Haku

Tästä ei voi vaieta – maaliskuun paras mainos syntyi pitkän hiljaisuuden jälkeen

Maaliskuun paras mainos on World Visionin pysäyttävä ja liikuttava Tästä ei voi vaieta, jolla on monta tärkeää viestiä. Mainoksella haluttiin kertoa miljoonien naisten oikeuksiin kohdistuvista rikkomuksista ja uhkista, kuten silpomisesta, pakkoavioliitoista ja koulupudokkuudesta. Lisäksi sillä haluttiin kertoa, mitä työ naisten ja tyttöjen oikeuksien puolustamiseksi vaatii. Käytännössä se on usein tiedonvälitystä, dialogia ja rohkeaa puhetta.

– Mainos syntyi pitkän hiljaisuuden jälkeen. Mikä on sinänsä kuvaavaa – tyttöjen oikeudet ja niitä rikkovat perinteet, kuten tyttöjen silpominen, ovat asia, josta ei voi, eikä saa vaieta, sanoo World Visionin markkinointipäällikkö Johanna Haikarainen.

Tunteiden herättäminen on hänen mukaansa ensiarvoisen tärkeää ja se kertoo siitä, että mainos on onnistunut.

Toivomme, että mainoksen näkemisestä seuraisi halu lahjoittaa ja puolustaa tyttöjen ja naisten oikeuksia.

– Vaikeita asioita kohdatessaan ihmiset kokevat monenlaisia tunteita raivosta suruun ja epätoivoon. Toivomme kuitenkin, että mainoksen näkemisestä seuraisi toimintaa: halua lahjoittaa ja puolustaa tyttöjen ja naisten oikeuksia, Haikarainen sanoo.

Hän toivoo mainoksen myös lisäävän toiveikkuutta ja uskoa siihen, että maailmaa voi muuttaa.

Tästä ei voi vaieta on tyttöjen ja naisten oikeuksiin liittyvä kampanja, joka oli rakennettu naistenpäivän ympärille. Kampanja näkyi Trendissä julkaistun mainoksen lisäksi  lisäksi Jodelissa, korkeakoulumediassa ja LadyFitness-kuntosaleilla, Facebookissa, Instagramissa sekä vaikuttajien yhteistyöpostauksissa. Kampanjan suunnitteli TBWA\Helsinki.

Kunniamaininnat Alkolle ja Artekille

Kunniamaininnan Kuukauden aikkarimainos -kisassa sai Alkon nokkela Qucqu eli suomalaisittain [kyyk-ky]. Mainos on oodi usein vähätellyille kyykkyviineille. 

– Halusimme kohottaa alahyllyjen arvostusta, ja lainasimme reippaasti sekä suomalaisten arkikielenkäytöstä että ranskalaisten viinien vuosisataisesta brändipääomasta. Vaikka maanläheisen viinialueen maut vaativat hieman tavallista enemmän vaivannäköä, Qucqu tarjoaa ennakkoluulottomille kokonaan uusia näkökulmia, sanoo Minna Berg mainostoimisto TBWA\Helsingistä.

Alko on palkittu Kuukauden aikkarimainoksissa aiemminkin, edellisen kerran lokakuussa 2023.

Toisen kunnianmaininnan kisassa sai Artekin tyylikäs Aalto-pöydät – Täydellisesti sopivat. Kampanja viestii monikäyttöisten pöytien sopivuudesta eri tiloihin ja tarkoituksiin. 

– Kampanjan visuaalinen ilme on saanut inspiraationsa ajatteluprosessista, jota käydään läpi, kun yritetään löytää oikea pöytä tilaan – olipa kyseessä sitten kotitoimisto, ruokailuhuone tai kompakti keittiö – tehden moodboardeja, käyttämällä käsin piirrettyjä piirroksia ja kollaaseja, leikkien ja tutkien vaihtoehtoja, sanoo Artekin markkinointipäällikkö Satu Paukkonen.

Myös Artek on palkittu kisassa aiemmin. Edellisen kerran kunniamaininta tuli graafisesta Jakkara 60 -mainoksesta huhtikuun 2023 kisassa.

Maaliskuun 2024 Kuukauden aikkarimainokset 

Voittaja: Tästä ei voi vaieta

Perustelut:  Aikakauslehden kuvavirrassa vastaan tuleva mainos saa lukijan pysähtymään, ajattelemaan ja liikuttumaan. Kuvan visuaalinen viesti on niin vahva, että mainos ei paljon sanoja kaipaa. Hieno taitto ja oivaltavasti asetellut sanat tuovat mainokseen vielä yhden kerroksen lisää – tämä ei jätä kylmäksi.

Mainostaja: Suomen World Vision
Hannele Pulliainen, varainhankinta- ja viestintäjohtaja
Johanna Haikarainen, markkinointipäällikkö

Mainostoimisto:
TBWA\Helsinki
Laura Paikkari, Creative Director 
Paula Sonne, Head of Communications 
Jenna Hämäläinen, Account Manager 
Jukka Mannio, Art Director 
Riina Uljala, Art Director 
Emma Kanninen, Copywriter 
Noora Eskola, Sisältösuunnittelija 
Sari Sälemaa, Designer 
Erno Reinikainen, Executive Creative Director 
Kirsi Pärni, tuottaja (Viehe Productions)
Anton Sucksdorff, valokuvaaja 
Eino Korkala, typografia 

Aikakauslehdet, jossa mainos on julkaistu:
Trendi

Kunniamaininta: Qucqu eli suomalaisittain [kyyk-ky]

Perustelut: Alkon nokkela mainos on oodi kyykkyviineille. Oivaltava sanaleikki ja artesaanimaisille laatumielikuville virnistelevä ympäristö saa aikaan naurunpyrskähdyksiä. Mainos jää mieleen pitkäksi aikaa ja saa kyseenalaistamaan omia ennakkoluulojaan. 

Mainostaja: Alko
Sari Karjalainen, markkinointipäällikkö
Iiris Mikkonen, viestintäasiantuntija
Annakaisa Koskinen, markkinointiasiantuntija
Saara Kaihlanen, viestintäasiantuntija

Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Juha Snellman, Copywriter
Carl-Erik Mosander, Senior Creative
Otto Kilpiö, Copywriter
Sari Sälemaa, Designer
Marina Nosko, Production Designer
Heidi Taina, Creative Director
Satu Heikkonen, Account Director
Minna Berg, Business Director

Mediatoimisto: OMD
Kati Lähdeaho, Senior Specialist
Sanna Elopuro, Director, Media Activation

Lehdet joissa mainos on ilmestynyt:
Me Naiset
Suomen Kuvalehti

Kunniamaininta: Aalto-pöydät – Täydellisesti sopivat

Perustelut: Piirroskuvaa ja valokuvaa yhdistävä luonnoskirjamainen mainos on luova, leikkisä ja hauska. Se tuo hienosti esille pöytien monikäyttöisyyttä ja nousee ilahduttavalla tavalla esiin lehden sivuilta. Pintavaihtoehtojen esiintuomisesta plussaa!

Mainostaja: Artek Oy Ab
Joana Mouta, brändijohtaja 
Satu Paukkonen, markkinointipäällikkö 

Mainostoimisto: Kokoro & Moi
Luova johtaja / graafinen suunnittelija Antti Hinkula

Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Asun, Glorian koti, Glorian ruoka & viini

Teksti: Anniina Nissinen | Kuvat: mainostajat

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa

Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla. 

Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008. 

Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta: 
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen


Näitkö vaikuttavan aikkarimainoksen? Kerro siitä meille! 

page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: