Aikakausmedian vuosittaisessa Editkilpailussa palkitaan aikakausmedia-alan parhaita osaajia ja toteutuksia toimituksellisissa ja markkinoinnillisissa sarjoissa.
Kysyimme teiltä lokakuussa palautetta viime vuoden Editkilpailun sarjoista ja säännöistä. Saimme kyselyyn runsaasti vastauksia kaikista lehtiryhmistä, freelancereilta sekä mainos- ja mediatoimistojen edustajilta. Nyt kilpailua on uudistettu toiveidenne mukaan.
Digi on niin tärkeä osa aikakausmedioiden tekemistä tänä päivänä, että se ansaitsee oman sarjansa.
Kisassa on tänä vuonna 13 toimituksellisesta ja kolme markkinoinnillista sarjaa. Mukana on yksi kokonaan uusi sarja ja yksi paluumuuttaja. Kilpailun 2023 uutuussarja on Vuoden digi. Kyselyssä toivottiin kisaan mukaan lisää digiulottuvuutta ja tässä juuri digitoteutukset pääsevät loistamaan. Palkittava kilpailuehdotus voi olla esimerkiksi sovellus, datan tai tekoälyn oivaltava hyödyntäminen, sosiaaliseen mediaan tai verkkoon luotu sisältökonsepti, digiä hyödyntävä artikkeli tai hyödyllinen palvelu lukijoille.
– Digitaalisuus on sisäänkirjoitettu jo nyt lähes kaikkiin sarjoihin. Digi on kuitenkin niin tärkeä osa aikakausmedioiden tekemistä tänä päivänä, että se ansaitsee oman sarjansa, sanoo Aikakausmedian markkinointipäällikkö Outi Itävuo.
Vuoden lifestylejuttu palaa Editkilpailuun tauon jälkeen. Tätä sarjaa toivottiin erityisen paljon takaisin kilpailuun. Sarjassa palkitaan visuaalisesti houkutteleva juttu, joka tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Juttu voi käsitellä esimerkiksi muotia, ruokaa, sisustusta, matkustelua, kädentaitoja tai hyvinvointia. Tekijöiden syvällinen asiantuntijuus ja intohimo huokuvat taidolla tehdystä kokonaisuudesta, ja kaikki jutun osaset tukevat toisiaan hienosti digissä tai printissä.
– Lifestylejutut ovat aikakausmedioille tärkeää sisältöä ja monet vastaajat kokivat sarjan todella merkitykselliseksi. Kuuntelimme toiveitanne ja päätimme tuoda sen takaisin kilpailuun.
Vuoden irtonumero -sarja jää pois
Vuoden 2023 kilpailusta tippuu kokonaan pois Vuoden irtonumero -sarja, sillä sarja koettiin palautteen perusteella epäselväksi. Itävuon mukaan sarjassa on tasapainoiltu kannen visuaalisuuden ja lehden kaupallisen menestyksen välillä, mutta palkitsemisperusteita on ollut hankala avata ulospäin.
– Loppujen lopuksi irtonumeromyynti on vain pieni osa kaupallisuutta, sillä onnistumisen mittareita ovat myös tilaaja- ja lukijamäärän, verkkoyleisön sekä levikin kasvu. Palautteen perusteella sarja ei tällaisenaan palvele sitä tarkoitusta, johon se on aikanaan luotu, Outi Itävuo sanoo.
Kaupallista menestystä palkitaan erityisesti Vuoden aikakausmedia -sarjoissa, joissa katsotaan laajemmin onnistumisia kilpailuvuoden aikana. Erityisen suuri merkitys kaupallisella ja muulla menestyksellä on Vuoden yleisömedia -sarjassa.
Kyselyn perusteella viime vuonna lanseeratuista uusista sarjoista erityisen hyvin otettiin vastaan Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa -sarja, joka korvasi kolme erillistä valokuvasarjaa.
Kyselyssä toivottiin muutosta Vuoden uudistaja -sarjaan. Palautteen perusteella sarjan kriteereitä terävöitettiin ja se muutettiin Vuoden uudistukseksi.
Kyselyn perusteella viime vuonna lanseeratuista uusista sarjoista erityisen hyvin otettiin vastaan Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa -sarja, joka korvasi kolme erillistä valokuvasarjaa. Sarjojen yhdistämisellä onnistuttiin kasvattamaan palkinnon arvostusta. Erityisen arvostettuja olivat myös Vuoden aikakausmediajuttu - ja Vuoden aikakausmediatoimittaja -sarjat.
Ilmoittautuminen alkaa 4. joulukuuta
Ilmoittautuminen Editkilpailuun 2023 alkaa 4. joulukuuta. Toimituksellisiin sarjoihin voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten kustantamat tai julkaisemat aikakausmediat (yleisömediat, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat) sekä niiden tekijät. Kilpailu koskee myös näiden medioiden freelancetoimittajia, -kuvaajia ja graafisia suunnittelijoita. Markkinoinnillisiin sarjoihin ilmoittautuminen on avointa kaikille.
Kilpailuun voi ilmoittaa vuoden 2023 aikana julkaistuja tai julkaistavia aikakausmedioita ja niiden sisältöjä. Myös markkinoinnillisten sarjojen mainokset ja kampanjat tulee olla kilpailuvuoden aikana julkaistuja. Viime vuonna kilpailuun lähetettiin yhteensä 371 kilpailuehdotusta.
Editkilpailun 2023 sarjat:
- Vuoden yleisömedia
- Vuoden ammatti- ja järjestömedia
- Vuoden asiakasmedia
- Vuoden aikakausmediatoimittaja
- Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
- Vuoden uudistus aikakausmediassa
- Vuoden aikakausmediajuttu
- Vuoden lifestylejuttu
- Vuoden ulkoasu aikakausmediassa
- Vuoden digi
- Vuoden video tai audio aikakausmediassa
- Vuoden aikakauslehtikansi, yleisöäänestys
- Erikois-Edit
- Vuoden aikakausmediamainostaja
- Vuoden aikakauslehtimainos
- Vuoden aikakausmediakampanja
Ilmoittautuminen kilpailuun on käynnissä 4.12. alkaen
Editkilpailun aikataulu
Marraskuu 2023 | Kilpailun säännöt, sarjat ja aikataulut julkaistaan.
Joulukuu 2023 | Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa 4.12.
Tammikuu 2024 | Ilmoittautuminen päättyy 19.1.2024.
Helmi–maaliskuu 2024 | Tuomaristot valitsevat voittajat.
Maaliskuu 2024 | Yleisöäänestys käydään Vuoden aikakauslehtikannesta.
Huhtikuu 2024 | Shortlistat julkistetaan ja gaalaliput tulevat myyntiin.
Toukokuu 2024 | Edit-palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Editgaalassa 16.5.2024.
Haluatko saada viestejä Editkilpailuun liittyen ja pysyä ajan tasalla aikakausmedia-alan tapahtumista?