Avecmedia syntyi vuosi sitten keskellä pandemia-aikaa, kun tapahtuma-alan ammattilehti Evento, ruoan ja juoman ammattilaisten lehti Aromi ja anniskelualan ammattilaisten lehti Shaker yhdistettiin saman verkkosivuston alle.
Kolmen median sulauttaminen verkossa yhdeksi oli luontevaa, sillä kaikkien lehtien kohderyhmiä yhdistää se, että he työskentelevät elämysten parissa ja usein yhdessä. Kaupallisesti yksi verkkomedia on vaikuttavampi useamman pienemmän sijaan, lukijamäärät ovat isommat ja mainonnan tavoittavuus on laajempaa. Silti yleisö on edelleen relevantti.
– Lehdillämme on ollut pitkään poikkeuksellisen monikanavainen presenssi tapahtumineen kaikkineen, mutta näimme, että diginä voimme olla vielä paljon enemmän. Uudistuksen myötä lukijoille on pystytty tarjoamaan monipuolisempaa ja laadukkaampaa sisältöä. Myös printin ja verkon synergiat toimivat paremmin, päätoimittaja Outi Tuomivaara kertoo.
Uudistuksen keskiössä kolme tavoitetta
Verkkosivuston kehitystyö aloitettiin kartoittamalla lukijoiden tarpeita ja paneutumalla erityisesti siihen, missä kolmen lehden kohderyhmien tarpeet risteävät. Sellaisia teemoja ovat esimerkiksi oman bisneksen, uran ja osaamisen kehittäminen. Niistä muovattiin Avecmedian ydinteemoja tapahtumien, ravintoloiden ja baarien lisäksi.
Uudistusta suunnitellessa pidettiin mielessä kolme tavoitetta: kaikesta tekemisestä on oltava hyötyä lukijoille, medioille ja tekijöille. Saittien kehitys tehtiin mobiili edellä ja hakukoneoptimointia hyödyntäen. Nimi uudelle verkkoalustalle valittiin teemaan liittyen. Avec viittaa juomaan, tapahtumakulttuuriin ja vähän historiaankin, sillä Shakeria edeltävä lehti oli nimeltään Avec.
– Verkkosivuston ydinkohderyhmä on sama kuin printtilehdillä, mutta verkossa pystytään tavoittamaan vielä laajemmin alasta kiinnostuneita, asiakkaita ja alan opiskelijoita. Siksi otimme somen ja sivuston kehittämistyöhön mukaan Haaga-Helian restonomiopiskelijat.
Tulevat restonomit eli majoitus-, ravintola- ja matkailuliiketoiminnan opiskelijiat pääsivät miettimään Avecmedian somestrategiaa, kommentoimaan ulkoasua ennen lanseerausta ja antamaan panoksensa siihen, miten nuoret saadaan ammattimediansa pariin. Monet ideoista ovat nyt käytössä. Avecin uutiset pyörivät esimerkiksi kampuksen näytöillä samalla tavalla kuin Ylen tai Hesarin uutiset, ja tämä oli opiskelijoiden oma idea.
Myös printtilehdille uusi ilme
Avecmedian suosituimpia juttuja ovat olleet uudet ravintolauutiset, työhyvinvointi sekä rekrytointiin ja työvoimapulaan liittyvät teemat.
– Nämä ovat isoja ongelmia, mutta pyrimme sisällöissä aina rakentavaan otteeseen ja tarjoamaan apuja ja oivalluksia kollegalta kollegalle. Tähtäämme Avecmediassa ratkaisukeskeiseen journalismiin, ja ennen kuin juttua lähdetään kirjoittamaan, pyrimme saamaan kirkkaaksi ajatuksen siitä, minkä hyödyn lukija jutusta saa, hän sanoo.
Vuoden 2022 alussa uudistuksen myötä päivitettiin myös kaikki printtilehdet. Aromi uudistui perusteellisesti, Evento ja Shaker hieman kevyemmin. Aromiin luotiin yleisölehtimäisiä piirteitä trendipalstoineen, sille tehtiin uusi osastorakenne ja taittoa raikastettiin koko sivun kuvilla ja näyttävillä typografioilla. Kansikuvaajana toimii Sami Repo, joka on tunnettu ruoka- ja ravintolakuvaaja.
– Usein ammattilehtien sudenkuoppa on se, että lehden ulkoasu ja tapa käsitellä aiheita on turhan asiallinen ja kuivakka. Uudistuksen lähtökohtana oli tämän ongelman taklaaminen, Tuomivaara sanoo.
Uudistus koski myös toimitusprosessia ja editointikulttuuria, joita vietiin askel sparraavampaan ja rohkeampaan suuntaan. Tuomivaaran mukaan Avecmedia on toimituksena kuin pieni startup suuren konsernin sisällä. Toimituksessa tehdään nopeita päätöksiä ja testataan uusia asioita ketterästi printissä ja digissä. Jos joku asia ei onnistu, kerätään opit ja jatketaan eteenpäin.
Vuoden aikana toimituksessa on luotu uusia konsepteja ja sisältösarjoja, joita testataan rohkeasti. Yksi kokeiluista on somekoulu, joka tarjoaa tapahtuma- ja ravintola-alan ammattilaisille ilmaisen somevalmennuksen. Se sai valtavan suosion ja somekouluun lähti mukaan satoja ammattilaisia.
– Jatkossa tavoitteena on kehittää uusia journalistisia konsepteja ja kaupallisiakin ratkaisuja. On myös pieni kutina, että Avecmediassa saatetaan nähdä tänä vuonna jotain aivan uutta, Tuomivaara paljastaa.
Outin 6 vinkkiä aikakausmedian verkkouudistukseen
1. Vastaa tarpeeseen. Kirkasta kohderyhmän tarve käyttää verkkomediaasi. Mitkä ovat lukijan ongelmia tai erityisiä kiinnostuksen kohteita? Kirjoita näistä. Verkkojutulla ei ole juuri arvoa, jos kukaan ei lue sitä.
2. Valitse helpompi vaihtoehto. Toimiva verkkomedia on lukijalle mahdollisimman selkeä ja helppokäyttöinen. Varmista kehitysvaiheessa, että käyttöliittymä on lukijalle intuitiivinen. Tee mobiili edellä.
3. Satsaa visuun. Ennakoi, mitä visuaalisia ratkaisuja sivustolla pitäisi olla 3 vuoden päästä. Onnistuuhan hypervertikaalit kuvat ja videot ketterästi?
4. SEO ja some. Ole realisti ja ymmärrä, että harvalla lukijalla on toistuva tarve tulla sivuillesi. Sisällön täytyy tulla lukijan luokse. Katso, että sisällön SEO ja jaettavuus somessa ovat kunnossa.
5. Analytiikka. Google Analyticsilla pääsee hyvin liikkeelle ja tarvittaessa käyttöön voi ottaa syvempiäkin työkaluja. Mittaa juttujen lukuaikaa, kävijämäärää ja mitä kautta kävijät saapuvat sivustolle. Opi tuloksista ja kehitä sisältöjä niiden mukaan.
6. Toimituksen resurssit ja osaaminen. Huomioi uudistuksessa, että tekijöillä on riittävästi aikaa tehdä verkkoa. Mieti, onko toimitusprosessia tarpeen muuttaa. Olisiko sisältöjä syytä julkaista verkossa ennen lehteä? Kirjoittaminen verkko edellä saattaa jopa nasevoittaa juttuja, sillä jutun on vakuutettava sekunneissa.
Fakta:
- Avecmedian toimituksessa ja lehdissä työskentelee neljä vakinaista henkilöä ja useita avustajia.
- Avecmediaa julkaisee kustantaa Omnipress Oy, joka on osa Mediatalo Keskisuomalaista.
- Shaker on perustettu vuonna 2004, Aromi vuonna 1968 ja Evento vuonna 2011.