Kesko otti askelen uuteen suuntaan ja lähti leikittelemään. Verkkokaupan mainoskampanja erottuu perinteisestä ruokakauppamainonnasta nokkeluudellaan ja toi voiton syyskuun Kuukauden aikkarimainos -kilpailussa. Kisan tuomarina toimi mainostoimisto Make it Simplen Account Director Pia Eiro.
– Halusimme löytää uuden ja raikkaan tavan visualisoida verkkokaupasta ostamista – tavan, joka olisi leikkisä mutta viestisi samalla korkeaa laatua, sanoo hasan & partnersin Art Director Pauline Korp.
Korp on ihminen mainosidean takana, mutta hän painottaa, että kampanja syntyi hyvässä yhteistyössä tiimin ja mainostajan kanssa. Valokuvaaja Bryan Saragosa ja ruokastylisti Anne Törnroos herättivät idean eloon.
K-Ruoka-lehdessä julkaistu printtimainos on osa laajempaa kampanjaa, joka tehtiin ensisijaisesti digikanaviin. Se koostuu useasta taktisesta mainoksesta, joiden kuvissa on hedelmiä, vihanneksia ja muita ruokatuotteita sekä lyhyt ja ytimekäs viesti, joka kertoo nokkelasti verkko-ostamisesta.
Mainos on suunnattu ihmisille, jotka ovat saaneet tarpeekseen tekstipainotteisista mainoksista ja arvostavat sen sijaan nokkelaa ja yksinkertaista toteutusta.
– Usein lehtiä lueskellaan kampaajalla, palvelujonossa tai rauhallisena hetkenä kotona. Näin ollen lukijaa ei tulisi kuormittaa raskaalla tekstisisällöllä. Mainoksen olisi hyvä olla helposti ymmärrettävä, selkeä ja huomiota herättävä, Korp perustelee.
Hän on pannut merkille, että moni iso brändi on siirtynyt väri- ja tonaliteettibrändäykseen.
– Aina ei tarvitse olla logoa kulmassa, koska brändi voi olla tunnistettava myös ilman sitä. Toki tällöin brändin täytyy olla vakiinnuttanut asemansa ja hyvin tunnettu.
Korp toivoo mainosten formaattiin ja asetteluun enemmän luovuutta ja leikkisyyttä sekä ainutlaatuisempaa värienkäyttöä ja yksinkertaisuutta.
– Minusta on ihanaa, kun mainos jättää kuluttajalle tilaa oivaltamiseen. Kaikkea ei aina tarvitse tarjoilla valmiiksi lautasella.
Syyskuun kolme parasta aikkarimainosta
"Simppeli ja jättää oivalluksen katsojalle."
Ei kannettavaa
Mainostaja: Kesko
Johanna Ekholm, Data-driven Marketing Strategist
Lotta Prinssi, Markkinointijohtaja
Mainostoimisto: hasan & partners
Ida Nuortie, Account Manager, Producer
Pauline Korp, Art Director
Riikka Rechardt, Creative Copywriter
Valokuvaaja: Bryan Saragosa
Set Designer: Anne Trönroos
Julkaistu: K-Ruoka
"Kuvan voimalla saa lukijan kiinnostumaan ja miettimään. Erottuu positiivisesti."
Katso lähelle ja näe kauas
Mainostaja: Vepsäläinen / Finavia
Outi Lahtinen, markkinointijohtaja, Vepsäläinen
Anna Tuomi, Head of Marketing, Finavia
Mainostoimisto: TBWA
Tuukka Tujula, Senior Creative
Riina Uljala, Creative
Roni Regnér, Copywriter
Ville Ohtonen, Creative Director
Markus Nieminen, Vice president, strategy & content
Jyrki Poutanen, Chief Creative Officer
Veikko Heikkilä, AD
Mikko Pietilä, Executive Creative Director
Julkaistu: Glorian ruoka & viini, Matka
"Herkullisesti toteutettu mainos luo tuotteesta laadukkaan mielikuvan."
Artesaanileipien aatelia
Mainostaja: Fazer Leipomot
Iisa Brofeldt, Marketing Director
Mainostoimisto: Aivan
Risto Tuomikoski, Creative Director
Juuso Satovuori, Graphic Designer
Oleg Galkin, Graphic Designer
Marianna Tötterman, Project Manager
Kuva: Koski Syväri
Tuukka Koski, Photographer
Anni Soukkala, Producer
Melvin Torrens, Gaffer
Annamari Elsilä, Wardrobe
Mediatoimisto: Dagmar
Päivi Leppänen, Media Planner
Hanna Halmela, Client Manager
Julkaistu: Glorian ruoka & viini, HS kuukausiliite, Maku, Viinilehti
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.
Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisista valittu kuukausittain vaihtuva tuomari. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.
Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Mediatuottaja Piia Matikainen