Maaliskuun paras mainos on World Visionin pysäyttävä ja liikuttava Tästä ei voi vaieta, jolla on monta tärkeää viestiä. Mainoksella haluttiin kertoa miljoonien naisten oikeuksiin kohdistuvista rikkomuksista ja uhkista, kuten silpomisesta, pakkoavioliitoista ja koulupudokkuudesta. Lisäksi sillä haluttiin kertoa, mitä työ naisten ja tyttöjen oikeuksien puolustamiseksi vaatii. Käytännössä se on usein tiedonvälitystä, dialogia ja rohkeaa puhetta.
– Mainos syntyi pitkän hiljaisuuden jälkeen. Mikä on sinänsä kuvaavaa – tyttöjen oikeudet ja niitä rikkovat perinteet, kuten tyttöjen silpominen, ovat asia, josta ei voi, eikä saa vaieta, sanoo World Visionin markkinointipäällikkö Johanna Haikarainen.
Tunteiden herättäminen on hänen mukaansa ensiarvoisen tärkeää ja se kertoo siitä, että mainos on onnistunut.
Toivomme, että mainoksen näkemisestä seuraisi halu lahjoittaa ja puolustaa tyttöjen ja naisten oikeuksia.
– Vaikeita asioita kohdatessaan ihmiset kokevat monenlaisia tunteita raivosta suruun ja epätoivoon. Toivomme kuitenkin, että mainoksen näkemisestä seuraisi toimintaa: halua lahjoittaa ja puolustaa tyttöjen ja naisten oikeuksia, Haikarainen sanoo.
Hän toivoo mainoksen myös lisäävän toiveikkuutta ja uskoa siihen, että maailmaa voi muuttaa.
Tästä ei voi vaieta on tyttöjen ja naisten oikeuksiin liittyvä kampanja, joka oli rakennettu naistenpäivän ympärille. Kampanja näkyi Trendissä julkaistun mainoksen lisäksi lisäksi Jodelissa, korkeakoulumediassa ja LadyFitness-kuntosaleilla, Facebookissa, Instagramissa sekä vaikuttajien yhteistyöpostauksissa. Kampanjan suunnitteli TBWA\Helsinki.
Kunniamaininnat Alkolle ja Artekille
Kunniamaininnan Kuukauden aikkarimainos -kisassa sai Alkon nokkela Qucqu eli suomalaisittain [kyyk-ky]. Mainos on oodi usein vähätellyille kyykkyviineille.
– Halusimme kohottaa alahyllyjen arvostusta, ja lainasimme reippaasti sekä suomalaisten arkikielenkäytöstä että ranskalaisten viinien vuosisataisesta brändipääomasta. Vaikka maanläheisen viinialueen maut vaativat hieman tavallista enemmän vaivannäköä, Qucqu tarjoaa ennakkoluulottomille kokonaan uusia näkökulmia, sanoo Minna Berg mainostoimisto TBWA\Helsingistä.
Alko on palkittu Kuukauden aikkarimainoksissa aiemminkin, edellisen kerran lokakuussa 2023.
Toisen kunnianmaininnan kisassa sai Artekin tyylikäs Aalto-pöydät – Täydellisesti sopivat. Kampanja viestii monikäyttöisten pöytien sopivuudesta eri tiloihin ja tarkoituksiin.
– Kampanjan visuaalinen ilme on saanut inspiraationsa ajatteluprosessista, jota käydään läpi, kun yritetään löytää oikea pöytä tilaan – olipa kyseessä sitten kotitoimisto, ruokailuhuone tai kompakti keittiö – tehden moodboardeja, käyttämällä käsin piirrettyjä piirroksia ja kollaaseja, leikkien ja tutkien vaihtoehtoja, sanoo Artekin markkinointipäällikkö Satu Paukkonen.
Myös Artek on palkittu kisassa aiemmin. Edellisen kerran kunniamaininta tuli graafisesta Jakkara 60 -mainoksesta huhtikuun 2023 kisassa.
Maaliskuun 2024 Kuukauden aikkarimainokset
Voittaja: Tästä ei voi vaieta
Perustelut: Aikakauslehden kuvavirrassa vastaan tuleva mainos saa lukijan pysähtymään, ajattelemaan ja liikuttumaan. Kuvan visuaalinen viesti on niin vahva, että mainos ei paljon sanoja kaipaa. Hieno taitto ja oivaltavasti asetellut sanat tuovat mainokseen vielä yhden kerroksen lisää – tämä ei jätä kylmäksi.
Mainostaja: Suomen World Vision
Hannele Pulliainen, varainhankinta- ja viestintäjohtaja
Johanna Haikarainen, markkinointipäällikkö
Mainostoimisto:
TBWA\Helsinki
Laura Paikkari, Creative Director
Paula Sonne, Head of Communications
Jenna Hämäläinen, Account Manager
Jukka Mannio, Art Director
Riina Uljala, Art Director
Emma Kanninen, Copywriter
Noora Eskola, Sisältösuunnittelija
Sari Sälemaa, Designer
Erno Reinikainen, Executive Creative Director
Kirsi Pärni, tuottaja (Viehe Productions)
Anton Sucksdorff, valokuvaaja
Eino Korkala, typografia
Aikakauslehdet, jossa mainos on julkaistu:
Trendi
Kunniamaininta: Qucqu eli suomalaisittain [kyyk-ky]
Perustelut: Alkon nokkela mainos on oodi kyykkyviineille. Oivaltava sanaleikki ja artesaanimaisille laatumielikuville virnistelevä ympäristö saa aikaan naurunpyrskähdyksiä. Mainos jää mieleen pitkäksi aikaa ja saa kyseenalaistamaan omia ennakkoluulojaan.
Mainostaja: Alko
Sari Karjalainen, markkinointipäällikkö
Iiris Mikkonen, viestintäasiantuntija
Annakaisa Koskinen, markkinointiasiantuntija
Saara Kaihlanen, viestintäasiantuntija
Mainostoimisto: TBWA\Helsinki
Juha Snellman, Copywriter
Carl-Erik Mosander, Senior Creative
Otto Kilpiö, Copywriter
Sari Sälemaa, Designer
Marina Nosko, Production Designer
Heidi Taina, Creative Director
Satu Heikkonen, Account Director
Minna Berg, Business Director
Mediatoimisto: OMD
Kati Lähdeaho, Senior Specialist
Sanna Elopuro, Director, Media Activation
Lehdet joissa mainos on ilmestynyt:
Me Naiset
Suomen Kuvalehti
Kunniamaininta: Aalto-pöydät – Täydellisesti sopivat
Perustelut: Piirroskuvaa ja valokuvaa yhdistävä luonnoskirjamainen mainos on luova, leikkisä ja hauska. Se tuo hienosti esille pöytien monikäyttöisyyttä ja nousee ilahduttavalla tavalla esiin lehden sivuilta. Pintavaihtoehtojen esiintuomisesta plussaa!
Mainostaja: Artek Oy Ab
Joana Mouta, brändijohtaja
Satu Paukkonen, markkinointipäällikkö
Mainostoimisto: Kokoro & Moi
Luova johtaja / graafinen suunnittelija Antti Hinkula
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Asun, Glorian koti, Glorian ruoka & viini
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.
Lisätiedot Kuukauden aikkarimainos -kilpailusta:
Viestinnän suunnittelija Anniina Nissinen