Paluun Editkilpailuun tehnyt Vuoden lifestylejuttu -sarjan voitti Trendin upea Hellehelmat-juttu. Sarjan tuomaristo totesi, että kansainvälisen tason muotijutussa saumaton tiimityö ja huolellinen valmistautuminen todella näkyy ja hevosen käyttö kuvauksissa tuo erinomaisen lisän jutun visuaalisuuteen.
– Upeat koko aukeaman kuvat tarjoavat lukijalle nautinnollisia hengähdyshetkiä. Hyväntuuliset pienet tekstit ovat kuin piste iin päälle taidokkaasti kuvattuun ja stailattuun juttuun. Siitä jää kevyt ja kesästä huumaantunut olo, tuomaristo totesi perusteluissaan.
Trendin päätoimittaja Mari Karsikas sanoo, että kuvat ovat osoitus siitä, että tiimityöllä ja hyvällä suunnittelulla pienikin tiimi voi tehdä upeaa jälkeä.
– Kuvat voisi julkaista kansainvälisessäkin lehdessä, ja maailmalla vastaavissa kuvauksissa kuvaajalla, stailaajalla ja meikkaajalla on assistentit ja heilläkin assistentit. Meidän salaisuutemme on ammattitaitoiset ja kokeneet tiimiläiset, selkeä roolitus ja huolellinen valmistautuminen, hän toteaa.
Trendin Hellehelmat-jutun tekijätiimissä olivat valokuvaaja Satu Nyström, stailisti Annika Rantala, meikkaaja Essi Kylmänen ja malli Iisa R. As You Are -mallitoimistosta.
Idean juttuun sai valokuvaaja Satu Nyström. Hän oli jo pidempään haaveillut muotikuvauksista, joissa olisi mukana hevonen. Koko tiimi innostui ideasta. Satu etsi tallin ja sopivan hevosen, jonka kanssa kävi treenaamassa etukäteen salaman käyttöä.
– Tässä jutussa moni asia onnistui tosi hyvin. Asuyhdistelmät toimivat hienosti ja kuvista näkee mallin ja hevosen yhteyden, Karsikas sanoo.
Lue voittajajuttu Trendin verkkosivuilta
Huhtikuisesta räntäsateesta hehkuvaksi hellepäiväksi
Usein aikakauslehtien suuret lifestylejutut tehdään kuukausia tai jopa vuotta etukäteen, mutta muotijuttujen kohdalla vaatteiden pitää olla yhä ostettavissa lehden tullessa painosta. Se tarkoittaa sitä, että jutut joudutaan usein kuvaamaan väärään vuodenaikaan.
– Tiimi teki kuvauksissa ihmeitä, sillä kuvat otettiin huhtikuussa viikolla, jolloin taivaalta tuli niin räntää kuin vettäkin, Karsikas sanoo.
Aiemmin Trendin muotikuvauksia on järjestetty ulkomailla kuten esimerkiksi Marokossa, mutta viisi vuotta sitten lehti teki päätöksen, että kaikki kuvaukset tehdään ilmastosyistä Suomessa.
Trendissä muotijutulla on monta tavoitetta. Sen tulee olla visuaalisesti kiva elämys ja sen pitää erota selvästi nettikauppojen vastaavista kuvista. Usein se saattaa tarkoittaa sitä, että jutussa on tarina. Lisäksi sen pitää olla palvelullinen: vaatteiden pitää näkyä hyvin ja niiden pitää olla ostettavissa. Printissä usean aukeaman mittainen muotijuttu on monelle visuaalinen hengähdyshetki juttujen välissä.
– Lisäksi juttu tarjoaa lukijalle vinkkejä ja inspiraatiota esimerkiksi kaappiin unohtuneen vaatekappaleen käyttämiseen tai asuyhdistelmien tekemiseen. Muotijuttu ei aina houkuttele ostamaan uutta, vaan käyttämään omaa vaatekaappiaan uudella tavalla, Karsikas toteaa.
Maaliskuussa 2024 ilmestyi Trendin viimeinen printtilehti ja brändi muuttui digitaaliseksi. Jatkossa lehden muotieditoriaalit ilmestyvät digitaalisessa muodossa. Mari Karsikas paljastaa, että nyt työn alla on ensimmäinen videomuotoinen muotijuttu.
Vuoden lifestylejuttu tarjoaa inspiraatiota ja elämyksiä
Editkilpailun 2023 Vuoden lifestylejuttu -sarjassa etsittiin visuaalisesti houkuttelevaa juttua, joka tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Sarjan kriteereissä korostettiin myös tekijöiden syvällistä asiantuntijuutta ja intohimoa, joka huokui taidolla tehdystä kokonaisuudesta.
Vuoden lifestylejuttu -sarjan tuomaristossa olivat Yhteishyvä Ruoan tuottaja Sanna Autio, yrittäjä ja stylisti Katariina Kaatrasalo, AD Titti Uotila sekä valokuvaaja ja kustantaja Merja Yeung.
Kunniamaininnat sarjassa saivat Glorian Kauneusvuoden parhaat sekä Mondon Turku paikallisten seurassa.
Tutustu sarjan shortlistalaisiin täällä
Tutustu kaikkiin Editkilpailun voittajiin täällä