Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2024) mukaan suurimmat painetut aikakauslehdet ovat jälleen asiakaslehtiä. Ylivoimaista kärkipaikkaa pitää viime vuoden tapaan Yhteishyvä, jonka lukijamäärä on 1 985 200. Yhteishyvän lukijamäärä putosi merkittävästi edellisestä mittauksesta, jolloin lehti tavoitti yli kaksi miljoonaa lukijaa. Pudotukseen on saattanut vaikuttaa lehden siirtyminen kotiin postitettavasta kaupasta noudettavaksi.
Lukijamäärällä tarkoitetaan painetun lehden yhden keskimääräisen numeron lukijamäärää. KMT:n tuottama lukijamääräestimaatti ilmoitetaan sadan lukijan tarkkuudella. KMT:ssa mitataan 15 vuotta täyttäneiden suomalaisten lukemista.
Suurin ammatti- ja järjestölehti Taloustaito löytyy sijalta neljä. Taloustaidon lukijamäärä kasvoi 21 900:llä edellisestä mittauksesta ja on nyt 484 500.
Yleisömedioita on kärkikymmeniköstä puolet. Suomen Kuvalehti ja Eeva vaihtoivat sijoituksia päittäin, ja Suomen Kuvalehti on nyt yleisömedioista suurin. Aku Ankka säilytti sijoituksensa kolmanneksi suurimpana yleisömediana. Erot kolmen suurimman yleisömedian välillä ovat vain joitakin satoja lukijoita.
Suurimmat painetut aikakauslehdet 2024
Lehti | Lukijamäärä (printti), 15 vuotta täyttäneet suomalaiset |
Muutos sijoituksessa (vrt. KMT 2023) |
|
1. | Yhteishyvä | 1 985 200 | (–) |
2. | Pirkka | 1 579 600 |
(–) |
3. | Terveydeksi! | 801 900 | (–) |
4. | Avainapteekit | 608 900 | (–) |
5. | Taloustaito | 484 500 | (–) |
6. | Suomen Kuvalehti | 267 300 |
↑1 |
7. | Eeva | 266 700 |
↓1 |
8. | Aku Ankka | 266 000 | (–) |
9. | ET-lehti | 260 600 | ↑3 |
10. | Tiede | 250 100 | (–) |
11. | Kodin Kuvalehti | 248 200 | (–) |
12. | Moottori | 242 500 |
↓3 |
13. | Apu | 240 300 | (–) |
14. | Tekniikan Maailma | 211 700 | (–) |
15. | Opettaja | 208 400 | ↑8 |
16. | Kotiliesi | 194 700 | ↓1 |
17. | Hyvä terveys | 190 000 | ↓1 |
18. | Kotiliesi Käsityö | 189 700 | ↑2 |
19. | Suuri Käsityö | 186 100 | ↓2 |
20. | Seura | 178 200 | ↓1 |
Kansallisessa Mediatutkimuksessa oli mukana 80 aikakauslehteä, joista oli saatavilla vertailuluku edelliseltä mittaukselta. Näistä lehdistä peräti joka kolmas onnistui nostamaan lukijamääräänsä.
Eniten uusia lukijoita sai ilmestymiskertojaan harventanut Opettaja-lehti, jonka lukijamäärä nousi peräti 47 200:lla. Lukijamäärän nousun myötä Opettaja nousi viidenneksitoista suurimmaksi aikakauslehdeksi. Muita yli kymmenen tuhatta uutta lukijaa saaneet lehdet olivat Taloustaito, ET Terveys ja Suomen Luonto.
Eniten uusia lukijoita saaneet painetut aikakauslehdet 2024
Lehti |
Uusia painetun lehden lukijoita |
|
1. | Opettaja | + 47 200 |
2. | Taloustaito | + 21 900 |
3. | ET Terveys | + 17 400 |
4. | Suomen Luonto | + 12 700 |
5. | Auto Bild Suomi | + 9 800 |
6. | Kotiliesi Käsityö | + 8 800 |
7. | Metsälehti | + 6 800 |
8. | Kotimaa | + 4 900 |
9. | Gloria | + 4 700 |
10. | Apu Terveys | + 4 500 |
11. | Oma Piha | + 4 100 |
12. | Viva | + 3 900 |
13. | Askel | + 3 700 |
14. | Terveydeksi! | + 3 700 |
15. | Avainapteekit | + 3 500 |
16. | Hymy | + 3 400 |
17. | Maku | + 3 400 |
18. | Samarbete | + 3 400 |
19. | Juoksija-lehti | + 2 900 |
20. | Vene | + 2 400 |
Lisätietoa lukijamääristä löytyy Aikakausmedian Mediakorttipalvelun raporteista
Aikakauslehtien kuukausittainen lukeminen säilyi hyvällä tasolla
KMT:ssä selvitetään aikakauslehtien lukemista yksittäisten lehtinimikkeiden ohella myös yleisellä tasolla. Yleisistä mediankäytön väittämistä selviää, että aikakauslehtien lukeminen on pysynyt kokonaisuutena hyvällä tasolla. Aikakauslehtiä lukee printissä tai digikanavissa kuukausittain 84 prosenttia.
Painetun lehden lukeminen on vähentynyt trendinomaisesti, mutta digilukeminen on pysynyt vakaana ja jopa hieman noussut. Painettua lehteä lukee kuukausittain 67 prosenttia ja digikanavia 62 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista.
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain 2020–2024
Mikä KMT?
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 15-vuotta täyttänyttä suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.