä huikean tuloksen ja sai 47 200 uutta lukijaa. Lehden päätoimittaja Minna Ängeslevä on iloisen yllättynyt saavutuksesta, sillä lukijamäärät ovat aiemmin olleet laskussa.
– Tämä on aivan mahtava juttu, nyt täytyy hankkia KMT-kakkua!
Ängeslevä ja vastaava päätoimittaja Hanna Ottman uskovat, että kasvu johtuu lehdessä tehdystä oikeanlaisesta ja tärkeästä uudistuksesta. Lehti ilmestyi aiemmin joka toinen viikko, mikä tarkoitti sitä, että se ei ollut uutisjulkaisu eikä oikein taustoittavakaan lehti. Siksi Opettaja päätettiin muuttaa kerran kuussa ilmestyväksi.
– Nyt pääsemme kiinni laajoihin ja taustoittaviin aiheisiin, ja toimituksella on aikaa paneutua juttuihin ja kirjoittaa niitä vetävästi. Ilmestymiskerrat harvenivat, mutta toimituksen koko pysyi samana, Ottman sanoo.
Nyt pääsemme kiinni laajoihin ja taustoittaviin aiheisiin, ja toimituksella on aikaa paneutua juttuihin ja kirjoittaa niitä vetävästi.
Uudistuksen myötä lehden konseptia päivitettiin ja kaikki jutut kantta myöten pyritään tarjoilemaan kiinnostavasti. Lehteä tehdään ikäänkuin jokainen numero ja juttu myytäisiin erikseen, vaikka Opettaja ei ole irtonumeromyynnissä.
Opettaja-lehden kokonaistavoittavuus on nyt 219 600, mikä on lähes tuplasti enemmän kuin lehteä julkaisevan OAJ:n jäsenmäärä.
– Se tarkoittaa sitä, että lehteä lukevat yhä useammin muut kuin opettajat. Perinteisesti Opettaja-lehdestä ovat kiinnostuneet esimerkiksi päättäjät, Ottman sanoo.
Katso printin suurimpien aikakauslehtien TOP 20 -lista: Tässä ovat suurimmat aikakauslehdet printissä – 27 lehteä nosti lukijamääräänsä!