Aikuiset tarvitsevat mediakasvatusta siinä missä lapset ja nuoretkin. Mediaa, kiitos! on Aikakausmedian ja Uutismedian liiton yhteishanke, ja samalla molempien järjestöjen ensimmäinen aikuisille suunnattu materiaali.
Ensimmäinen Mediaa, kiitos! -materiaalin teema kysyy, millainen on tulevaisuuden toimittaja. Periaatteessa kuka tahansa voi nykyään tuottaa kiinnostavaa sisältöä ja saavuttaa isoja yleisöjä. Toimittajan rooli on muuttunut portinvartijasta enemmän tiedon järjestäjäksi ja jäsentäjäksi. Silti työn ydin, sitoutuminen faktoihin ja pyrkimys totuudenmukaisuuteen, on pysynyt samana.
“Journalismissa on aina rajallisesti aikaa ja resursseja. Täytyy tehdä aika karuja päätöksiä, että nyt mennään tällä.”
Toinen teema nostaa esiin median ja totuuden: Pyrkimys totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen ja sitoutuminen faktoihin on journalistisen median ydintä. Media on riippuvainen yleisön luottamuksesta. Ilman luottamusta sen on hankala perustella merkitystään.
“Bisneksen ainoa valuuttahan on luotettavuus.”
Kolmannessa teemassa Media ja yleisö pääset tutkimaan omaa suhdettasi mediaan: Lukija lukee jutun koska on kiinnostunut aiheesta, juttu tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman tuttuun teemaan, aihe on ajankohtainen tai sillä on kosketuspintaa lukijan elämään. Myös toimittaja valitsee juttuaiheensa samoin perustein. Vaikka toimittajan ja lukijan kiinnostus, näkökulma tai kosketuspinta eivät aina kohtaa, yleisö on kuitenkin journalismin keskiössä vahvemmin kuin ehkä ymmärtääkään.
“Ei ole oikeastaan mitään sellaista toimituksellista valintaa, mihin lukija ei jollakin tavalla vaikuttaisi.”
Entä tulevaisuuden media, mitä se on? Kolmikko kävelee kadulla ja puhuu BMW-moottoripyöristä. Jälkikäteen yksi saa Facebookin feediin mainoksia pyöristä, vaikka ei ole googlannut niitä. Facebookin mainosalgoritmi on havainnut rinnakkain kolme puhelinta, joista kahdella on tehty aiheesta Google-hakuja. Tekoäly olettaa, että kolmannen puhelimen omistajakin saattaisi olla BMW-pyöristä kiinnostunut. Kuulostaako tutulta?
“Missä määrin ihmiset voivat luottaa, että netissä jaettu tieto on edes ihmisen käsialaa? Se tulee vaatimaan ihan uusia medialukutaitoja, joita minulla ei esimerkiksi tällä hetkellä ole.”
Viides teema avaa sitä, miten toimituksen tekemät valinnat näkyvät jutussa: Toimittajan työ ei ole neutraalia raportoimista vaan siihen liittyy iso määrä erilaisia valintoja. Toimituksessa valitaan aihe, sen käsittelyn mittakaava, näkökulma ja jutun muoto. Paljon on merkitystä myös sillä, keitä juttuun haastatellaan. Valinnat näkyvät myös yksityiskohdissa: sanavalinnoissa, jutun rakenteessa, kuvakulmassa tai valitussa tyylissä. Jutun ulkopuolelle jätetään tietoisesti asioita – yhdessä jutussa ei voi kertoa kaikkea.
Tutustu materiaaliin 8.2. alkaen: www.mediaakiitos.fi