Haku

Tammikuun paras mainos yhdistää printin, digin ja tapahtumat – "Kyseessä on täysin uudenlainen kokeilu"

Vuoden ensimmäisen Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti näyttävä Metro Wines, jonka lehden kannesta alkava mainos naulitsee huomion. Laadukas kuva ja houkutteleva copy saavat lukemaan pidemmälle ja lukija onnistutaan sitouttamaan viimeistään sisäsivulta löytyvällä ravintola-alan messulipulla. Ravintola-alan ammattilaisille tarkoitetussa Shaker-lehdessä mainos tavoittaa kohderyhmänsä erinomaisesti ja parhaassa tapauksessa onnistuu houkuttelemaan lukijoita myös messuille.

– Kyseessä oli täysin uudenlainen kokeilu. Halusimme testata uutta tapaa yhdistää printti, digitaalisuus ja tapahtumakävijöiden aktivointi, sanoo Wihuri Metro-tukun Content Manager Jaana Päivärinta.

Shaker-lehteen sulautetun neliosaisen mainoksen lisäksi lehden sisäsivuilta löytyy mainokseen liittyvä advertoriaali, jossa esitellään yritystä ja sen tuotteita vielä tarkemmin. Mainoskokonaisuus tarjoaa kattavan kuvan Metro Winesista helposti omaksuttavissa paloissa.

Päivärinnan mukaan aikakauslehtimainonta sopii Metro Winesille hyvin, sillä se tukee hyvin muuta mainontaa ja tavoittaa erilaista yleisöä.

– Hyvä aikakauslehtimainos pysäyttää ja herättää tunteita. Se saa myös lukijan tekemään mainostajan tavoittelemia jatkotoimenpiteitä tai ainakin jättää muistijäljen, hän toteaa.

Yksityiskohta Metro Winesin mainoksesta. Nelisivuisessa kansiläpässä kerrottiin tuotteista ja palvelusta, ohjattiin messuosastolle QR-koodilla ja muistutettiin, että lisätietoa löytyy sisäsivun advertoriaalista.

Kunniamaininnat AO ry:lle ja Eckerö Linelle

Kunniamaininnan kisassa sai Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat ja asiantuntijat AO ry, joka on huolissaan ammatillisen koulutuksen leikkauksista. Jullikat koulutuspolulla -mainoksessa seitsemän veljestä pääsi pois takametsistä opintien kautta, mutta tänä päivänä se ei välttämättä ole enää mahdollista. Mainoksessa on aimo annos tiukkaa faktaa ja väkevä viesti hallitukselle.

– Koulutus on pienen kansakunnan ainoa toivo paremmasta arjesta. Ammatillisesta koulutuksesta leikkaaminen pahentaa yritysten työvoimapulaa ja osaamisvajetta, kahlitsee ihmiset vanhoihin ammatteihin ja jarruttaa talouden uudistusta. Ilman ammatillista koulutusta ei ole osaajia, sanoo AO ry:n puheenjohtaja Tuija Mäntsälä.

Toisen kunniamaininnan kisassa sai värikäs ja hyväntuulinen Eckerö Line, joka vie ajatukset unelmien työpäivään vesillä. Folk Finlandin suunnittelema Helppoa kuin kokous merellä erottuu edukseen muista saman toimialan mainoksista.

– Tavoitteena oli lisätä kokous- ja ryhmämatkojen tunnettuutta sekä kertoa siitä, kuinka vaivatonta ja inspiroivaa kokoustaminen merellä on, sanoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Nylund.

Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi

Kuukauden aikkarimainokset tammikuussa 2025

Voittaja: Tuotteita ja tarinoita, joita muilta ei löydy

Perustelut: Upeasti Shakerin kanteen sulautettu mainos ei jää huomaamatta. Laadukas kuva ja houkutteleva copy saavat lukemaan pidemmälle ja lukija onnistutaan sitouttamaan viimeistään sisäsivulta löytyvällä ravintola-alan messulipulla. Ravintola-alan ammattilaisille tarkoitetussa Shaker-lehdessä mainos tavoittaa kohderyhmänsä erinomaisesti.



Mainostaja: Wihuri Metro-tukku, Metro Wines

Suunnittelu: in-house
Inka Myllysilta, Graphic Designer
Jannimaija Tuomala, Communication Specialist
Jaana Päivärinta, Content Manager

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Shaker

Kunniamaininta: Jullikat koulutuspolulla

Perustelut: AO:n viesti on yksiselitteinen ja väkevä: ammatillisesta koulutuksesta ei saa leikata. Kahtena eri versiona julkaistu mainos lyö pöytään kovat faktat leikkausten vaikutuksista ja puolustaa ammatillista koulutusta. Viittaus Seitsemään veljekseen on tehokas, sillä tarina on jokaiselle tuttu. Aikakauslehti on tällaiselle mainonnalle erinomainen ympäristö, sillä siinä viestiin voi syventyä kaikessa rauhassa.

Mainostaja: Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat ja asiantuntijat AO ry
Tuija Mäntsälä, puheenjohtaja
Ari-Pekka Sirviö, viestintätiimi, puheenjohtaja

Mainostoimisto: Rauta Oy
Tapio Heickell, luova johtaja
Anne Soikkeli, graafinen suunnittelija
Timo Rantanen, copywriter, projektijohtaja

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Suomen Kuvalehti

Kunniamainita: Helppoa kuin kokous merellä

Perustelut: Mainos johdattelee lähes satumaisiin tunnelmiin, niin mukavalta kokoustaminen merellä voi näyttää. Eckerö Linen mainoksissa viestien kärjet hieman vaihtelevat kohderyhmän mukaan, mutta mainonta on aina tunnistettavaa ja linjakasta. Kuvalle on jätetty reilusti tilaa ja iso väripinta vetää vastustamattomalla tavalla puoleensa. Kyllä tuolla merimaisemassa kelpaisi!

Mainostaja: Eckerö Line
Kadri Vänttilä, markkinointipäällikkö
Katri Järvi, myyntijohtaja
Outi Nylund, markkinointi- ja viestintäjohtaja

Mainostoimisto: Folk Finland
Kimmo Kivilahti, AD
Lasse Paasto, copywriter
Elina Estlander, asiakkuuspäällikkö
Teppo Juuvinmaa, asiakkuusjohtaja

Mediatoimisto: IPG Mediabrands Finland
Nana Paija, Account Director 
Sanna Rajala, Media Director

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Evento, Talouselämä, Tekniikka&Talous

Teksti: Anniina Nissinen ja Outi Itävuo | kuvat: mainostajat, Anniina Nissinen

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. Kuukauden aikkarimainos -kisaa on järjestetty vuodesta 2008 alkaen.

Näitkö tai teitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä! 

Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta: 
viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen

page shape 1 page shape 3
×

Haku: