Editkilpailussa 2024 on yhteensä 16 sarjaa, joita arvioi 13 tuomaristoa. Tänä vuonna tuomareita on ennätysmäärä, yhteensä 48. Heidän joukostaan löytyy niin pitkän linjan media-ammattilaisia, palkittuja valokuvaajia kuin markkinointivelhojakin.
Tutustu arvovaltaisiin tuomareihimme alta!
Erikois-Edit
Erikois-Editillä palkitaan kilpailuvuonna 2024 henkilö, joka on tehnyt vaikuttavan uran aikakausmedian parissa. Hän on kokenut journalisti tai inspiroiva medialiiketoiminnan kehittäjä, joka on jättänyt kädenjälkensä alaan ja innostanut esimerkillään muita alalla työskenteleviä.
Tuomaristo:
- Emma Koivula, Otavamedian Naistenmedian päätoimittaja
- Antti Oksanen, Taloustaidon päätoimittaja, Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja
- Niklas Thesslund, vastaava tuottaja Image & Apu
- Iina Thieulon, Viinilehden päätoimittaja ja yrittäjä
Emma Koivula työskentelee Otavamedian Naistenmediassa Annan, Kotilieden ja Vivan päätoimittajana. Hänellä on yli 30 vuoden kokemus aikakauslehdistä ja erityisesti naistenlehdistä. Emma on myös Aikakauslehtien päätoimittajayhdistyksen eli Apy:n johtokunnan puheenjohtaja.
Antti Oksanen on Taloustaidon päätoimittaja ja Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja, jolla on 20 vuoden kokemus aikakausmedioista. Aiemmin hän on toiminut esimerkiksi Talentumin tietotekniikkalehtien päätoimittajana sekä Talentumin verkkomedian sisältöjohtajana.
Niklas Thesslund on Imagen ja Avun vastaava tuottaja. Hän on tehnyt Imagessa featurejournalismia kolmella vuosikymmenellä, päätoimittanut lehteä ja noutanut lehdelle monta palkintoa Editkilpailun lavalta. Nykyisin hän vastaa myös Apu-lehdessä esimerkiksi featuresta ja reportaaseista.
Iina Thieulon on työskennellyt aikakauslehtien parissa pari vuosikymmentä. Tällä hetkellä hän työskentelee Viinilehden osa-aikaisena päätoimittajana ja yrittäjänä. Perustamansa Linnuntien kautta hän on konseptoinut ja tehnyt lukuisia asiakaslehtiä, joista 3H+K palkittiin Editkilpailun Vuoden asiakaslehtenä vuonna 2016. Iina on toiminut myös Mondo Ruoka & Matka -lehden toimituspäällikkönä sekä kirjoittanut, kuvatoimittanut ja kustannustoimittanut ruoka-aiheisia kirjoja.
Vuoden yleisömedia
Vuoden parhaita medioita palkitaan yhteensä kolmessa sarjassa. Vuoden yleisömedia -sarjassa palkitaan aikakausmedia, joka on kaupallisesti menestynyt ja journalistisesti kaikin puolin laadukas kokonaisuus. Lukijoiden tarpeet ja mieltymykset on huomioitu niin jutuissa kuin visuaalisissa ratkaisuissa.
Tuomaristo:
- Johanna Luoma-Tuominen, graafinen suunnittelija, AD ja kuvittaja, Luohaus
- Tommy Pohjola, Kuntalehden ja Kommuntorgetin päätoimittaja
- Tero Salonen, X-lehden vastaava päätoimittaja ja konseptipäällikkö, Veikkaus
- Ulla Veirto, sisältöjohtaja, Era Content
Johanna Luoma-Tuominen on graafinen suunnittelija, AD ja kuvittaja, jolla on yli 35 vuoden kokemus aikakauslehtien ulkoasu- ja kuvasuunnittelusta eri lehdissä. Hänen suunnittelemansa Deko-lehti on saanut kunniamaininnan Editkilpailun ulkoasusarjassa. Nykyisin hän tekee graafikon ja kuvittajan työtä Luohaus-toiminimensä kautta.
Tommy Pohjola on Kuntalehden ja Kommuntorgetin päätoimittaja. Hän on aikaisemmin työskennellyt Hufvudstadsbladetin uutispäällikkönä ja kaupunkitoimituksen esihenkilönä, Journalisti-lehdessä uutistoimittajana sekä vapaana toimittajana. Verkkoa ja printtiä erilaisissa sanoma- ja aikakauslehtiin liittyvissä projekteissa kehitellyt Pohjola rakastaa erityisesti paperilehteä.
Tero Salonen on Veikkauksen X-lehden ja sitä edeltäneen Raymondin pitkäaikainen vastaava päätoimittaja. Nämä mediat ovat voittaneet lukuisia palkintoja Editkilpailussa. Aiemmin Salonen on työskennellyt muun muassa Pokerisivut-lehdessä, Journalistissa sekä freelancerina Imagessa, Trendi Velissä ja Helsingin Sanomissa. Kuvajournalismin maisteriohjelman kasvattina hän katsoo aikakausmedioita erityisesti siitä näkökulmasta, miten kiinnostavasti ne onnistuvat nivomaan yhteen visuaalisen laadun ja omintakeisen tone of voicen.
Ulla Veirto on journalisti ja Era Contentin sisältöjohtaja, jolla on pitkä kokemus laajalevikkisten lehtien ja verkkosivujen toimittamisesta sekä taloudesta. Hän on työskennellyt toimituspäällikkönä Gloriassa ja Kodin Kuvalehdessä sekä päätoimittajana Kauneus & Terveys - ja Voi Hyvin -lehdissä. Hänen sisältöjohtajana toimittamansa Kemia-lehti ja Kotimaisema on palkittu ProComin kilpailussa ja Kemia-lehti myös Editkilpailussa.
Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia
Vuoden ammatti- ja järjestömedia -sarjassa palkitaan media, joka palvelee jäsenyhteisöään ja on kaikin puolin laadukas journalistinen kokonaisuus. Se pitää lukijan ajan tasalla, luo yhteisöllisyyttä ja nostaa esiin tärkeitä aiheita myös alan ulkopuolisille. Vuoden asiakasmedia -sarjassa palkitaan laadukas asiakasmedia, joka vahvistaa asiakastyytyväisyyttä ja nostaa esiin julkaisijalle merkityksellisiä aiheita kiinnostavalla tavalla.
Tuomaristo:
- Penni Osipow, visuaalisen viestinnän muotoilun pääaineen yliopistonlehtori, Aalto-yliopiston ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
- Anna Ruohonen, media-alan ammattilainen, liiketoimintavastaava
- Kristo Vesikansa, Arkkitehti-lehden päätoimittaja
- Sanna Wallenius, toimittaja, kirjailija ja yrittäjä
Penni Osipow on yliopistonlehtori visuaalisen viestinnän muotoilun pääaineessa Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Hän on aiemmin työskennellyt pitkään aikakauslehtialalla Art Directorina muun muassa Huilissa, Evitassa, Kotivinkissä ja Kaksplussassa. Hänet on palkittu Grafian Platinahuippu-palkinnolla vuonna 2023.
Anna Ruohonen on työskennellyt media-alalla sekä liiketoimintatehtävissä johtajana että journalistina. Hän on erikoistunut medialiiketoiminnan kasvuun ja uudistumiseen ja työskennellyt muun muassa digimedioiden, verkkokaupan, audiomedian, painetun median tuotekehityksen ja lifestylemedian kanssa. Journalistin työtä hän on tehnyt talouden ja politiikan toimituksissa sekä lifestylemedioissa. Ruohonen työskenteli aiemmin A-lehtien medialiikennetoiminnan johtajana.
Kristo Vesikansa on Arkkitehti-lehden ja Arkkitehtiuutisten päätoimittaja. Hän on työskennellyt aiemmin suunnittelevana arkkitehtina, kuraattorina sekä arkkitehtuurin historian tutkijana ja opettajana Aalto-yliopistossa. Arkkitehti-lehti on palkittu Editkilpailussa vuoden 2023 ammatti- ja järjestömediana.
Sanna Wallenius on toimittaja, kirjailija ja yrittäjä. 32-vuotisen uransa aikana hän on työskennellyt esimerkiksi Eevassa, Avussa, Me Naisissa ja Iltalehdessä. Wallenius tunnetaan tarkkanäköisten henkilöjuttujen kirjoittajana sekä monipuolisesta matkailujournalismistaan. Vuodesta 2018 hän on luotsannut media-alan yritystään ja erikoistunut kaupalliseen sisällöntuotantoon. Wallenius toimii vierailevana opettajana Haaga-Helian ammattikorkeakoulun journalismin koulutusohjelmassa.
Vuoden aikakausmediatoimittaja
Vuoden aikakausmediatoimittaja on omaääninen kirjoittaja, joka käyttää suomen kieltä taitavasti. Hän tekee journalistiset ratkaisunsa lukijaa palvellen ja löytää tuttuihinkin aiheisiin kiinnostavia näkökulmia. Hänen vaikuttavia juttujaan on ilo lukea.
Tuomaristo:
- Johanna Aatsalo, Tehy-lehden päätoimittaja, toimittaja ja kirjailija
- Anna-Kaari Hakkarainen, kirjailija ja markkinointiviestintätoimisto Gut Studion luova johtaja
- Anna-Kaisa Huusko, freelance-toimittaja ja tietokirjailija
- Johannes Roviomaa, vapaa toimittaja ja Lapin yliopiston Arktisen keskuksen vieraileva tutkija
Johanna Aatsalo on työskennellyt toimittajana vuodesta 1993 lähtien muun muassa Ylessä, STT:ssä ja Sanoma Tekniikkajulkaisujen 3T:ssä ja Rakennuslehdessä. Nykyään hän työskentelee Tehy-lehden päätoimittajana. Lisäksi hän on Helsingin Sanomien ja Aition kolumnisti. Vuonna 2024 hän sai International Press Instituten Sananvapaus-palkinnon ja julkaisi Paljastus-kirjan, joka on tarinallinen tietokirja toimittajan kujanjuoksusta totuuden puolesta. Kirjan filmatisointioikeudet on myyty ja siitä on kehitteillä tv-sarja.
Anna-Kaari Hakkarainen on romaanikirjailija sekä markkinointiviestintätoimisto Gut Studion perustajaosakas ja luova johtaja. Hän on aiemmin työskennellyt noin 15 vuotta aikakauslehtimaailmassa, muun muassa Olivia-lehden toimituspäällikkönä ja Muoto-lehden päätoimittajana. Hänen viides romaaninsa Marraseliö (Tammi) ilmestyi elokuussa 2024 ja oli kaunokirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaana.
Anna-Kaisa Huusko on helsinkiläinen freelance-toimittaja ja tietokirjailija, joka on tehnyt juttuja suomalaisiin ja ulkomaisiin aikakauslehtiin 2000-luvun alusta lähtien. Työssään Anna-Kaisa on erikoistunut asumiseen, sisustamiseen, muotoiluun, arkkitehtuuriin sekä menneiden vuosikymmenten tavaramaailmaan. Lisäksi hän on julkaissut neljä tietokirjaa.
Johannes Roviomaa on vapaa toimittaja ja Lapin yliopiston Arktisen keskuksen vieraileva tutkija. Hän on erikoistunut kestävyysteemoihin: ilmastonmuutokseen, arktiseen alueeseen, ruoantuotantoon sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusteemoihin. Roviomaa valittiin vuoden 2023 freelance-journalistiksi. Hän on saanut yhdessä työryhmän kanssa tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon (2018) ja Kanava-tietokirjapalkinnon (2017).
Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa -sarjassa palkitaan taitava ja näkemyksellinen valokuvaaja, jonka kuvat pysäyttävät aikakausmedian lukijan ja nostavat jutun uudelle tasolle.
Tuomaristo:
- Ella Kiviniemi, valokuvaaja
- Usva Torkki, valokuvaaja
- Akseli Valmunen, valokuvaaja
- Liisa Valonen, valokuvaaja
Ella Kiviniemi työskentelee kuvajournalismin, valokuvataiteen ja elokuvataiteen aloilla. Hän on toiminut vapaana valokuvaajana vuodesta 2013 ja ollut töissä esimerkiksi Helsingin Sanomissa. Kiviniemi on palkittu Reportaasi 2021- ja Vuoden Lehtikuva 2017 -palkinnoilla. Hän on saanut Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon valokuvaajan työstään ilmastonmuutosta käsittelevässä tietokirjassa. Aikakauslehtikuvassa Kiviniemeä kiinnostavat kuvan aiheen ja ilmaisutavan yllättävät yhdistelmät.
Usva Torkki on kuvajournalistisella otteella työskentelevä valokuvaaja. Hän on kuvannut monille yrityksille ja journalistisille medioille, kuten Helsingin Sanomille, Isolle Numerolle sekä Taito-lehdelle. Torkki työskentelee myös omien visuaalisten projektien parissa. Torkin teoksia on ollut esillä taidenäyttelyissä, viimeisimmäksi Muutos.art-taidetalossa kesällä 2024.
Akseli Valmunen on Helsingissä asuva freelance-valokuvaaja. Hän työskentelee niin journalismin, viestinnän kuin markkinoinnin saralla sekä pitkäkestoisten omien projektien parissa. Akseli on valittu muun muassa vuoden nuoreksi pohjoismaiseksi valokuvaajaksi (Fotografiska Tukholma) ja vuoden kuvajournalistiksi (Suomen Kuvajournalistit ry) sekä Vuoden valokuvaajaksi Editkilpailussa vuonna 2022. Valmusen töitä on ollut esillä näyttelyissä ja eri julkaisuissa laajalti niin Suomessa kuin ulkomailla.
Liisa Valonen on vuonna 2009 taiteen maisteriksi valmistunut valokuvaaja, joka on erikoistunut henkilö-, muoti- ja lifestylekuvaukseen. Valonen on kuvannut useita aikakauslehtien kansia. Hän kuvaa myös Kuukausiliitteen Sielu ja ruumis -palstaa. Valonen on toinen Kaapelitehtaalla sijaitsevan Ebi One Studios -tilan perustajista.
Vuoden aikakausmediajuttu
Sarjassa palkitaan juttu, joka on kaikin puolin vaikuttava, huolella tehty ja lukijalle merkityksellinen. Kaikki sen elementit journalistisista ratkaisuista visuaalisuuteen tukevat jutun sisältöä. Vuoden juttu edustaa aikakausmediajournalismia parhaimmillaan.
Tuomaristo:
- Pasi Kivioja, toimittaja, tietokirjailija ja viestintäyrittäjä, Viestintäluotsi Oy
- Sanna Sommers, toimittaja, Kauppalehti
- Tuukka Tuomasjukka, vapaa toimittaja
- Laura Ylikahri, AD ja yrittäjä, Lille Graphic Design
Pasi Kivioja on vapaa toimittaja, viestintäyrittäjä ja tietokirjailija, joka tunnetaan Suomen Kuvalehden Mediaansekaantuja-blogistina ja Hesarin mediakommentaattorina. Hän on kirjoittanut viime vuodet pääosin aikakauslehtiin, Suomen Kuvalehden lisäksi esimerkiksi Mikrobittiin, Tiviin, Journalistiin ja Suomen Lehdistöön. Kivioja on väitellyt journalistiikasta yhteiskuntatieteiden tohtoriksi Tampereen yliopistossa 2019.
Kauppalehden Viikonvaihde-toimituksen toimittaja Sanna Sommers on työskennellyt toimittajana ja tuottajana aikakausmediassa yli kaksikymmentä vuotta. Hän on kirjoittanut muun muassa Kauppalehti Optioon, Kauppalehti Faktaan, Talouselämään, Meidän Perheeseen, Vauvaan, Me Naisiin, Kodin Kuvalehteen ja Ylioppilaslehteen. Sommers on saanut kunniamaininnan Editkilpailussa kolmesti.
Tuukka Tuomasjukka on yhteiskunnasta ja kulttuurista kirjoittava vapaa toimittaja, joka avustaa säännöllisesti laajaa joukkoa aikakauslehtiä, kuten Suomen Kuvalehteä, Isoa Numeroa sekä erilaisia media-alan julkaisuja. Lisäksi hän toimii tamperelaisen katulehti Roheen toimitussihteerinä. Aikaisemmin hän on työskennellyt Suomen Lukiolaisten Liiton julkaisemassa Improbatur-lehdessä toimitussihteerinä ja vt. päätoimittajana.
Laura Ylikahrilla on yli 20 vuoden kokemus journalistisesta mediasta ja asiakasviestinnästä. Hän on työskennellyt lukuisten lehtibrändien parissa muun muassa Otavamedialla. Nykyisin hän toimii yrittäjänä. Ylikahrin uudistama Advokaatti-lehti palkittiin vuoden 2022 Editkilpailussa kunniamaininnalla. Ylikahri on palkittu ProComin Oma Media -kilpailuissa sekä Kirjataiteen kaunis kirja -kunniakirjalla.
Vuoden lifestylejuttu
Sarjassa palkitaan visuaalisesti houkutteleva lifestylejuttu, joka tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Juttu voi käsitellä esimerkiksi muotia, ruokaa, sisustusta, matkailua, kädentaitoja tai hyvinvointia. Teksti, kuvat, taitto ja mahdolliset digitaaliset elementit muodostavat enemmän kuin osiensa summan.
Tuomaristo:
- Mikko Hannula, freelance-valokuvaaja
- Liisa Kokko, muotitoimittaja, stylisti
- Mari Moilanen, ruokavaikuttaja, -toimittaja ja -valokuvaaja
- Mirva Saukkola, päätoimittaja, Antiikki & Design
Mikko Hannula on helsinkiläinen freelancer-valokuvaaja, joka on työskennellyt aikakauslehtikuvan parissa 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Hän on erikoistunut kosmetiikka- ja kauneusaiheisiin, minkä lisäksi hän kuvaa laajasti henkilö-, ruoka- ja tuotekuvia. Hannulan Sanoman aikakauslehtiin kuvaamat jutut palkittiin kunniamaininnoilla Editkilpailun lifestylejuttusarjassa vuosina 2023 ja 2021.
Liisa Kokko on yli kolmekymmentä vuotta kestäneellä urallaan tehnyt töitä muotitoimittajana ja stylistina liki kolmeenkymmeneen aikakauslehteen. Annan ja Eevan kannet ja jutut ovat usein hänen stailaamiaan, ja hänen muotijuttujaan on julkaistu laaja-alaisesti aina Kaksplussasta Imageen asti ja paljon siltä väliltä. Kokko tunnetaan erityisesti Gloriasta, jonka jutuissa hänen kädenjälkeään on voinut nähdä vuodesta 1992 alkaen.
Mari Moilanen on ruoka- ja viinikuvaaja sekä ruokavaikuttaja ja -toimittaja. Hän on kehitellyt kasvispainotteisia reseptejä jo yli kymmenen vuoden ajan lehtiin ja Jotain maukasta -ruokablogiinsa. Tänä vuonna Moilanen pokkasi kolmannen sijan World Food Photography Awards -kilpailussa viinivalokuvakategoriassa ja hänen vuonna 2024 julkaistu viides keittokirjansa on Gourmand World Cookbook Awards 2024 -finalisti.
Mirva Saukkola työskentelee Antiikki & Designin päätoimittajana. Hän on väitellyt yleisestä kirjallisuustieteestä, jonka lisäksi hän on opiskellut myös taidehistoriaa. Vuonna 2018 Saukkola lanseerasi Ellen Suomeen sen päätoimittajana ja toimi tässä tehtävässä vuoteen 2013 asti. Sitä ennen hän on ollut toimituspäällikkönä Kotiliedessä ja Cosmopolitanissa, toimitussihteerinä Glorian ruoka & viinissä ja toimittajana Gloriassa. Hän on myös kirjoittanut monia tietokirjoja esimerkiksi pukeutumisesta, tapakulttuurista ja tuoksuista.
Vuoden ulkoasu & Vuoden aikakauslehtikansi
Vuoden ulkoasu -sarjassa palkitaan aikakausmedian visuaalisuutta kokonaisvaltaisesti kaikissa niissä kanavissa, joissa lehti ilmestyy. Onnistunut ulkoasu on tunnistettava kaikissa lehden kanavissa, erottuu muista ja sopii juuri kyseiselle medialle. Vuoden aikakauslehtikansi -sarjassa palkitaan painetun lehden kansi, joka kiinnittää lukijan huomion, saa tarttumaan lehteen ja on kokonaisuutena onnistunut.
Tuomaristo:
- Piia Aho, graafinen suunnittelija ja AD, Otava
- Anna Back, ulkoasuvastaava, Metsälehti
- Teemu Kavasto, AD
- Klaus Welp, kuvajournalisti, graafikko, valokuvaaja
Piia Aho on graafinen suunnittelija ja AD, joka on erikoistunut kirjasuunnitteluun. Hänen työnsä on palkittu useilla Kauneimmat kirjat -palkinnoilla sekä Vuoden Huipuissa. Nykyisin hän on Otavan kustantamoperheen kaunokirjallisuuden AD. Aho on urallaan työskennellyt myös Turun Sanomissa, Helsingin Sanomissa ja Suomen Kuvalehdessä sekä uudistanut Kanava-lehteä.
Anna Back on AD ja Metsälehden ulkoasuvastaava, jolla on yli 20 vuoden kokemus alalta. Hän aloitti uransa Aamulehden uutisgraafikkona, jonka jälkeen on työskennellyt freelancerina A-lehdille ja esimerkiksi Meidän Mökki -lehden AD:na. Uransa aikana hän on tehnyt lehtiuudistuksia ja Metsälehti on palkittu useamman kerran Editkilpailussa.
AD Teemu Kavastolla on neljännesvuosisadan monipuolinen kokemus yleisö-, asiakas- ja järjestölehtien ulkoasun suunnittelusta. Hän on esimerkiksi Viisas Raha -lehden ulkoasun takana. Hän työskentelee yrittäjänä alalla jo toisessa polvessa, ja lehtien lisäksi suunnittelee muun muassa yritysilmeitä, julisteita ja pakkauksia.
Klaus Welp on visuaalisten alojen moniottelija, joka liikkuu kuvajournalismin, graafisen suunnittelun ja aktivismin Bermudan kolmioissa oman yrityksensä kautta. Hänet on palkittu Suomessa ja ulkomailla kuvitus-, postimerkki-, video-, ohjaus- ja julistetöistään. Welp on toiminut myös Voima-lehden AD-valokuvaajana ja Salli-journalismipalkinnon saaneen vastamainoskollektiivin vetäjänä. Welp tekee kuvituksia esimerkiksi Suomen Kuvalehteen, Maailman Kuvalehteen, Talouselämään ja Suomeen Luontoon sekä vastaa Long Playn kansisuunnittelusta.
Vuoden uudistus aikakausmediassa
Vuoden uudistus tuo jotain uutta ja raikasta aikakausmediaan tai alalle. Se voi olla esimerkiksi brändinlaajennus, printti-innovaatio, uusi kerronnan tapa, digitaalinen ulottuvuus tai tapa sitouttaa lukijoita. Se luo innostusta alalle ja toimii esimerkkinä muille tekijöille.
Tuomaristo:
- Anna Jalkanen, sisältöpäällikkö, Aller Ideas ja Dingle
- Anna Kurkela-Vilén, luova strategi, Kubo
- Sami Rainisto, vastaava päätoimittaja, Tekniikan Maailma, Otavamedian Erikoismedia
- Sonia Zaki, toimittaja, Uusi Juttu
Anna Jalkanen toimii sisältöpäällikkönä sisältömarkkinointitoimisto Aller Ideasissa ja sometoimisto Dinglessä. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus aikakauslehdistä ja kaupallisista, monikanavaisista brändisisällöistä niiden strategisesta suunnittelusta tuotantoon. Aiemmin hän on työskennellyt esimerkiksi Sanoman, Bonnier Publicationin ja Allerin lehdissä.
Anna Kurkela-Vilén on Kubon luova strategi, jonka vetämät asiakas- ja jäsenmedioiden konseptiuudistukset ovat saaneet kunniamainintoja Folio: Eddie & Ozzie Awards - ja ProComin Oma Media -kilpailuissa. Kurkela-Vilén on kokenut brändiuudistusten ja mediakonseptien suunnittelija. Hänen taustansa on digitaalisen aikakausmedialiiketoiminnan kehittämisessä. Hän on työskennellyt aiemmin esimerkiksi A-lehdissä ja Alma 360:ssä.
Sami Rainisto on Tekniikan Maailman ja Otavamedian Erikoismedia-mediaperheen vastaava päätoimittaja. Rainisto on työskennellyt aiemmin Tekniikan Maailman toimituspäällikkönä ja muun muassa toimittajana Talouselämässä ja Tietoviikossa. Rainisto on ollut finalistina Suuressa Journalistipalkinnossa vuosina 2011 ja 2024 sekä ehdokkaana Editkilpailun Vuoden uudistus aikakausmediassa -sarjassa vuonna 2024 TM Tuuma -palvelulla.
Sonia Zaki on tammikuussa julkaisunsa aloittaneen yhteiskunnallisen ajankohtaismedia Uuden Jutun toimittaja. Aiemmin Zaki työskennellyt muun muassa Helsingin Sanomissa, Ylioppilaslehdessä ja Ylioppilaslehti Ainossa. Hänellä on kokemusta pitkistä feature-jutuista, reportaaseista, tutkivasta journalismista, uutistyöstä ja datajournalismista.
Vuoden digi
Sarjassa palkitaan toteutus, joka loistaa digitaalisessa ympäristössä. Palkittava toteutus voi olla esimerkiksi sovellus, datan tai tekoälyn oivaltava hyödyntäminen, sosiaaliseen mediaan tai verkkoon luotu sisältökonsepti, digiä hyödyntävä artikkeli tai hyödyllinen palvelu lukijoille.
Tuomaristo:
- Tuija Aalto, tarjonta-asiantuntija, Ylen Strategia ja palvelut
- Lars Holm, Head of Data and Design, Alma News Media
- Emma-Leena Ovaskainen, toimituspäällikkö, Helsingin Sanomat
- Outi Tuomivaara, päätoimittaja, Avecmedia, Aromi, Shaker ja Evento
Tuija Aalto on tarjonta-asiantuntija Ylen Strategia ja palvelut -yksikössä. Yle-urallaan Aalto on tehnyt radiotyötä toimittajana ja ohjelmapäällikkönä, digitaalista palvelukehitystä, toimintaympäristöseurantaa ja strategista ennakointia sekä toiminut somepäällikkönä. Aalto on myös tietokirjailija ja Ylen aamutelevision vakiopanelisti. Tekeillä olevassa väitöskirjassaan Aalto tutkii, miten internet-jättien alustat muuttavat mediamaisemaa mahdollistamalla henkilövetoisen vaikuttajamedian liiketoiminnan.
Lars Holm on digitaalisen uutismedian asiantuntija, jolla on 20 vuoden kokemus media-alalta. Hän on erikoistunut tiimien johtamiseen, strategiseen suunnitteluun ja design-järjestelmiin. Hän aloitti uransa Kauppalehden uutisdeskissä ja on sittemmin toiminut muun muassa AD:na ja ulkoasupäällikkönä Sanomalla sekä A-lehdillä ennen nykyistä rooliaan Alma Media Finlandin ja Alma News Median designista vastaavana päällikkönä.
Emma-Leena Ovaskainen on Helsingin Sanomien toimituspäällikkö ja palkittu digitaalisen kerronnan kehittäjä. Hän on suunnittellut yli 20-vuotisella journalistin urallaan sekä digi- että printtimedioiden ulkoasuja. Helsingin Sanomien toimituspäällikkönä hänen tiimeissään työskentelevät kuvaajat ja visuaaliset journalistit, joiden käsissä syntyy HS:n kuvajournalismi, sanomalehdet ja aikakauslehdet. Aiemmin hän on työskennellyt esimerkiksi Ylellä ja Ilta-Sanomissa.
Outi Tuomivaara on Avecmedian, Aromin, Shakerin ja Eventon päätoimittaja ja markkinointi- ja viestintätoimisto Kamua Helsingin mediatiimin vetäjä. Hän on työskennellyt aiemmin monissa eri tehtävissä A-lehdissä ja Sanomalla sekä digimediaan keskittyneessä startupissa. Tuomivaara on osallistunut useiden digimedioiden lanseerauksiin, joista viimeisimpänä ravintola- ja tapahtuma-alan uutisiin keskittyvä Avecmedia.
Vuoden video tai audio aikakausmediassa
Sarjassa palkitaan vaikuttava video- tai audiototeutus, joka luo lisäarvoa median olemassa olevalle yleisölle tai tavoittaa kokonaan uutta. Palkittava toteutus voi olla esimerkiksi sovellus, datan tai tekoälyn oivaltava hyödyntäminen, sosiaaliseen mediaan tai verkkoon luotu sisältökonsepti, digiä hyödyntävä artikkeli tai hyödyllinen palvelu lukijoille.
Tuomaristo:
- Tuomo Björksten, Nuorten uutistoimituksen tuottaja, Ylen uutiset
- Jenni Kangasniemi, toimitussihteeri, Helsingin Sanomat
- Zahra Karimy, vapaa toimittaja
- Iida Ylinen, vapaa toimittaja
Tuomo Björksten työskentelee tuottajana Ylen uutisten Nuorten uutistoimituksessa, jossa tuotetaan uutisjournalismia erityisesti nuorille kohderyhmille. Kymmenen vuotta sitten hän oli perustamassa nuorelle kohderyhmälle tarkoitettua Yle Kioskia. Tänä päivänä hän tekee töitä verkkojuttujen parissa – nopeaa ja hidasta, tutkivaa ja reagoivaa. Video ja audio ovat olennaisessa osassa kaikkia juttuja.
Jenni Kangasniemi työskentelee toimitussihteerinä Helsingin Sanomien timanttiartikkeleita tuottavassa tiimissä. Hänellä on pitkä aikakausmediatausta: Kangasniemi on työskennellyt muun muassa Me Naisissa, Sport-lehdessä sekä Hyvä terveys -lehden toimituspäällikkönä. Hän on toiminut myös audiopalvelu Suplan sisältöpäällikkönä.
Zahra Karimy on toimittaja, joka aloitti työskentelyn median parissa jo 14-vuotiaana. Hän on kirjoittanut artikkeleita muun muassa Helsingin Sanomiin ja Ylelle. Karimy on toiminut uutistenlukijana persiankielisissä Ylen koronapandemiatietoiskuissa ja toimittanut Yle Kioskille videosarjan Afganistanin tilanteesta, josta hän sai kehitysjournalismipalkinnon kunniamaininnan. Hänet tunnetaan erityisesti videomuotoisen somejournalismin osaajana. Vuonna 2022 hänet valittiin vuoden nuoreksi menestyjäksi.
Iida Ylinen on yhteiskunnallisiin aiheisiin keskittynyt vapaa toimittaja, joka sekä kirjoittaa että kuvaa. Hän on työskennellyt pitkään Ylellä radiotoimittajana ja -juontajana muun muassa Ykkösaamussa, Ajankohtaisessa Ykkösessä ja radiouutisissa. Viime vuosina hän on kirjoittanut erityisesti Kauppalehteen ja Talouselämään. Audiovisuaalisista journalistisista sisällöistä Ylisellä on kokemusta muun muassa MTV:ltä.
Vuoden aikakauslehtimainos & Vuoden aikakausmediakampanja
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa palkitaan mainos tai useamman mainoksen sarja, jonka luova ratkaisu toimii visuaalisesti ja sisällöllisesti painetussa aikakauslehdessä. Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa palkitaan vuonna 2024 aikakausmediassa toteutettu kampanja, joka on todistetusti tuloksellinen ja joka puhuttelee mainostajan kohderyhmää sille sopivalla tavalla.
Tuomaristo:
- Heidi Pukkila, Senior Media Planner, Dagmar
- Heli Roiha, luova johtaja, SEK
- Ville Toriseva, strategiajohtaja, Ryhmä Creative
- Jarno Varis, toimitusjohtaja ja osakas, Wörks
Dagmarissa Senior Media Plannerina työskentelevällä Heidi Pukkilalla on vuosien kokemus mediasuunnittelusta printtiin ja ulkomainontaan kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaille. Printtiä rakastava Pukkila on työskennellyt aiemmin esimerkiksi Maxus Globalilla ja OMD:llä.
Heli Roiha on SEKin luova johtaja, jolla on yli 20 vuoden kokemus mainonnasta ja brändien rakentamisesta. Tänä aikana hän on saanut kansainvälistä tunnustusta ja hänen töitään on palkittu lukuisilla kotimaisilla ja kansainvälisillä palkinnoilla. Heli on tuomaroinut aiemmin mainoksia kotimaisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa.
Ville Toriseva on pitkän uran media-alalla tehnyt utelias ja markkinointimaailmaa tutkiva suunnittelija. Toriseva on uransa aikana työskennellyt monipuolisissa tehtävissä markkinointistrategian, asiakasymmärryksen, mediastrategian sekä brändin kehityksen parissa. Hän on ollut perustamassa Toinen Helsinkiä ja toimii nykyään strategiajohtajana mainostoimisto Ryhmä Creativessa.
Jarno Varis on Wörksin osakas ja toimitusjohtaja. Hänellä on laaja-alainen kokemus markkinoinnista ja hän on työskennellyt uransa aikana niin luovana johtajana, strategiajohtajana kuin toimitusjohtajana. Eri rooleissa hän on ollut rakentamassa suomalaisia ja kansainvälisiä brändejä jo yli 25 vuoden ajan. Hänen töitään on palkittu vuosien saatossa esimerkiksi Grand Onessa, Effiessä ja Vuoden Huipuissa.
Vuoden aikakausmediamainostaja
Aikakausmedian Mediamyyntiryhmä valitsee vuoden 2024 aikakausmediamainostajan. Sarjassa kiinnitetään erityistä huomiota mainospanostuksiin sekä aikakausmedioiden monipuoliseen hyödyntämiseen osana markkinoinnin kokonaisuutta.
Tuomaristo:
- Anne Eklund, myyntijohtaja, Alma Talent
- Ilmari Piela, kaupallinen johtaja, Fokus Media Finland
- Sami Onkamo, yritysasiakkuuksien tiiminvetäjä, A-lehdet
- Tomi Takanen, B2B-johtaja, Otavamedia
- Päivi Vaittinen, Business Manager, Sanoma Media Finland
Editkilpailun 2024 tuomaristot
Erikois-Edit:
- Emma Koivula, Otavamedian Naistenmedian päätoimittaja
- Antti Oksanen, Taloustaidon päätoimittaja, Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja
- Niklas Thesslund, vastaava tuottaja Image & Apu
- Iina Thieulon, Viinilehden päätoimittaja ja yrittäjä
Vuoden yleisömedia:
- Johanna Luoma-Tuominen, graafinen suunnittelija, AD ja kuvittaja, Luohaus
- Tommy Pohjola, Kuntalehden ja Kommuntorgetin päätoimittaja
- Tero Salonen, X-lehden vastaava päätoimittaja ja konseptipäällikkö, Veikkaus
- Ulla Veirto, sisältöjohtaja, Era Content
Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia:
- Penni Osipow, visuaalisen viestinnän muotoilun pääaineen yliopistonlehtori, Aalto-yliopiston ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
- Anna Ruohonen, media-alan ammattilainen, liiketoimintavastaava
- Kristo Vesikansa, Arkkitehti-lehden päätoimittaja
- Sanna Wallenius, toimittaja, kirjailija ja yrittäjä
Vuoden aikakausmediatoimittaja:
- Johanna Aatsalo, Tehy-lehden päätoimittaja, toimittaja ja kirjailija
- Anna-Kaari Hakkarainen, kirjailija ja markkinointiviestintätoimisto Gut Studion luova johtaja
- Anna-Kaisa Huusko, freelance-toimittaja ja tietokirjailija
- Johannes Roviomaa, vapaa toimittaja ja Lapin yliopiston Arktisen keskuksen vieraileva tutkija
Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa:
- Ella Kiviniemi, valokuvaaja
- Usva Torkki, valokuvaaja
- Akseli Valmunen, valokuvaaja
- Liisa Valonen, valokuvaaja
Vuoden aikakausmediajuttu:
- Pasi Kivioja, toimittaja, tietokirjailija ja viestintäyrittäjä, Viestintäluotsi Oy
- Sanna Sommers, toimittaja, Kauppalehden Viikonvaihde
- Tuukka Tuomasjukka, vapaa toimittaja
- Laura Ylikahri, AD ja yrittäjä, Lille Graphic Design
Vuoden lifestylejuttu:
- Mikko Hannula, freelance-valokuvaaja
- Liisa Kokko, muotitoimittaja, stylisti
- Mari Moilanen, ruokavaikuttaja, -toimittaja ja -valokuvaaja
- Mirva Saukkola, päätoimittaja, Antiikki & Design
Vuoden ulkoasu & Vuoden aikakauslehtikansi:
- Piia Aho, graafinen suunnittelija ja AD, Otava
- Anna Back, ulkoasuvastaava, Metsälehti
- Teemu Kavasto, AD
- Klaus Welp, kuvajournalisti, graafikko, valokuvaaja
Vuoden uudistus aikakausmediassa:
- Anna Jalkanen, sisältöpäällikkö, Aller Ideas ja Dingle
- Anna Kurkela-Vilén, luova strategi, Kubo
- Sami Rainisto, vastaava päätoimittaja, Tekniikan Maailma, Otavamedian Erikoismedia
- Sonia Zaki, toimittaja, Uusi Juttu
Vuoden digi:
- Tuija Aalto, tarjonta-asiantuntija, Ylen Strategia ja palvelut
- Lars Holm, Head of Data and Design, Alma News Media
- Emma-Leena Ovaskainen, toimituspäällikkö, Helsingin Sanomat
- Outi Tuomivaara, päätoimittaja, Avecmedia, Aromi, Shaker ja Evento
Vuoden video tai audio aikakausmediassa:
- Tuomo Björksten, Nuorten uutistoimituksen tuottaja, Ylen uutiset
- Jenni Kangasniemi, toimitussihteeri, Helsingin Sanomat
- Zahra Karimy, vapaa toimittaja
- Iida Ylinen, vapaa toimittaja
Vuoden aikakauslehtimainos & Vuoden aikakausmediakampanja:
- Heidi Pukkila, Senior Media Planner, Dagmar
- Heli Roiha, luova johtaja, SEK
- Ville Toriseva, strategiajohtaja, Ryhmä Creative
- Jarno Varis, toimitusjohtaja ja osakas, Wörks