Haku

Mitä syntyy, kun lehmä stailataan Vogue-kelpoiseksi? Tietysti Kuukauden paras aikkarimainos!

Kauniit lehmämallit, rohkea idea ja mainostajan ja mainostoimiston saumaton yhteistyö. Tässä resepti kuukauden parhaaseen aikkarimainokseen.

Hankkijan mainoksesta Maatilan Pellervon lukijaa silmäilee lehmä, jolla on kukkapäähine ja kaulassaan helmet.

Kisan tuomarina toimi hasan &partnersin AD Pauline Korp, jonka mielestä kevyellä huumorilla ryyditetty nokkela toteutus erottui edukseen näin pimeänä vuodenaikana.

Hankkijan markkinointipäällikkö Marjut Suokanto kertoo, että mainos poikkeaa Hankkijan tyypillisestä mainonnasta.

‒Halusimme olla rohkeita ja tehdä pilke silmäkulmassa näyttäviä asioita. Tavoitteena oli luoda sellainen visuaalinen ilme, joka pysäyttää lukijan.

Mainostoimisto Sherpa teki kaksi ehdotusta, joista Hankkijan työryhmä valitsi omasta mielestään rohkeamman ja riskialttiimman lähestymistavan.

Inspiraatio haettiin muotimaailmasta. Lehmät stailattiin ja kuvattiin kuin ne olisi kuvattu Vogueen.

‒Lopullinen päätös kuvien ja tekstien yksityiskohdista muodostettiin hyvässä yhteistyössä Hankkijan ja mainostoimiston välillä. Teknisesti kuvatoteutus tehtiin taidokkaalla kuvankäsittelyllä.

Mainostoimisto Sherpan suunnittelijat halusivat lähestyä maitotilallisia yllättävällä ja mieleenpainuvalla tavalla. He uskoivat, että kohderyhmä ymmärtää viestin, vaikka mainoksen otsikko onkin ranskaa.

Kampanja koostuu kahdesta mainoksesta, joissa esiintyvät kaksi Suomen päälehmärotua: ruskea ayrshire ja musta-valkoinen holstein. Ruskean lehmän tähdittämän printtimainoksen lisäksi mainoksia on julkaistu Hankkijan omalla kampanjasivulla, bannereina ja sosiaalisessa mediassa. Lisäksi mainos oli ulkopuolisten nettisivujen bannerina.

Kampanjalla pyritään viestimään, että EKM-rehua nauttineet lehmät kuuluvat kermojen kermaan: ne voivat hyvin ja tuottavat runsaasti litroja maidon pitoisuuksista tinkimättä.

Suokannon mukaan kampanjan kohderyhmää ovat kaikki Suomen maitotilat, sekä isot että pienet.

‒ Erityisesti yrittäjäpersoonat, jotka ovat tuloshakuisia ja jotka hakevat yritystoiminnalleen parasta kannattavuutta. He ovat valmiita panostamaan laatuun ja osaamiseen saavuttaakseen tavoitteensa.

Suokanto kertoo, että printtilehteen tehty ilme on yleensä pohjana kaikelle muulle markkinoinnille. Aikakauslehtien painojälkeä seurataan ja se otetaan huomioon tulevassa suunnittelussa.

Aikakauslehtien etu on kohderyhmän tavoitettavuudessa, ilmeessä ja hinta-laatusuhteen toteutumisessa. Kuvallisen huomioarvon lisäksi lehtimainoksessa on saatava suhteellisen pieneen tilaan tärkein viesti ja linkit sähköiseen viestintään.

Lokakuun kolme parasta aikkarimainosta

Hankkijan mainos Crème de la crème.

Näin pimeänä vuodenaikana kevyellä huumorilla ryyditetty nokkela toteutus erottuu edukseen.
AD Pauline Korp, hasan &partners

Crèmè de la Crèmè

Mainostaja: Hankkija
Marjut Suokanto, markkinointipäällikkö
Tuija Kettunen, markkinointisuunnittelija
Heikki Rajamäki, markkinointijohtaja
Mira Hartikainen, osastokoordinaattori (naudanrehut)
Teemu Seppälä, osastopäällikkö (nauta- ja erikoisrehut)

Mainostoimisto: Kultainen Sherpa
Roosa Ketola, projektipäällikkö
Ville Verkkapuro, Copywriter
Piia Peltonen, Art director
Babi Brasileiro, graafikko
Tommi Kortesniemi, luova johtaja
Terhi-Mari Honkanen, asiakkuusjohtaja

Kuvatuotanto: Brink

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Maatilan Pellervo

 

Raision Beanit-mainos.

Mainos saa kuulemaan melodian ilman, että nuotteja on edes mukana. Hauska ja nokkela!
AD Pauline Korp, hasan &partners

Ostakaa makkaraa, härkäpapu myöskin muistakaa

Mainostaja: Raisio
Noora Vilkki, Head of Beanit Marketing

Mainostoimisto: Miltton
Tuomas Tofferi, AD
Veera Häkkinen, Copywriter
Katja Pietilä-Seppä, graafinen suunnittelija
Minttu Aarniovuori, Senior Strategist
Mikko Hakkarainen, Executive Creative Director
Mira Willman, Project Director
Joni Räikkönen, Client Lead
Essi Erkola, Senior advisor
Oona Kivirinta, Junior Communications Consultant

Mediatoimisto: Virta
Minna Toivola COO

Julkaistu: K-Ruoka

 

Planin #tyttöjenpäivä-mainos: Onko tytöillä oikeus sanoa "en tahdo?"

Planin #tyttöjenpäivä-mainos: Milloin tyttö on valmis äidiksi?

Kiva ja luova idea, joka laittaa ajattelemaan.
AD Pauline Korp, hasan &partners

#tyttöjenpäivä 

Mainostaja: Plan International Suomi
Tomi Asikainen, markkinointipäällikkö
Hanna Partanen, digitaalisen markkinoinnin ja varainhankinnan päällikkö
Nora Huhta, varainhankinnan johtaja
Anna Könönen, viestintäjohtaja

Konseptointi: Plan International Suomi
Tomi Asikainen, AD
Emmi Tissari, copywriter

Valokuvaus: Marek Sabogal, Photography

Julkaistu: Apu, Suomen kuvalehti

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediatuottaja Piia Matikainen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: