Haku

Lukutaitostipendien saajat 2025 on valittu – Onnea voittajille!

Aikakausmedian lukutaitostipendien saajat on valittu. Hakemuksista loisti tänäkin vuonna se, että kouluissa tehdään valtavasti ja valtavan arvokasta työtä lukutaidon ja lukuilon eteen. Kiitos kaikille stipendiä hakeneille! Stipendien saajia valitessaan raati kiinnitti erityistä huomiota yhteisöllisyyteen, pitkäjänteisyyteen ja kekseläisyyteen.

Esiopetus

Esiopetuksen stipendin saa Keravalla sijaitsevan taidepäiväkoti Konstin Metkut-ryhmä. Metkut lähestyvät lukutaitoa luontevasti taiteen ja leikin keinoin, ja myös lasten perheet on osallistettu mukaan upeaan aakkosprojektiin.

Tänä lukuvuonna päiväkodin teemana on ollut sanataide, ja syksyllä Metkut saivat kirjeen: Tarinoiden talossa asuva Salainen asukas kertoi, että Tarinatalon edustalle on ilmestynyt Satupuu. Eräänä päivänä Satupuun oksilla kasvaneet kirjaimet olivat kaikki kadonneet. Metkujen tehtäväksi jäi tuoda karanneet kirjaimet takaisin Satupuuhun.

Jokainen lapsi sai Salaiselta asukkaalta oman kirjaimen tutkittavaksi. Tämän kirjaimen lapsi rakensi haluamistaan materiaaleista yhdessä oman perheen kanssa ja tekivät runon, jonka kaikki sanat alkoivat annetulla kirjaimella. Yksi kerrallaan kirjaimet palasivat kodeista Satupuun oksille, Metkujen seinälle. Jokainen lapsi sai tehdä kuvituksen omaan aakkosrunoonsa ja syntyi ryhmän oma Metkuaapinen. Metkujen aakkosprojekti jatkaa eloaan paikallisen kirjaston taidenäyttelyssä.

1.–2. luokat

1.–2. luokkien stipendi menee joensuulaisen Niittylahden koulun 2A- ja 2B-luokille, joissa lukeminen on kekseliäästi sisällytetty monenlaiseen puuhaan ja tekemiseen koulussa – ja myös kiitettävän usein, jotta siitä kehittyisi lapsille rutiini. 

Oppilaat ovat suunnitelleet ja ommelleet omat lukukaverit ja tehneen niille kodit kenkälaatikoihin. Lukuhetken alkaessa oppilaat saavat hakea käyttöönsä ohjaajan virkkaamat lukumatot ja valita luokassa mieluisen paikan lukemiseen. Lisäksi 2.-luokkalaiset ovat pitäneet lukupiiriä ja kuvittaneet lukemiinsa kirjoihin kansia.

Kerran viikossa Niittylahden koulussa on puolen tunnin lukuvälitunti, jolloin oppilas voi lukea vaikka lukuteltassa. Kun oppilas on lukenut kirjan, hän kirjoittaa kirjan nimen ja oman nimensä värilliseen lehteen, joka kiinnitetään koulun aulassa olevaan koko koulun yhteiseen Lukupuuhun. Kakkosluokkien väritunnus on oranssi, ja se loimottaa Lukupuussa varsin näkyvästi.

Oppilaat saivat ekaluokalla 5.-luokkalaiset lukukummit, ja lukutaidon kehittyessä kakkosluokkalaiset ovat alkaneet lukea lukukummien kanssa vuorotellen ääneen. Koulussa vierailee myös lukumummo, jonka kanssa oppilaat saavat lukea. Perjantaisin on Rexin lukuhetki, jossa koulun rehtori esittelee ja lukee oppilaiden suosittelemia kirjoja. Viime keväänä koulu aloitti suuren suosion saaneen Lukupiknik-perinteen, jolloin oppilaat saavat lukea ulkona vilteillään ja evästellä.

3.–6. luokat

3.–6. luokkien stipendin saa Sastamalassa sijaitsevan Vareliuksen koulun 3B-luokka, jonka kokoama eläintietokirja teki suuren vaikutuksen raatiin.

Yhteinen, kiinnostava tietotekstien käsittely opettaa sisälukutaidon lisäksi myös jalostamaan luettua tekstiä sekä käyttämään sitä keskustelun ja viestinnän välineenä. Itsenäiselle tiedon etsimiselle, sen käsittelylle ja lähdekritiikille on tässä ajassa kovasti tarvetta. On myös erityisen hienoa, että idea tietokirjaan on tullut oppilailta itseltään.

Projekti sai alkunsa syksyllä kolmannen luokan alettua. Luokka alkoi harjoitella tiedonhakua ja tietotekstien kirjoittamista, ja oppilaat saivat valita aiheekseen mieleisensä eläimen. Ensin he kokosivat löytämästään tiedosta ajatuskartan, joiden pohjalta syntyivät tietotekstit omaan vihkoon. Puhtaaksikirjoitus tapahtui tietokoneella. Yksi oppilaista ehdotti: "Voidaanko näistä tehdä meille kaikille ihan oma kirja muistoksi?”

Kirja sai nimekseen Suuri eläintietokirja, ja jokainen sai omansa. Oppilaat ovat lukeneet tietokirjaa myös ykkösluokkalaisille.

Yläkoulu

Yläkoulun stipendi menee Rovaniemelle Korkalovaaran yhtenäiskouluun, jossa on toteutettu tänä lukuvuonna mieletön ja kunnianhimoinen Miljoonan sivun haaste. Haasteeseen on osallistunut koko koulu ekaluokasta ysiluokkaan -– opettajat mukaan lukien.

Miljoonan sivun haasteen tavoitteena on, että koulun oppilaat ja henkilökunta lukevat lukuvuoden aikana miljoona sivua. Tämä tarkoittaa, että jokaisen pitäisi lukea noin 1400 sivua toukokuun loppuun mennessä. Haastetta on toteutettu yhteistyössä naapurikoulun, Ylikylän peruskoulun kanssa. Käynnissä on ollut leikkimielinen kilpailu siitä, kumpi kouluista ylittää miljoonan sivun rajapyykin ensimmäisenä.

Haasteella on myös oma Instagram-tili: @miljoona_sivua.

Sivupotin kasvua on seurattu opettajien pitämällä taulukolla, ja välillä kovasti tsempanneita lukijoita on palkittu. Maaliskuun puoleen väliin mennessä luettuja sivuja oli jo 902 552 sivua, ja nyt miljoona on täynnä.

Kuva: Shutterstock
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: