Syyskuussa lanseerattu audiopalvelu Briif tuo journalistisia sisältöjä entistä paremmin kuluttajien saataville. Uudessa sovelluksessa on nyt mukana 18 lehteä, joista valtaosa on aikakauslehtiä. Lehdet eivät ole palvelussa kuunneltavissa kokonaan, vaan tarjolla kuratoituja audiomuotoisia juttuja erilaisista teemoista, kuten taloudesta, viihteestä ja politiikasta.
– Aikakauslehtien hyvät jutut ovat usein eri maksumuurien takana. Briifissä tämä ongelma on taklattu ja käyttäjä pääsee kuuntelemaan kaikkien mukana olevien lehtien juttuja yhdellä kuukausimaksulla. Haluamme tarjota kuluttajille erityisesti kiinnostavia ja ajattomia aikakauslehtijuttuja, emme niinkään pyri olemaan uutissovellus, Briif-startupin toimitusjohtaja ja Mimmit sijoittaa -mediasta tunnettu Pia-Maria Nickström sanoo.
Sovelluksen tavoitteena on saada uusia yleisöjä ja erityisesti nuoria laatujournalismin pariin, tuoda kuuntelijoille luotettavaa tietoa sekä tarjota parempi ja sivistävämpi tapa täyttää arjen mikrotaukoja. Sovellus on suunnattu erityisesti 25–35-vuotiaille, jotka eivät tykkää lukea, mutta kuluttavat ahkerasti äänikirjoja ja podcasteja.
Uutta 11,90 euroa kuukaudessa maksavaa palvelua on kehitetty yhdessä testikäyttäjien kanssa. Palaute sekä käyttäjiltä että mukana olevilta mediataloilta on ollut positiivista.
– Se on win-win-tilanne, sillä kuluttajat pääsevät kuuntelemaan uusia lehtiä ja mediat tavoittavat käyttäjiä, jotka eivät ole vielä lehden tilaajia, hän sanoo.
Siitä heräsi ajatus, että aikakauslehtien arikkeleita voisi koota samaan tapaan audiomuotoon kuin äänikirjoja ja podcastejakin.
Idea palveluun syntyi, kun Mimmit sijoittaa -median tuottamille verkkojutuille haluttiin suurempaa yleisöä ja niitä kokeiltiin lukea audiomuotoon. Pian huomattiin, että ääneen luettujen juttujen vetovoima oli moninkertainen.
– Siitä heräsi ajatus, että aikakauslehtien artikkeleita voisi koota samaan tapaan audioformaattiin kuin äänikirjoja ja podcastejakin. Sellaista palvelua ei vielä Pohjoismaissa ole, hän sanoo.
Tavoitteena nopea kansainvälistyminen
Ennen kuin jutut ovat Briifissä kuunneltavissa, ne käyvät läpi kuratointiprosessin. Mediatalot valitsevat yhdessä Briifin kanssa kiinnostavimmat ja audioon parhaiten soveltuvat jutut. Sen jälkeen ammattinäyttelijät lukevat ne ääneen studiossa äänikirjatuottajan ohjauksessa. Sovellukseen tulee joka päivä 6–9 uutta featurejuttua.
Kotimaisten aikakauslehtijuttujen lisäksi tarjolla on muutamien ulkomaisten lehtien kuten The Economistin ja Financial Timesin suomeksi luettuja juttuja.
Tekoälyn avulla juttuja pystytään kääntämään tehokkaammin tulevaisuudessa.
– Tämä on lehdille uusi tulonlähde, sillä jokainen mukana oleva media saa siivun sovelluksen tuloista sen mukaan, miten juttuja kuunnellaan. Palvelu on mediataloille maksuton ja lehdet saavat audiojutut myös omaan käyttöönsä, Nickström sanoo.
Kun Suomen markkina on otettu haltuun, Briifin tavoitteena on kansainvälistyä nopeasti ja olla Euroopan markkinajohtaja. Kansainvälistymiseen startup on saanut rahoitusta bisnesenkeleiltä.
Nickströmin mukaan ideana on tarjota paikallisia sisältöjä kunkin maan omalla kielellä, mutta lisäksi kuluttajat voivat kuunnella juttuja muista maista ja seurata, miten tietyistä ajankohtaisista aiheista uutisoidaan muualla.
– Tekoälyn avulla juttuja pystytään kääntämään tehokkaammin tulevaisuudessa, hän sanoo.