Haku

Ei tartte auttaa -kampanja puhkuu suomalaista asennetta

Periaate on ollut: pitää pärjätä, ei tartte auttaa. Mitä jos katsomme tulevaisuutta uusin silmin? Tarttee auttaa.

Apu-lehden Ei tartte auttaa -mainoksissa tiivistyy oivallisesti suomalaisten yksin pärjäämisen mentalitteetti. Kampanja voitti vuoden 2022 ensimmäisen Kuukauden aikkarimainos -kisan.

Kampanjan suunnittelun lähtökohtana oli kirjailija Juha Hurmeen Avulle kirjoittama teksti, jonka pohjalta syntyi Ei tartte auttaa -brändifilmi.

–Annoimme Hurmeelle tehtäväksi ajatella auttamista, avun saamista ja vastaanottamista sekä suomalaisuutta ja haasteita, joiden edessä maa ja kansa ovat, kertoo A-lehtien markkinoinnin projektipäällikkö Pia Sievinen.

Hurme kirjoitti monologimuotoon tekstin, joka kertoo pienen pohjoisen kansan vaiheista arktisista saalistajista hyvinvointivaltioon sekä siihen, millaisella yhteistyöllä pieni kansakunta selviää.

Filmin kuvakerronnassa hyödynnettiin ajankohtaismedialle ominaista pysäytettyä, dokumentaarista kuvaa. Printtimainosten sarja syntyi valokuvaaja Mikko Vähäniityn filmiä varten ottaman kuvasarjan pohjalta.

–Halusimme tuoda printtiin useita kuvia yhden sijaan ja luoda näin linkin filmiin sekä ohjata katsomaan se, Sievinen valottaa.

Kampanja on yksi toteutus Apu. Sitä tarvitsee jokainen. -konseptin alla, ja Hurmeen teksti toi mukaan uudenlaisen sisällöllisen ulottuvuuden.

Apu-lehti on perustettu vuonna 1933 työttömien auttamiseksi, ja vahva sosiaalinen omatunto on ollut osa Apu-mediaa alusta lähtien.

– Halusimme pohtia auttamisen teemaa tässä ajassa, Sievinen sanoo.

Mainokset ovat näkyneet lukuisissa aikakauslehdissä, ja kampanjan kohderyhmää ovat kaikki suomalaiset.

– Apu on koko Suomen ja kaikkien suomalaisten media, jolla on silmät ja korvat Hangosta Nuorgamiin.

Aikakauslehtien parissa halutaan rentoutua ja palautua, niitä luetaan useimmiten kotona ja niiden lukemiselle halutaan varata aikaa. Sievinen näkee, että tämä tarjoaa mainonnalle valtavasti mahdollisuuksia.

–Mainonta voi olla hitaampaa ja haastavampaa kuin esimerkiksi somemainonnassa. Pysäytetyllä kuvalla on myös valtava voima.   

Sievisen mielestä tämän hetken kiinnostava ilmiö mainonnassa ovat oivaltavat ja yllättävät brändiyhteistyöt. Aikakauslehtimainontaan hän toivoisi lisää kokeilevuutta ja rohkeutta, niin kuviin kuin tekstiinkin.

– Ympäristö on tähän ihanteellinen, koska aikakauslehtien kerronta on kokeilevaa ja rohkeaa.

Tammikuun tuomarina toimi markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen Suomen luonnonsuojeluliitosta, jonka mainos voitti marras‒joulukuun Kuukauden aikkarimainos -kisan. Toiseksi tammikuun kisassa tuli Kyrö Distilleryn Tule meille kylähän ja kolmanneksi Sanoman Tiede-lehden Aina utelias -kampanja.

Tunteisiin vetoava kampanja, joka sopii sekä kuvien että tekstien osalta hyvin suomalaiseen yhteiskuntaan. 
Markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen, Suomen luonnonsuojeluliitto

Ei tartte auttaa.

Mainostaja: Apu / A-lehdet
Marja Aarnipuro, päätoimittaja
Iina Artima-Kyrki, vastaava päätoimittaja
Anna Ruohonen, liiketoimintajohtaja
Pia Sievinen, markkinoinnin projektipäällikkö

Mainostoimisto: in-house
Timo Tervoja, Johtava AD, A-lehdet ajankohtaismediat

Valokuvat: Mikko Vähäniitty, Keksi Agency

Julkaistu seuraavissa aikakauslehdissä: Avotakka, Apu, Eeva, Kotivinkki, Maku, Meidän Mökki, Meidän Talo, Viherpiha, Tuulilasi

Kaunis kuva, joka kiinnittää huomion. Myös otsikon fontti ja asettelu osuvat silmään hyvällä tavalla.
Markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen, Suomen luonnonsuojeluliitto

Tuu meille kylähän

Mainostaja: Kyrö Distillery
Reija Penttinen, Vierailukeskuksen Markkinointivastaava

Mainostoimisto: Werklig Oy
Anssi Kähärä, Creative Director
Outi Saukkonen, Designer  

Julkaistu: Mondo

 

Todella huomiota herättävä kuva! Taustat ovat sopivan yksinkertaiset, mikä ohjaa tutkimaan, mitä kaikkia elementtejä kuvien keskeltä löytyy.
Markkinointiasiantuntija Mimosa Tuominen, Suomen luonnonsuojeluliitto

Aina utelias

Mainostaja: Sanoma Media Finland / Tiede
Karla Louhelainen, Head of marketing

Mainostoimisto: Mainostoimisto TBWA\ Helsinki
Joni Furstenborg, Creative director,
Riina Uljala, AD,
Noora Murremäki, Account director
Anette Michelsson, Account manager

Julkaistu: Tiede, Tiede Luonto, Me Naiset, Sport, HS Meidän perhe, Glorian ruoka & viini, HS Teema

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.

Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008. 

Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:  
Mediatuottaja Piia Matikainen

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: