Haku

Terassi Media tekee aikakauslehtiä aivan poikkeuksellisella tavalla – "Emme aina tiedä, mitä lehteä tehdään seuraavalla viikolla"

Terassi Medialla on Suomessa täysin poikkeuksellinen tapa tehdä aikakauslehtiä. Se tarttuu ajankohtaisiin aiheisiin pikavauhtia ja julkaisee pääsääntöisesti vain irtonumeromyynnissä olevia kertajulkaisuja. Tuorein niistä on Tiktokin parhaat herkut -lehti.

Siinä esitellään 50 viraalia reseptiä, jotka Food by Twins -sometileiltään tutut kokkaavat kaksoset ja ruokavaikuttajat Petra ja Noora Väänänen ovat muokanneet toimiviksi. Lehden reseptit, jutut ja kuvat ovat kaksikon käsialaa, ja sivuilta löytyy esimerkiksi somehiteiksi nousseet Green Goddess -salaatti, omenarengaspannukakut ja parmesaaniperunat. 

– Idea lehden tekemiseen lähti siitä, että sosiaalinen media ja erityisesti Tiktok on täynnä kivoja reseptejä, mutta ne vilahtavat nopeasti ohi. Lehteen päätyneet ohjeet ovat selkeitä ja kiinnostavia versioita hittiresepteistä, ja ne sopivat raaka-aineiltaan ja mitoiltaan suomalaiseen kotikeittiöön. Ja niitä ehtii tutkia lehden sivuilta rauhassa, sanoo Terassi Median päätoimittaja ja lehtikustantaja Eeva Ek.

Tiktokin parhaat herkut -lehdessä on 50 suosittua reseptiä, jotka on muokattu suomalaiseen keittiöön sopivaksi. Reseptit on jaoteltu aamiaisiin, lämpimiin ruokiin, välipaloihin, salaatteihin ja lisukkeisiin sekä jälkiruokiin. 

Hänen mukaansa Terassi Median ideologiaan kuuluu se, että printissä tehdään nopeasti sitä, missä virtuaalimaailma on parhaimmillaan. Nopeaa printtiä kutsutaan Terassi Median toimituksessa sprintiksi.

– Meillä tartutaan uusiin ideoihin nopeasti ja aikakauslehti saattaa syntyä alle kahdessa kuukaudessa ideasta valmiiksi tuotteeksi. Onhan se hurjaa, että emme aina tiedä, mitä lehteä tehdään seuraavalla viikolla.

Uutuuslehti on kiinnostanut irtonumerona ja Ek uskoo, että siitä tulee menestys.

– Toistaiseksi luvut näyttävät lupaavilta. Tiktokin parhaat herkut on kassalehti, mikä on useimmiten tae siitä, että se tulee myymään hyvin, hän sanoo.

Meillä tartutaan uusiin ideoihin nopeasti ja aikakauslehti saattaa syntyä alle kahdessa kuukaudessa ideasta valmiiksi tuotteeksi. Onhan se hurjaa, että emme aina tiedä, mitä lehteä tehdään seuraavalla viikolla.

Kohti kansainvälistymistä

Terassi Media on Eeva Ekin mukaan Suomen ainoa kustantaja, joka keskittyy kertajulkaisuihin säännöllisesti ilmestyvien lehtien sijaan. Se tarkoittaa sitä, että lehtiä tehdään irtonumeromyyntiin, eikä tuloja saada juurikaan tilauksista eikä mainosmyynistä. Puhelinmyyntiäkään kustantaja ei tee. 

Se julkaisee vuosittain noin kolmekymmentä asumisen ja kodin, pihan ja puutarhan sekä hyvinvoinnin aikakauslehteä, joista osa on tupla- tai triplanumeroita. Esimerkiksi kertaluontoiset Airfryer ja Paras pizza -lehdet sekä kerran vuodessa ilmestyvä pihalehti Terassi ovat olleet suosittuja. 

Terassi Media julkaisee lähes 30 aikakauslehteä vuodessa. Terassi-lehti tulee kerran vuodessa.

– Otamme ison riskin siinä, että laitamme munat yhteen koriin, mutta luotamme siihen, että lukijat ostavat sitä, mikä juuri nyt puhuttelee, hän sanoo.

Eeva Ek on tehnyt aikakauslehtiä nyt 15 vuotta Terassi Median perustamisesta lähtien. Hän sai idean uudenlaiseen pihalehteen äitiyslomallaan, sillä ei löytänyt lehtivalikoimasta mieleistään. Markkinointitutkimuksen jälkeen vuonna 2009 hän irtisanoutui verkko-Nokian johtotehtävistä ja hyppäsi mediabisnekseen kylmiltään. Tästä syntyi Terassi-lehti, joka lopulta ilmestyi säännöllisesti 6–9 kertaa vuodessa kahdeksan vuoden ajan.

Printissä on edelleenkin hirveästi otettavaa. Se ei ole kuolemassa, se vaan hakee muotoaan niin kuin tekivät radiot ja elokuvateatteritkin.

Kun aiheet lehdessä alkoivat toistaa itseään, toimituksessa päätettiin laajentaa muihin lehtiin ja keskittyä enemmän kertajulkaisuihin. Ek kannustaa kustantajia luomaan uudenlaisia lehtikonsepteja ja kokeilemaan rohkeasti, sillä printti uudistuu vaan kekseliäisyyden kautta.

– Printissä on edelleenkin hirveästi otettavaa. Se ei ole kuolemassa, se vaan hakee muotoaan niin kuin tekivät radiot ja elokuvateatteritkin, hän sanoo.

Terassi Median erityinen tapa tehdä aikakauslehtiä on pistetty merkille myös Suomen rajojen ulkopuolella. Ennen koronaa Terassi Media oli jo laajentamassa toimintaansa muutamalle uudelle markkinalle, mutta epidemia sotki suunnitelmat.

– Nyt käymme koko ajan keskusteluja eurooppalaisten jakelijoiden kanssa kansainvälisten julkaisujen tekemisestä, hän paljastaa. 

Teksti ja kuvat: Anniina Nissinen

Terassi Media

  • Vuonna 2010 perustettu Terassi Media on aikakauslehtien kustantamiseen erikoistunut perheyritys, joka julkaisee vuosittain noin kolmekymmentä asumisen ja kodin, pihan ja puutarhan sekä hyvinvoinnin aikakauslehteä. Säännöllisesti ilmestyviä lehtiä heillä on vain Terassi, muut lehdistä ovat kertajulkaisuja. 
  • Terassi Media on saanut Vuoden kustantaja -palkinnon 2017.
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: