Lohjasta tuli Suomen ensimmäinen kaupunki, joka sai oman Aku Ankka -mainosliitteen. Historiallinen ja tuloksellinen Lohjalle lompsis -tempaus palkittiin Editkilpailussa 2023 Vuoden aikakausmediakampanjana. Tuomaristo totesi, että liite on piristävä poikkeus kaupunkimarkkinoinnissa.
– Perinteistä mediaa hyödyntäneessä kampanjassa uskallettiin luottaa yhteen, huolellisesti toteutettuun ideaan. Oivaltava brändiyhteistyö tavoitti lapsiperhekohderyhmän mieleenpainuvalla tavalla, ja laadukkaalla printtiliitteellä Lohja varmisti pitkäkestoisen yhteyden lukijoihin, tuomaristo perusteli.
Kampanjalla haluttiin kertoa Lohjan 700-vuotisjuhlavuodesta, mutta myös tuoda kaupunkia esille houkuttelevana matkailukohteena ja potentiaalisena asuinpaikkana. Liitteellä haluttiin tavoittaa erityisesti lapsiperheitä.
– Halusimme juhlavuoden kunniaksi tehdä jotain ainutlaatuista. Kampanjan taustalla oli Lohjan sitominen arvokkaaseen ja positiiviseen brändiin, joka ilahduttaa perheitä sekä yhdistää ja puhuttelee eri sukupolvia. Idea esiteltiin juhlavuoden työryhmälle, joka innostui asiasta heti ja halusi lähteä toteuttamaan sitä, sanoo Lohjan kaupungin viestintäkoordinaattori Roosa-Maria Kylli.
Liitteessä tuotiin esille lohjalaista historiaa, murretta ja nähtävyyksiä. Puolet mainosliitteen sisällöstä oli teemaan sopivaa sarjakuvaa. Joukossa oli myös Lohjan kaksikielisyyden vuoksi ruotsiksi kuplitettu tarina sekä Lohjan murteelle käännetty yksisivuinen seikkailu. Liitteen lopussa testattiin lukijan Lohja-tietoutta 10 kysymyksen visalla. Mainosliitteen kansi on ankkataiteilija Kari Korhosen piirtämä ja kansi on täynnä Lohja-viitteitä, kuten omenoita ja Lohjan Pyhän Laurin kirkko.
16-sivuinen mainosliite painettiin viikkolehden väliin ja siitä tehtiin 50 000 kappaleen erillispainos, jota jaettiin Lohjalla. 50 000 euroa maksanut mainosliite sai erittäin positiivisen vastaanoton ja se tavoitti 539 000 suomalaista ympäri Suomen. Digitaalinen mainosliite keräsi akuankka.fi:ssä lähes 25 000 sivun katselua, mikä tekee siitä yhden suosituimmista sarjispaketeista normaaleihin Aku Ankkoihin verrattuna.
Kyseinen irtonumero revittiin käsistä Lehtipisteissä, ja se myytiin loppuun monissa pääkaupunkiseudun myyntipaikoissa. Kyseistä lehteä myytiin lähes 1,5 kertaa enemmän kuin keskivertoa Aku Ankan irtonumeroa viimeisen kalenterivuoden aikana. Liite keräsi paljon hehkutusta myös sosiaalisessa mediassa.
– Sitä pidettiin nerokkaana ideana ja etenkin lohjalaiset tuntuivat olevan ylpeitä tempauksestamme. Aku Ankka tarjoaa todella uniikin ympäristön tavoittaa suuren määrän suomalaisia hauskalla ja opettavalla tavalla, Roosa-Maria Kylli sanoo.
Liite tavoitti yli puoli miljoonaa suomalaista
Mainosliitteen suunnittelu vaati kaupungin eri toimintojen laajaa osallistamista ja sisältö tehtiin Lohjan kaupungin viestinnän ja markkinoinnin, kirjaston, matkailun, koulujen, kulttuuritoimen ja Sanoman yhteistyönä. Kaikki kaupungin toimijat olivat innoissaan mainosliitteestä ja halusivat siihen mukaan.
– Ujutimme mukaan liitteeseen lähestulkoon kaiken mahdollisen kirjastoista kouluihin, kaupunginorkesterista kahviloihin, Lohjanjärvestä pyöräilyreitteihin, Paavolan tammesta Tytyrin torniin ja parkkipirkoista poimintakypsiin omenoihin. Sarjakuvasivujen alareunoihin sälytimme Lohja-faktoja, jotta kaikki tulisi varmasti mainituksi, sanoo Aku Ankan tuotepäällikkö Juuso Puranen.
Liitettä suunniteltiin ja tehtiin yhdessä noin kolme kuukautta, joka sisälsi kokouksia, ideointia, taustatyötä ja tutustumista kaupunkiin, suunnittelua ja konseptointia, kirjoitusta ja kuvitusta, briiffejä, Disney-hyväksytystä, puheluja Lohjan kaupungin kanssa, painoaikataulujen selvittelyä, aineistotoimituksia ja toimitustyötä.
Tietoa liitteeseen saatiin Lohjan kaupungilta ja nettisivuilta, mutta se vaati myös Sanoman omalta tiimiltä tutkimustyötä.
– Olen kotoisin Jyväskylästä, mutta jos nyt pitäisi luetella tunnettuja nähtävyyksiä tai muita menomestoja, niin niitä lohkeaisi enemmän Lohjasta kuin Jyväskylästä. Sen verran syvälle kyseisen kunnan sielunmaisemaan taustatyötä tehdessä sukellettiin, Puranen naurahtaa.
Mainosliitteille halutaan keksiä aina hauska, ytimekäs ja ankkamainen nimi. Ankkalinnassa tykätään allitteraatioista eli alkusoinnuista, ja yleisesti käytetty ”lomalle lompsis” -termi vääntyi liitteen nimeksi.
Aku Ankan toimitus oli mukana projektissa ja siltä saatiin apua esimerkiksi sopivien sarjakuvien valintaan.
– Toimittajien rautainen osaaminen korostuu myös oikolukuvaiheessa, jotta varmistetaan, että kaikki tekstimme noudattavat ankkamaista linjaa ja lennokasta suomen kieltä, Puranen sanoo.
Lohjalle lompsis – digitaalinen mainosliite
Vuoden aikakausmediakampanja
Sarjassa palkitaan aikakausmediassa toteutettu kampanja, joka on todistetusti tuloksellinen ja joka puhuttelee mainostajan kohderyhmää sille sopivalla tavalla. Kampanja voi hyödyntää yhtä tai useampaa aikakausmedian kanavaa.
Editkilpailussa palkitut Vuoden aikakausmediakampanjat 2019–2023
2023 Lohjalle lompsis – Aku Ankan mainosliite, Lohjan kaupunki
2022 Kyllä joku hoitaa, JHL
2021 Vahva kahvi vahvalle kansalle, Löfbergs
2020 Repäise, K-Rauta
2019 Puhutaan rahasta, Nordea*
*) Sarjan nimi oli markkinoinnillinen ratkaisu aikakausmediassa