Apu360 on uusi digitaalinen media, joka kokoaa A-lehtien ajankohtaismedioiden sisältöjä yhden sovelluksen alle. Jutuissa käsitellään kulttuuria, luontoa, ihmissuhteita, politiikkaa, matkailua ja terveyttä taustoittavan journalismin keinoin. Sovelluksessa julkaistaan esimerkiksi Avun, Imagen, Mondon ja Tuulilasin valikoituja juttuja.
– Halusimme luoda median, joka rikkoo kuplia, lisää ymmärrystä ja tarjoaa uusia ja syvempiä näkökulmia ajankohtaisiin aiheisiin, sanoo A-lehtien ajankohtaismedioiden vastaava päätoimittaja Iina Artima-Kyrki.
Palvelussa on pitkien featurejuttujen lisäksi kolumneja, teemakirjeenvaihtajien artikkeleita, podcasteja, äänimuotoisia Apu-dekkareita ja vain sovellukseen tehtävää sisältöä. Media tarjoaa myös amerikkalaisen The Atlanticin juttuja suomeksi käännettyinä. Videosisältöjäkin on suunnitteilla.
Apu360:n sisällöistä iso osa on maksullista ja palvelu toimii kuukausimaksulla. Ensimmäinen kokeilukuukausi on ilmainen.
Sovelluksella halutaan tavoittaa uusia yleisöjä
Artima-Kyrki sanoo, että medialla halutaan tavoittaa niitä yleisöjä, joita printit eivät enää tavoita. Uteliaita aikuisia, jotka janoavat uusia näkökulmia ja jotka haluavat ymmärtää, mihin maailma on menossa, miksi me muutumme ja miksi maailma ympärillämme muuttuu.
– Palvelun tarkoitus ei ole hengästyttää, eikä kilpailla uutismedioiden kanssa. Haluamme saada käyttäjän pysähtymään. Yritämme etsiä mieluummin vastauksia aikamme suuriin kysymyksiin, emme niinkään juosta kiinni päivän polttavia aiheita, hän toteaa.
Uuden median nimeä mietittiin pitkään.
– Apu on todella tunnettu ajankohtaisbrändi, mutta palvelu ei ole yksi yhteen Apu, vaan se sisältää paljon muuta, eikä toisaalta ihan kaikkea Avun sisältöä. Halusimme viestittää uudistumista, joten nimeksi valikoitui Apu360, Artima-Kyrki sanoo.
Sovellus on saatavilla App Storesta ja Google Playsta.