Kisan tuomarina toiminut Planin varainhankinnan johtaja Nora Huhta kiittelee, että Alkon mainos on hieno, tarinallistettu ja visuaalisesti mielenkiintoinen, mutta kuitenkin vastuullinen kokonaisuus.
– Mielikuva Alkosta työnantajana vahvistuu positiivisesti, kun esiin tuodaan työntekijöiden asiantuntemusta ja persoonaa tällä tavalla, hän sanoo.
Alkon markkinointipäällikkö Sari Karjalainen toteaa, että palvelu ja vastuullisuus ovat Alkon tekemisen kulmakiviä, ja ne kulkevat käsi kädessä. Oman henkilökunnan nostaminen valokeilaan on Alkolle kunnia-asia.
– Alkolaisille esitetään jatkuvasti kiperiä kysymyksiä esimerkiksi kummallisista makupareista ja elämän tarkoituksesta – ja kaikesta siltä väliltä. He törmäävät mitä erikoisimpiin ja hauskimpiin asiakaspalvelutilanteisiin, joita muistellaan vielä vuosienkin päästä. Nyt halusimme kertoa näitä tarinoita, hän sanoo.
Alkolaiset jakoivat ikimuistoisia palvelutarinoita, joista valittiin muutama kiinnostava tarina mainoksiin. Tämän jälkeen järjestettiin kuvaukset, sillä Alko halusi nostaa tarinoiden lisäksi esiin myös itse kertojat. Lopputulos on henkilökuva asiakaspalvelijasta.
Aikakauslehtimainonnassa hyvä ja pysäyttävä mainos vaatii vahvaa kiteytystä.
Mainoksen kohderyhmänä olivat kaikki Alkon asiakkaat, mutta valituilla aikakausmedioilla tavoitettiin etenkin hieman vanhempaa kohderyhmää laajasti.
– Aikakauslehtimainonnassa hyvä ja pysäyttävä mainos vaatii vahvaa kiteytystä. Huomio ansaitaan kuvan ja tekstin yhteispelillä, ja aikakauslehti antaa tilaa pidemmälle tarinankerronnalle. Nämä tarinat kerrottiin hyvin eri tavalla muissa medioissa, Karjalainen sanoo.
Alkon kampanja näkyi aikakauslehtien lisäksi sosiaalisessa mediassa ja Alkon omissa kanavissa, kuten Alko.fi:ssä ja myymälöissä. Karjalaisen mukaan monipuolinen mediapaletti mahdollistaa saman idean erilaiset toteutukset, mikä lisää kampanjan monipuolisuutta ja vaikuttavuutta. Alko kertoi palvelutarinoita menestyksekkäästi myös viime vuonna, vain eri toteutuksen keinoin.
Kuukauden aikkarimainokset kesä–elokuu 2022
Kesän aikkarimainoskisan tuomarina toimi Planin varainhankinnan johtaja Nora Huhta. Kisassa toiseksi sijoittui Ilta-Sanomien Suomen luetuin ja kolmanneksi Metsähallituksen Älä narraa.
Voittaja: Palvelua jokaiseen makuun.
Tuomarin kommentti:
– Hieno, tarinallistettu ja visuaalisesti mielenkiintoinen, mutta kuitenkin vastuullinen kokonaisuus. Mielikuva Alkosta työnantajana vahvistuu positiivisesti, kun tuodaan esiin työntekijöidensä asiantuntemusta ja persoonaa tällä tavalla.
Mainostaja:
Alko Oy / Sari Karjalainen, Annakaisa Koskinen, Iiris Mikkonen, Elina Komula
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Ella Komulainen, Account Director
Lara Ala-Olla, Designer
Nelli Pätäri, Junior Copywriter
Otto Kilpiö, Copywriter
Markus Nieminen, strategy & content
Lasse Kangasmaa, Associate Creative Director
Eliel Koivu, Designer
Essi Tirronen, Project Coordinator
Carl-Erik Mosander, Senior Creative
Tuotanto TBWA\Helsinki ja by Screen:
Iiro Hokkanen, ohjaaja
Nita Rehtonen, tuottaja
Arsen Sarkisiants, kuvaaja
Riku Virta, kamera-assistentti
Sakari Rinta-Valkamaa, valaisija
Annette Heiskanen, lavastaja
Jennifer Appleton, meikkitaiteilija
Marié Iradukunda, stylisti
Mediatoimisto: OMD Finland
Kati Lähdeaho, Senior specialist
Karoliina Kinnunen, Advisor
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Anna, Suomen Kuvalehti, Seura
Kunniamaininta: Suomen luetuin
Tuomarin kommentti:
– Tunnelmaltaan ilahduttava ja samastuttava. Sekä lukijana että mainosvalintoja tekevänä pidän mediavalintaa onnistuneena. Erityiskiitos moninaisesta representaatiosta henkilövalinnoissa.
Mainostaja:
Ilta-Sanomat, Head of Marketing Karla Louhelainen
Mainostoimisto: TBWA\ Helsinki
Jenna Hämäläinen, projektipäällikkö
Noora Murremäki, asiakkuusjohtaja
Aki Toivonen, creative strategist
Heidi Taina, luova johtaja
Tuomas Perälä, copywriter
Janne Martiskainen, AD
Lara Ala-Olla, designer
Jussi Hellsten, kuvaaja
Jonna Yletyinen, producer
Niko Hatara, executive producer
Mirkku Tenhunen ja Anette Kerkelä, production Manager
Mediatoimisto:
In house, Ilta-Sanomat / Sanoma Media Finland
Linda Silvennoinen, markkinointisuunnittelija
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Me Naiset, Urheilulehti, IS Tv-lehti
Kunniamaininta: Älä narraa
Tuomarin kommentti:
– Mainoksessa on onnistuttu käsittelemään byrokraattista asiaa kevyellä, mutta suomalaisten arvoihin, kuten rehellisyyteen, oikeudenmukaisuuteen ja luonnon arvostamiseen, vetoavalla otteella.
Mainostaja:
Metsähallituksen Eräpalvelut, viestintäpäällikkö Aku Ahlholm ja erikoissuunnittelija Joel Heino
Mainostoimisto: Creative Day
AD Anssi Muurimäki ja graafinen suunnittelija Mikko Rauhamäki
Mediatoimisto: Fancy Media
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu: Mondo, Kippari ja Vene sekä Metsähallituksen asiakaslehdet Kieppi, Tuikki ja Metsä.fi. Sanoma-konsernin lehdet.
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä.
Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Vuodesta 2021 alkaen kisan voittajat on valinnut kuukausittain vaihtuva tuomari, joka on valittu aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Ensimmäinen kisa käytiin tammikuussa 2008.
Lisätietoa Kuukauden aikkarimainos -kisasta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen