Marraskuun Kuukauden aikkarimainos- kisan voitti tyylikäs ja elegantti Aarikka. Mustavalkoinen ja vanhan ajan glamouria huokuva potretti on osa Aarikan syksyn 2024 brändimainonnan sarjaa, josta ensimmäinen mainos julkaistiin syyskuussa. Aarikka halusi tuoda mainoksellaan yrityksen esille uudella, pysäyttävällä tavalla.
– Kuvien mustavalkoisuus riisuu värit, mutta tuo Aarikan tunnusomaiset elementit, puun ja pyöreät muodot esiin kauniisti. Mainos viestii uudesta, tyylikkäästä ja ajattomasta muodin ja korujen mallistosta, sanoo Aarikan markkinointi- ja verkkokauppajohtaja Linda Pausio.
Tyylikäs ja minimalistinen mainos sopii ylelliseen Gloriaan erinomaisesti. Lisäksi Aarikka Fashion & Jewellery AW24 -mainos näkyy digissä ja somessa.
Kunniamaininnat Metsänhoitoyhdistykselle ja Remoranille
Kunniamaininnan Kuukauden aikkarimainos -kisassa sai vaikuttava Metsänhoitoyhdistyksen Vain ääni puuttuu. Mainoksen myyttinen metsäkuvasto pysäyttää lukijan välittömästi, ja aurinonvalossa kylpevään kansallismaisemaan tuotu puhujanpönttö herättää uteliaisuuden. Mainos on osa Metsänhoitoyhdistysten valtuustovaaleja 2024. Kampanjalla pyrittiin herättelemään nuorempia metsänomistajia mukaan yhdistysten päätöksentekoon valtuustotyöhön ja äänestämään vaaleissa.
– Suomalainen kansallismaisema puhuttelee, koska kaikki suomalaiset tuntevat sen omakseen. Yksityismetsänomistajilla on kuitenkin suurempi sananvalta oman metsäomaisuutensa käytöstä sekä vastuu sen tulevaisuudesta, siksi äänestäminen on tärkeää, sanoo Satu Bredenberg, markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija Metsänhoitoyhdistysten Palvelusta.
Koska nykymetsänomistajat ovat moninainen joukko erilaisia ihmisiä, halusimme jättää päättäjän paikan auki kaikille mahdollisille representaatioille.
Mainoksen suunnitelleen Luovan Työmaan copywriter Hilkka Haagan mukaan metsään päätettiin tuoda sinne kuulumaton, visuaalisesti herättelevä elementti, joka kertoisi kuitenkin heti mistä on kyse.
– Samalla jätimme näyttämättä olennaisen osan, ihmisen. Koska nykymetsänomistajat ovat moninainen joukko erilaisia ihmisiä, halusimme jättää päättäjän paikan auki kaikille mahdollisille representaatioille. Sen sijaan päätöksenteon kohde, metsä, on esillä näyttävästi, hän sanoo.
Toisen kunniamaininnan kisassa sai hydrogeneraattoreita valmistavan Remoranin Kauko seilaa. Kaukon hauska ja sympaattinen tarina pitää otteessaan loppuun asti. Massasta poikkeava mainos ilahduttaa, naurattaa ja jää mieleen pitkäksi aikaa.
Sarjakuvamainoksen tavoitteena oli olla humoristinen ja informatiivinen sekä korostaa ekologisuutta ja turvallisuutta veneilyssä. Tarkoitus oli pysäyttää lukijat sarjakuvan äärelle sivujen selaamisen sijaan.
– Perinteiset mainokset jäävät helposti huomaamatta, mutta sarjakuva pyrkii vangitsemaan lukijan huomion ja herättämään kiinnostuksen, sanoo Tarita Lindholm, Sales ja Marketing Manager Remoranista.
Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi
Kuukauden aikkarimainokset marraskuu 2024
Voittaja: Aarikka Fashion & Jewellery AW24
Perustelut: Mustavalkoinen ja minimalistinen kuva on hengästyttävän kaunis ja nostaa tuotteen tyylikkäästi keskiöön. Vanhan ajan glamouria huokuva mainos poikkeaa kuvavirrasta positiivisella tavalla ja sopii ylelliseen Gloriaan erinomaisesti.
Mainostaja: Aarikka Oy
Riia Sandström, toimitusjohtaja
Tekijät: in-house, Aarikka Oy
Stailaus: Marjo Suvanto, tuoteryhmäjohtaja & Pia Isotupa, Head of Design, Fashion
Graafinen suunnittelu: Piia Pulkkinen
Valokuvaus: Rasmus Lammervo
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Gloria
Kunniamaininta: Vain ääni puuttuu
Perustelut: Näin raikasta vaalimainontaa näkee harvoin! Myyttinen metsäkuvasto pysäyttää lukijan välittömästi, ja aurinonvalossa kylpevään kansallismaisemaan tuotu puhujanpönttö herättää uteliaisuuden. Tekstiä on tuotu mainokseen mukaan juuri sopiva määrä, ja valituissa lehdissä mainos tavoittaa kohderyhmänsä varmasti.
Mainostaja: Metsänhoitoyhdistysten Palvelu, Metsänhoitoyhdistysten valtuustovaalit 2024
Satu Bredenberg, markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija
Mainostoimisto: Luova Työmaa, Oulu
Emmi Pönkänen, graafinen suunnittelija
Hilkka Haaga, copywriter
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
MT Metsä, Aarre
Kunniamainita: Kauko purjehtii
Perustelut: Tyylikäs sarjakuva erottuu lehden muusta sisällöstä ja herättää lukijan mielenkiinnon. Kaukon sympaattinen tarina pitää otteessaan loppuun asti. Massasta poikkeava mainos ilahduttaa, naurattaa ja jää mieleen pitkäksi aikaa. Tällaista mainontaa olisi ilo nähdä aikkareissa enemmänkin!
Mainostaja: Remoran Oy
Tarita Lindholm, Manager, Sales & Marketing
Samuli Aura, CEO
Santeri Aura
Mainostoimisto: in-house
Muut tekijät:
Sami Kivinen, graafinen suunnittelu, kuvitus, taitto, Kumma Kivi
Jussi Sinisalo, graafinen suunnittelija, J. Sinisalo Design
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Vene
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Kuukauden aikkarimainos -kisaa on järjestetty vuodesta 2008 alkaen.
Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä!
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen