Aikakausmedian someraportti marraskuulta kertoo, että aikakausmedioista lähes jokainen menetti seuraajiaan X:ssä. Eniten seuraajia menettäneen lehden hyvästeli X:ssä 1 180 henkilöä. Plusmerkkiseen tulokseen pääsi vain yksi lehti, joka sai yhden uuden seuraajan. Tämä on seurannan historiassa poikkeuksellista.
Suuria pudotuksia yksittäisten kanavien seuraajamäärässä on nähty seurannassa aiemminkin, mutta niiden taustalla on yleensä joko medioiden poistuminen seurannasta tai somekanavien julkisten seuraajamäärien näyttämisessä tapahtuneet muutokset. Marraskuussa X:stä poistui yli yhdeksän tuhatta seuraajaa. Tästä seitsemän tuhatta oli seuraajamäärän aitoa vähenemistä ja noin kaksi tuhatta johtui yksittäisen median poistumisesta X:stä.
Aikakausmedioiden seuraajamäärä X:ssä tammi–marraskuussa 2024
X ei ole tähänkään asti ollut erityisen merkittävä kanava kuin kouralliselle lehtiä. Seuraajamäärältään todella suuria on kaksi: Talouselämä 187 000 seuraajallaan ja Suomen Kuvalehti 142 000 seuraajallaan. Kolmanneksi suurimmalla Seiskalla on vajaat 50 000 seuraajaa, ja yhdessä näiden lehtien yleisö muodostaa 60 prosenttia kaikista aikakausmedioiden seuraajista X:ssä. Vain yhdeksän suurimman median seuraajamäärä yltää yli kymmenen tuhannen.
X:n suurimmat aikakausmediat marraskuussa 2024
seuraajamäärä | ||
1. | Talouselämä | 186 857 |
2. | Suomen Kuvalehti | 142 217 |
3. | Seiska | 49 863 |
4. | Mikrobitti | 18 403 |
5. | Image | 16 527 |
6. | Suomen Luonto | 14 215 |
7. | Suomen Lääkärilehti | 12 989 |
8. | Arvopaperi | 11 611 |
9. | Tivi | 10 931 |
10. | Demokraatti | 9 456 |
Aikakausmedioilla oli yhteensä marraskuussa 631 000 seuraajaa X:ssä, kun lasketaan kaikkien lehtien seuraajat yhteen huomioimatta päällekkäisyyksiä. X:n seuraajat muodostavat tällä hetkellä hieman alle 13 prosenttia aikakausmedioiden someyleisöstä. Seurannan alkaessa vuonna 2016 osuus oli miltei 21 prosenttia. X on menettänyt osuuttaan ennen kaikkea Instagramille.
Aikakausmedioiden someyleisön jakauma 2016 – marraskuu 2024
Kävijäkato ei selvästikään kosketa vain aikakausmedioita, vaan on kansainvälinen ilmiö, jonka vaikutukset valuvat myös Suomeen. Käyttäjien joukkopaosta on kertonut esimerkiksi Yle, joka useiden muiden medioiden tapaan arvioi ilmiön takana olevan Donald Trumpin valinta Yhdysvaltojen presidentiksi. Jutussa nostetaan myös esiin X:n kilpailijaksi noussut viestipalvelu Bluesky, joka ylitti TechCrunch-sivuston mukaan joulukuussa 24 miljoonan käyttäjän rajan.
Voimme vain arvailla, ottaako Bluesky tai jokin muu palvelu X:n paikan. Ensi kuussa julkaisemme tietoa siitä, ovatko aikakausmediat ottaneet Blueskyn käyttöönsä. Nopealla katsauksella vaikuttaa siltä, että nopeimmat mediat ovat käyneet vähintäänkin varaamassa palveluun tunnuksen, mutta ruuhkaa tuskin vielä on. Pian olemme tämän suhteen viisaampia.
Tutustu marraskuun somerarporttiin alta tai lataa se sivuiltamme.
X:llä 466 000 viikoittaista käyttäjää
- Tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2024) mukaan X:ää käyttää viikoittain 13 prosenttia kaikista 15 vuotta täyttäneistä mannersuomalaisista, jotka puhuvat äidinkielenään suomea tai ruotsia. Määrällisesti se tarkoittaa noin 466 000 henkilöä.
- Edellisen vuoden KMT:hen verrattuna käyttäjiä oli 19 000 vähemmän.
- Yli 55-vuotiaita viikoittaisia käyttäjiä oli edellisvuotta enemmän, tätä nuoremmissa ikäryhmissä käyttäjämäärä laski.
- Nuorimmat käyttävät X:ää eniten: 15–24-vuotiaista viikoittaisia käyttäjiä on peräti joka viides.
- Miehistä 18 prosenttia ja naisista 9 prosenttia käyttää X:ää viikoittain.