Editkilpailun markkinoinnilliset sarjat ovat Vuoden aikakausmediakampanja, Vuoden aikakauslehtimainos sekä Vuoden aikakausmediamainostaja.
Vuoden aikakausmediakampanja palkitaan nyt kolmannen kerran. Sarjan tärkeimmät valintakriteerit ovat tuloksellisuus ja aikakausmediaympäristön onnistunut hyödyntäminen. Lisäksi tuomaristo kiinnittää valinnassaan huomiota kampanjan oivaltavuuteen ja visuaalisuuteen.
Kampanjasarjassa voi pärjätä varsin erityyppisillä toteutuksilla. Viime vuosina tuomaristo on nostanut shortlistalle sekä laajalle kuluttajakohderyhmälle suunnattuja kampanjoita että kapealla kärjellä kohdennettuja B2B-kampanjoita.
Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa menestyy, kun panostaa tavoitteiden ja tulosten dokumentoimiseen.
– Oleellista on kampanjan onnistuminen suhteessa mainostajan tavoitteisiin. Sarjassa menestyy, kun panostaa tavoitteiden ja tulosten dokumentoimiseen, kertoo Editkilpailusta vastaava markkinointipäällikkö Outi Itävuo Aikakausmediasta.
Onnistumisen mittarina voi käyttää esimerkiksi myynnillisiä tuloksia, mainosten huomioarvoa, kampanjalla tavoitetun yleisön määrää tai vaikka saavutettua muutosta brändimielikuvassa.
Lue myös: Löfbergs toi ruotsalaisen kahvin suomalaisten kuppeihin ja vakuutti Editkilpailun tuomariston
Sarjaan voi osallistua kampanjalla, joka on julkaistu yhdessä tai useammassa aikakausmedian kanavassa vuonna 2022. Kampanjan ei tarvitse olla eksklusiivisesti aikakausmediakampanja, mutta tuomaristo keskittyy arviossaan aikakausmedian osuuteen kokonaisuudesta.
– Yksi kanava ei ole toista parempi, mutta on tärkeää osoittaa, että valitut kanavat puhuttelevat kohderyhmää. Palkittujen töiden joukossa on nähty esimerkiksi vaikuttajamarkkinointia, printin erikoisratkaisuja, podcasteja ja digitoteutuksia laajalla skaalalla, Itävuo sanoo.
Vuoden aikakauslehtimainoksen on kyettävä kiteyttämään oleellinen
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa palkitaan mainos tai mainossarja, jonka luova ratkaisu toimii visuaalisesti ja sisällöllisesti painetussa aikakauslehtiympäristössä. Kilpailuun ilmoitettavan mainoksen on oltava julkaistu yhdessä tai useammassa suomalaisessa aikakauslehdessä kilpailuvuoden aikana. Tähän sarjaan voi ilmoittaa myös erikoisratkaisun, joka hyödyntää aikakauslehden fyysisyyttä. Esimerkiksi vuonna 2020 palkittiin K-Raudan repäistävä erikoistoteutus.
– Palkittuja mainoksia yhdistää se, että niissä on pystytty kiteyttämään oleellinen sanoma riittävän yksinkertaisesti ja muistettavalla tavalla. Parhaissa mainoksissa on pysäyttävä ja laadukas kuva, jonka äärelle lukija haluaa pysähtyä pidemmäksi aikaa, Outi Itävuo sanoo.
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjaan ja Vuoden aikakausmediakampanja -sarjaan voi ilmoittaa useamman mainoksen tai kampanjan. Ilmoittaja voi olla mainostajan, mainostoimiston tai mediatoimiston edustaja.
Lue myös: Vuoden aikakauslehtimainos 2021 on valittu – "Nyt ollaan halauksessa, ja sen todella tuntee"
Vuoden aikakausmediamainostaja -sarjassa palkitaan aikakausmedioita markkinoinnissaan erityisen onnistuneesti hyödyntänyt mainostaja. Tähän sarjaan ei voi erikseen ilmoittautua, vaan voittajan valitsee Aikakausmedian Mediamyyntiryhmä.
Ilmoittautuminen alkaa pian
Kilpailuun voi ilmoittaa vuoden 2022 aikana julkaistuja tai julkaistavia mainoksia ja kampanjoita. Ilmoittautuminen käynnistyy joulukuun alussa Editkilpailun sivustolla. Tarkemmat säännöt julkaistaan marraskuun lopussa.
Aikataulu:
Marraskuu 2022 | Kilpailun säännöt, sarjat ja aikataulut julkaistaan.
Joulukuu 2022 | Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa.
Tammikuu 2023 | Ilmoittautuminen päättyy 31.1.2023.
Helmi–maaliskuu 2023 | Tuomaristot valitsevat voittajat.
Maaliskuu 2023 | Yleisöäänestys käydään Vuoden aikakauslehtikannesta.
Huhtikuu 2023 | Shortlistat julkistetaan.
Toukokuu 2023 | Edit-palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Editgaalassa 25.5.2023.
Editkilpailu
Aikakausmedian Editkilpailussa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.