Apurahojen tarkoitus on vahvistaa alan kehitystä, jakaa osaamista ja mahdollistaa tuen saaminen hankkeisiin, jotka hyödyttävät erityisesti aikakausmedioita. Kuva: Anniina Nissinen

Aikakausmedian jakamien apurahojen tarkoituksena on vahvistaa alan kehitystä, jakaa osaamista ja mahdollistaa tutkimuksia, jotka hyödyttävät erityisesti aikakausmedioita.

Tutkimus voi esimerkiksi tuoda uutta tietoa aikakausmedioiden lukijoista, liiketoimintamahdollisuuksista, journalismista, vastuullisista valinnoista, mainonnasta tai muuttuvasta mediankäytöstä. Keskeistä on, että tulokset auttavat ymmärtämään ja kehittämään aikakausmedia-alaa – yksittäisen lehden kehittäminen ei ole riittävä peruste apurahan myöntämiselle.

– Tuettava tutkimus voi olla iso tai pieni, kunhan sen tuloksista on hyötyä myös muille. Suomessa ilmestyy kaksi ja puoli tuhatta aikakauslehteä, joten uskon vahvasti, että myös tutkimuksiin löytyy runsaasti eri näkökulmia, sanoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.

Kuka tahansa voi hakea

Apurahaa voi hakea mikä tahansa taho, joka sitoutuu hakemuksen ehtoihin. Hakija voi olla esimerkiksi aikakauslehden kustantaja tai julkaisija, tutkimusyritys, yliopisto, ammattikorkeakoulu tai lopputyötä tekevä opiskelija. Apurahojen myöntämisestä päättää Aikakausmedian Tutkimusryhmä, joka koostuu aikakausmediakustantajien edustajista.

Hakuaika päättyy perjantaina 22.11.2024. Apurahan saajat 9. joulukuuta, ja heille ilmoitetaan asiasta henkilökohtaisesti. Apurahan saajat julkaistaan myös Aikakausmedian verkkosivuilla.

Apurahajärjestelmä on toistaiseksi kertaluontoinen kokeilu, jonka onnistumista ja jatkoa arvioidaan ensi vuonna.

Lue lisää ja hae apurahaa tästä

Lisätiedot:

Outi Itävuo