Syyskuun Kuukauden aikkarimainos -kisan voitti Baltic Sea Action Groupin (BSAG) Käänteentekevät toimet, joka kertoo Itämeren ongelmista ja kannustaa toimimaan sen hyväksi. BSAG on voittoa tavoittelematon säätiö, joka tekee tutkittuun tietoon perustuvaa työtä Itämeren pelastamiseksi.
– Vaikka halusimme kertoa Itämeren ongelmista, tärkeintä on toivo. Mainoksessa selällään oleva kala uikin oikein päin, kun kääntää lehteä. Mainos on oivaltava, mutta se välittää viestiä myös siitä, että Itämeri on pelastettavissa, BSAG:n viestintäjohtaja Saara Piispanen sanoo.
Piispasen mukaan Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä, ja sen kalakannat ovat kriisissä. Suurin ongelma on rehevöityminen, jota aiheuttaa esimerkiksi jätevesistä ja viljelystä mereen leviävät kasveille tärkeät ravinteet, kuten fosfori ja typpi. Itämeren rehevöityminen on pysäytettävissä, mutta toimiin on ryhdyttävä heti. Siihen mainos kannustaa.
Mainoksessa selällään oleva kala uikin oikein päin, kun kääntää lehteä. Mainos on oivaltava, mutta se välittää viestiä myös siitä, että Itämeri on pelastettavissa.
Käänteentekevät toimet -mainos on suunniteltu nimenomaan printtilehteen. Piispasen mukaan aikakauslehtimainonnan vahvuuksia on se, että sillä voidaan tavoittaa tietylle asialle omistautunut kohderyhmä, joka saattaa viettää lehden parissa hyvän tovin.
– Siinä mielessä se on hyvinkin erilaista kuin esimerkiksi nopeatempoinen verkkomainonta, hän sanoo.
TBWA\Helsingin suunnittelema mainos on osa laajempaa kampanjaa, johon kuului myös radiomainoksia. Lisäksi siihen sisältyi selällään uivan erikoisvaapun tuotanto, joka toteutettiin yhteistyössä Suomen Uistimen kanssa. Erikoiserä myytiin jo loppuun, ja myyntivoitot lahjoitettiin BSAG:n Itämeri-työhön.
Kunniamaininnat Kungfu Girlille ja Enontekiölle
Kunniamaininnan syyskuun Kuukauden aikkarimainos -kisassa sai Kungfu Girlin hauska ja erottuva Valmiina maisteluun. Rieslingistään tunnettu tuoteperhe on nyt täydentynyt punaviinillä.
– Brändissä on paljon asennetta ja halusimme tuoda tätä uutta tuotetta hieman totuttua viinimainontaa räväkämmin esille, sanoo brändistä vastaava Senior Business Manager Iida Palin Wennercolta.
Idea mainokseen sai syntynsä suoraan uutuustuotteesta. Mainoksessa haluttiin tuoda esiin etiketin mystisestä hahmosta enemmän kuin mitä itse etiketti paljastaa.
Brändissä on paljon asennetta ja halusimme tuoda tätä uutta tuotetta hieman totuttua viinimainontaa räväkämmin esille.
– Elokuvajuliste-estetiikka istui erinomaisesti kungfu-hahmon ympärille, ja teemaan sopivalla otsikolla saatiin mukavasti lisää potkua kokonaisuuteen, sanoo Art Director Joona Mantere Nord DDP:ltä.
Toisen kunniamaininnan kisassa sai Enontekiön kunta, jonka mainos kertoo talvimatkailukauden lähestymisestä ja Lapin eksotiikasta. Latu&Polku-lehdessä julkaistu mainos tavoittaa lehdestä ulkoilusta kiinnostuneet lukijat.
– Mainoksella haluttiin kertoa siitä, miten puhdas pohjoinen luonto, Suomen suurimmat tunturit, kirkkaana virtaavat vedet ja vaikuttavan näköiset maisemat lumoavat kävijän. Enontekiön luonnossa liikkujalle ei tule pulaa tavoista lähteä ulkoilemaan eri vuodenaikoina, sanoo kunnan kulttuuri- ja viestintäkoordinaattori Heli Kolehmainen.
Lue myös: Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi
Kuukauden aikkarimainokset syyskuussa 2024
Voittaja: Käänteentekevät toimet
Perustelut: Minimalistisella kuvalla on vahva ja vaikuttava viesti: jos ei nyt aleta toimimaan Itämeren hyväksi, kohta on liian myöhäistä. Copya seuraamalla ja lehteä kääntämällä synkkään kuvaan muotoutuu toivo, sillä kala uikin oikeinpäin. Oivaltava toteutus jää mieleen pitkäksi aikaa.
Mainostaja: Baltic Sea Action Group (BSAG)
Saara Piispanen, viestintäjohtaja
Elina Ranta, varainhankintapäällikkö
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Taro Korhonen, Senior Creative
Jukka Mannio, Senior Creative
Mikko Kaivo-oja, Creative Director
Mikko Roininen, Art Director
Jenni Kanerva, Senior Creative
Anna Pietiläinen, Production Designer
Satu Heikkonen, Account Director
Muut tekijät: FLC Helsinki
Kasimir Häiväoja, Senior retoucher & partner
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Erä-lehti, Metsästys ja Kalastus
Kunniamaininta: Kungfu Girl – Valmiina maisteluun
Perustelut: Itämainen taisteluelokuva vai sittenkin uutuusviini? Elokuvamainen mainos herättää mielenkiinnon ja saa lukijan tavaamaan tekstin tarkkaan. Rieslingistään tuttu viinibrändi esittelee uutta tuotettaan hauskalla ja erottuvalla tavalla.
Mainostaja: Wennerco Oy
Iida Palin, Senior Business Manager
Mainostoimisto: Nord DDB
Ville Koivisto, Client Lead
Kalle Wallin, luova johtaja
Tero Ahonen, Copywriter
Joona Mantere, Art Director
Kai Heinonen, Production Art Director
Mediatoimisto: ToinenPHD
Maiju Filppula, asiakkuuspäällikkö
Katariina Häkkä, Senior Planner PRIO
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Anna, Glorian ruoka&viini, Me Naiset
Kunniamainita: Kohtaa luonnonvoimat
Perustelut: Tunturimaisema on tulvillaan rauhaa, hiljaisuutta ja Lapin talvista eksotiikkaa. Taivaalla leiskuvat revontulet luovat kuvaan maagisen tunnelman. Seesteinen hetki luonnonrauhassa herättää kaipuun tunturiin – lappilaisessa luonnossa sielun kelpaa levätä. Mainos tavoittaa mainiosti juuri oikean kohderyhmän.
Mainostaja: Enontekiön kunnan viestintä
Heli Kolehmainen, kulttuuri- ja viestintäkoordinaattori
Muut tekijät:
Anu Huoteri-Viljanen, taitto
Kota Collective, brändi-ilme
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Latu&Polku
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Kuukauden aikkarimainos -kisaa on järjestetty vuodesta 2008.
Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä!
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen