Joulukuun kisan voittaja on Seiskan itseironinen Seitsemäntenä päivänä. Mainos viestii hauskalla tavalla viihteen merkityksestä – jopa kaikkein vakavimpien vastuiden parissa työskentelevät tarvitsevat välillä sitä. Hieno yksityiskohta on mockup-lehti, josta Seiskan vahvuudet nousevat hykerryttävällä tavalla esiin.
Allerin Head of Consumer Sales Janne Tuominen toteaa, että Seiska haluttiin näyttää hieman eri valossa ja yllättävässä, ylevämmässä yhteydessä.
– Maailma ilman Seiskaa olisi ankea ja tylsä paikka. Seiska tuo iloa ja väriä arkeen kellon ympäri ja viikosta toiseen. Viihde tekee meille kaikille hyvää, hän sanoo.
Kunniamaininnat lätkän MM-kisoille ja Tove Janssonin näyttelylle
Kunniamaininnan sai Discovery Suomen ja TV 5:n Jääkiekon U20 MM-kisat 2025. Mainoksessa voitontahtoa uhkuvat kiekkoleijonat ovat matkalla viikinkilaivalla meren yli hakemaan itselleen kirkkaimman mitalin. Huolella tehty näyttävä kuvitus kaappaa lukijan huomion tehokkaasti.
Warner Bros. Discovery Suomen viestintäpäällikkö Jenni Kokkosen mukaan idea mainokseen syntyi valtameren ylittämisestä Kanadaan, jossa kisat järjestettiin.
– Olemme hyödyntäneet leijonateemaa Suomen jääkiekkkomaajoukkueiden markkinoinnissa jo pidempään ja pyrkineet löytämään kiinnostavia uusia kulmia, hän sanoo.
Toisen kunniamaininnan kisassa sai HAM Helsingin taidemuseo Tove Jansson – Paratiisi. Kaunis ja herkkä kuva saa ansaitsemansa tilan ja on omiaan herättämään taiteen ystävien mielenkiinnon. Hienosti sommiteltuihin teksteihin on otettu mukaan vain kaikkein olennaisin lisätieto eli näyttelyn aukioloaika.
Mainos kertooo Helsingin taidemuseossa avoinna olevasta Tove Janssonin julkisiin tiloihin toteuttamiin tilaustöihin keskittyvästä suurnäyttelystä. Mainoksessa on yksityiskohta Tove Janssonin teoksesta Lintu sininen vuodelta 1953. Kiilan ruotsinkieliseen kansakouluun tehty tilaustyö löytyy edelleen nykyisen Karjaan yhteiskoulun ruokasalista.
– HAMissa tästä teoksesta on esillä ensi kertaa nähtävä täysikokoinen, yksityiskohdiltaan ja laadultaan vaikuttava hiilipiirrosluonnos sekä kuvaesitys varsinaisesta teoksesta, sanoo HAMin markkinointiviestinnän päällikkö Maarit Kivistö.
Tiesitkö? Kuukauden aikkarimainos -kisaan voi ehdottaa mainoksia joka kuukausi
Kuukauden aikkarimainokset joulukuu 2024
Voittaja: Seitsemäntenä päivänä
Perustelut: Mainos viestii hauskalla tavalla viihteen merkityksestä – jopa kaikkein vakavimpien vastuiden parissa työskentelevät tarvitsevat sitä. Uskonnollisten viittausten käyttäminen vaatii aina tarkkaa punnintaa, ja tässä siinä on onnistuttu. Hieno yksityiskohta on mockup-lehti, josta Seiskan vahvuudet nousevat hykerryttävällä tavalla esiin. Lehti ei selvästikään suhtaudu itseensä turhan ryppyotsaisesti.
Mainostaja: Aller Media, Seiska
Janne Tuominen, Head of Consumer Sales
Mainostoimisto: Ivalo Creative
Muut tekijät:
Kuvankäsittely: Retoucher.fi / Jomppe Vaarakallio
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Seiska
Kunniamaininta: Jääkiekon U20 MM-kisat 2025
Perustelut: Lätkän MM-kisoista voisi viestiä tylsän tekstivetoisesti tai valokuvia hyödyntäen. On ilahduttavaa nähdä vaihtoehtoinen tapa – näyttävä kuvitus kaappaa huomion ja luo vaikutelman kisoihin panostamisesta. Mainos esittää kansallissankarimme taistelutahtoisina ja sisukkaina: haaveen edessä ei seiso edes kuohuva meri. Itse viesti on selkeä eikä jätä mitään tärkeää arvuuttelun varaan: nyt tiedät, mistä ja milloin pelejä voi seurata.
Mainostaja: Warner Bros. Discovery / TV5
Kia Allinen, Marketing coordinator
Matti Penttilä, Creative Manager
Mainoksen suunnittelu:
Warner Bros. Discovery / TV5
Jenni-Maria Anttila, Production Manager
Matti Penttilä, Creative Manager
Fanny Törnqvist, Creative Designer
Tuotanto:
Onni Wiljami, Photographer & Visual Creator
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Katso ja Seiska
Kunniamainita: Tove Jansson – Paratiisi
Perustelut: Kaunis ja herkkä kuva saa ansaitsemansa tilan ja on omiaan herättämään taiteen ystävien mielenkiinnon. Kuvan valinta on tehty huolella, sillä rajaus toimii erinomaisesti aikakauslehden kokosivulla. Hienosti sommiteltuihin teksteihin on otettu mukaan vain kaikkein olennaisin lisätieto eli näyttelyn aukioloaika – tarkemmat tiedot voi hyvin katsoa netistä. Eevan kulttuurinnälkäisistä lukijoista mainos tavoittaa varmasti vastaanottavaisen yleisön.
Mainostaja: HAM Helsingin taidemuseo
Jonna Hurskainen, brändi- ja kumppanuuspäällikkö
Mainostoimisto: Kobra Agency
James Zambra, Co-founder / Creative Director
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Eeva
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Kuukauden aikkarimainos -kisaa on järjestetty vuodesta 2008 alkaen.
Näitkö oivaltavan mainoksen? Vinkkaa meille tästä!
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen