Haku

31 lehteä kasvatti lukijamääräänsä printissä – tässä ovat suurimmat suomalaiset aikakauslehdet

Lukijamäärältään suurimmat aikakauslehdet ovat KMT:n mukaan tänäkin vuonna asiakaslehtiä. Niistä S-ryhmän julkaisemalla Yhteishyvällä on yli 2,1 miljoonaa lukijaa ja K-ryhmän Pirkalla yli 1,6 miljoonaa. Lehden lukijamäärä kertoo, kuinka monta lukijaa painetun lehden yhdellä numerolla keskimäärin on.

Yleisölehdistä suurimpia ovat naistenlehti Eeva (309 000 lukijaa), viikoittain ilmestyvä Suomen Kuvalehti (293 000 lukijaa) sekä sarjakuvalehti Aku Ankka (288 000 lukijaa). Yleisölehdillä tarkoitetaan sellaisia medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä ja jotka ovat laajasti kaikkien saatavilla.

KMT:ssa mitataan yli 15-vuotiaiden suomalaisten lukemista, mistä syystä lasten ja nuorten lukemien lehtien lukijamäärät näyttäytyvät todellista pienempinä. 

Suurimmat painetut aikakauslehdet 2023

 

Lehti 

Lukijamäärä (printti),
yli 15-vuotiaat suomalaiset 

1. 

Yhteishyvä 2 103 000

2. 

Pirkka 1 635 000

3. 

Terveydeksi! 798 000

4. 

Avainapteekit 605 000

5. 

Taloustaito 463 000

6. 

Eeva 309 000

7. 

Suomen Kuvalehti 293 000

8. 

Aku Ankka 288 000

9. 

Moottori 264 000

10. 

Tiede 262 000
11. Kodin Kuvalehti 261 000
12. ET-lehti 259 000
13. Apu 258 000
14. Tekniikan Maailma 236 000
15. Kotiliesi 210 000
16. Hyvä terveys 208 000
17. Suuri Käsityö 204 000
18. Seiska 187 000
19. Seura 183 000
20. Kotiliesi Käsityö 181 000

Lähde: KMT 2023

Lue myös: Painetuille aikkareille huipputuloksia hektisessä digiajassa – Tiede Luonto kasvatti lukuaikaansa reippaasti

Terveydeksi!, Kotiliesi Käsityö ja Caravan kasvoivat eniten

KMT:ssä mukana olleista aikakauslehdistä 31 kasvatti lukijamääräänsä edellisvuoden mittauksesta. Kahdella lehdellä lukijamäärä säilyi samana. Kokonaisuudessaan painettujen aikakauslehtien lukijamäärä pieneni 1,9 prosenttia.

– Tulos on upea ajassa, jossa kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa ja inflaatio syö kuluttajien ostovoimaa, kommentoi Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.

Eniten uusia lukijoita saivat Terveydeksi!, Kotiliesi Käsityö ja Caravan-lehti. Lehtiryhmistä kasvoivat ruoka- ja juomalehdet, harrastelehdet sekä autoilun ja tekniikan lehdet. Eniten lukijoita menettivät yleisaikakauslehdet, asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehdet sekä asiakaslehdet.

Lukijamäärät kasvoivat esimerkiksi ruoka- ja juomalehdissä. Glorian ruoka & viini sai 14 000 uutta lukijaa printissä.

Yhteensä painetuilla aikakauslehdillä oli 3 441 000. Mittauksessa oli mukana 84 aikakauslehteä.

Eniten lukijamääräänsä kasvattaneet painetut aikakauslehdet 2023

  Lehti Lukijamäärän muutos (vrt. KMT 2022)
1. Terveydeksi! + 39 000
2. Kotiliesi Käsityö + 30 000
3. Caravan + 22 000
4. Moottori + 20 000
5.–6. Glorian ruoka & viini + 14 000
  Kodin Pellervo + 14 000
7. Matka + 12 000
8.–10. Erä + 8 000
  Maku + 8 000
  Tiede + 8 000

Lähde: KMT 2023 ja KMT 2022

Muut lukijamääräänsä nostaneet lehdet olivat Mondo, Kotiliesi, Taloustaito, Meidän Mökki, Talouselämä, Gloria, Maalla, Trendi, Anna, Deko, Suuri Käsityö, Tekniikka&Talous, Viisas Raha, ET Terveys, Katso, Metsälehti, Glorian Koti, Mikrobitti, Kauneus & Terveys ja Kotilääkäri. Lukijamääränsä säilyttivät edellisvuoden tasolla Avainapteekit ja Tekniikan Maailma.

Lue myös: Digilukeminen nytkähti ylöspäin – näitä aikakausmedioita suomalaiset lukevat digissä

Juttua muokattu 22.9. klo 14.55: Anna lisätty lukijamääräänsä nostaneiden listaan.

Teksti: Outi Itävuo | Kuvat: Outi Itävuo ja Anniina Nissinen

Mikä KMT?

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: