– Vuonna 2021 Selkosanomien ja Lätta bladetin printtilehdet ja verkkosisällöt alkoivat ilmestyä täysin uudessa muodossa. Onnistuimme uudistamaan lehdet niin, että ne ovat mahdollisimman helppolukuisia mutta myös visuaalisesti houkuttelevia, päätoimittaja Petri Kiuttu kertoo. Selkosanomat on ilmestynyt jo vuodesta 1990 lähtien.
Selkokielisen viestinnän tarve korostuu kriisitilanteissa ja Selkosanomien lukijamäärät nousivat koronapandemian aikana. Selkosanomia tehdään kaikille ihmisille, joille tavallisten yleiskielisten lehtien lukeminen on vaikeaa. Selkokieltä tarvitsevat monet kehitysvammaiset ihmiset, iäkkäät ja muistisairaat henkilöt sekä maahanmuuttajat, jotka opiskelevat suomen kieltä. Selkokeskus on arvioinut, että selkokieltä tarvitsevia ihmisiä on Suomessa noin 650 000 – 750 000. Kiuttu kertoo, että heidän tekemänsä työ perustuu siihen, että kaikilla on oikeus saada ajankohtaista tietoa.
– Selkosanomissa ja Lätta bladetissa on myös erityisen tärkeä noudattaa hyvää journalistista tapaa.
"Lukijamme opettavat meille jatkuvasti, että koskaan ei voi olla liian selkeä. Heiltä olemme oppineet, että asioiden taustoihin pitää perehtyä todella paljon, jotta niistä voi kirjoittaa selkeästi ja ymmärrettävästi. Selkokielisessä jutussa on tärkeä keskittyä yhteen pääasiaan. Se voi olla vaikeaa, koska asiat ovat monimutkaisia."
Selkosanomat palkittiin Editkilpailussa Vuoden 2021 ammatti- ja järjestömediana. Tuomaristo perusteli valintaansa näin:
– Monenlaisia erityiskohderyhmiä huomioiva, uudistunut media, jonka kasvava lukijakunta ovat henkilöt, joille suomi ei ole äidinkieli tai joiden suomen kieli kaipaa hiomista. Selkosanomat ottaa huomioon jo nyt kasvavia käyttäjäryhmiä, joiden kielelliset taidot ovat heikkenemässä. Uudistuksessa on panostettu laadukkaan sisällön saavutettavuuteen sekä visuaalisuuteen. Rauhallinen ja yhtenäinen ulkoasu printissä, verkossa ja sosiaalisen mediassa vahvistavat selkokielisen median brändiä.
Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran vuoden 2022 Ajankuva-lehdessä. Lue Ajankuvaa diginä tai pyydä itsellesi oma painettu kappale.
Aikakausmedian Editkilpailussa palkitaan vuosittain aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa sekä markkinoinnillisissa sarjoissa. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.