Lukijamäärältään suurimmat aikakauslehdet ovat KMT:n mukaan tänäkin vuonna asiakaslehtiä. Niistä S-ryhmän julkaisemalla Yhteishyvällä on yli 2,1 miljoonaa lukijaa ja K-ryhmän Pirkalla yli 1,6 miljoonaa. Lehden lukijamäärä kertoo, kuinka monta lukijaa painetun lehden yhdellä numerolla keskimäärin on.
Yleisölehdistä suurimpia ovat naistenlehti Eeva (309 000 lukijaa), viikoittain ilmestyvä Suomen Kuvalehti (293 000 lukijaa) sekä sarjakuvalehti Aku Ankka (288 000 lukijaa). Yleisölehdillä tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä ja jotka ovat laajasti kaikkien saatavilla.
KMT:ssa mitataan yli 15-vuotiaiden suomalaisten lukemista, mistä syystä lasten ja nuorten lukemien lehtien lukijamäärät näyttäytyvät todellista pienempinä.
Suurimmat painetut aikakauslehdet 2023
|
Lehti |
Lukijamäärä (printti), |
1. |
Yhteishyvä | 2 103 000 |
2. |
Pirkka | 1 635 000 |
3. |
Terveydeksi! | 798 000 |
4. |
Avainapteekit | 605 000 |
5. |
Taloustaito | 463 000 |
6. |
Eeva | 309 000 |
7. |
Suomen Kuvalehti | 293 000 |
8. |
Aku Ankka | 288 000 |
9. |
Moottori | 264 000 |
10. |
Tiede | 262 000 |
11. | Kodin Kuvalehti | 261 000 |
12. | ET-lehti | 259 000 |
13. | Apu | 258 000 |
14. | Tekniikan Maailma | 236 000 |
15. | Kotiliesi | 210 000 |
16. | Hyvä terveys | 208 000 |
17. | Suuri Käsityö | 204 000 |
18. | Seiska | 187 000 |
19. | Seura | 183 000 |
20. | Kotiliesi Käsityö | 181 000 |
Terveydeksi!, Kotiliesi Käsityö ja Caravan kasvoivat eniten
KMT:ssä mukana olleista aikakauslehdistä 31 kasvatti lukijamääräänsä edellisvuoden mittauksesta. Kahdella lehdellä lukijamäärä säilyi samana. Kokonaisuudessaan painettujen aikakauslehtien lukijamäärä pieneni 1,9 prosenttia.
– Tulos on upea ajassa, jossa kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa ja inflaatio syö kuluttajien ostovoimaa, kommentoi Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.
Eniten uusia lukijoita saivat Terveydeksi!, Kotiliesi Käsityö ja Caravan-lehti. Lehtiryhmistä kasvoivat ruoka- ja juomalehdet, harrastelehdet sekä autoilun ja tekniikan lehdet. Eniten lukijoita menettivät yleisaikakauslehdet, asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehdet sekä asiakaslehdet.
Yhteensä painetuilla aikakauslehdillä oli 3 441 000. Mittauksessa oli mukana 84 aikakauslehteä.
Eniten lukijamääräänsä kasvattaneet painetut aikakauslehdet 2023
Lehti | Lukijamäärän muutos (vrt. KMT 2022) | |
1. | Terveydeksi! | + 39 000 |
2. | Kotiliesi Käsityö | + 30 000 |
3. | Caravan | + 22 000 |
4. | Moottori | + 20 000 |
5.–6. | Glorian ruoka & viini | + 14 000 |
Kodin Pellervo | + 14 000 | |
7. | Matka | + 12 000 |
8.–10. | Erä | + 8 000 |
Maku | + 8 000 | |
Tiede | + 8 000 |
Muut lukijamääräänsä nostaneet lehdet olivat Mondo, Kotiliesi, Taloustaito, Meidän Mökki, Talouselämä, Gloria, Maalla, Trendi, Anna, Deko, Suuri Käsityö, Tekniikka&Talous, Viisas Raha, ET Terveys, Katso, Metsälehti, Glorian Koti, Mikrobitti, Kauneus & Terveys ja Kotilääkäri. Lukijamääränsä säilyttivät edellisvuoden tasolla Avainapteekit ja Tekniikan Maailma.
Lue myös: Digilukeminen nytkähti ylöspäin – näitä aikakausmedioita suomalaiset lukevat digissä
Juttua muokattu 22.9. klo 14.55: Anna lisätty lukijamääräänsä nostaneiden listaan.
Mikä KMT?
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.