Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2023) mukaan yksi eniten printtilukijamääräänsä kasvattaneista lehdistä on käsityölehti Kotiliesi Käsityö. Edellisestä mittauksesta se on saanut peräti 30 000 uutta lukijaa.
Mikä on onnistumisen salaisuus, päätoimittaja Saija Hakoniemi?
Lukijat ovat huomanneet, että palvelemme heitä hyvin, ja hyvä kello kilkkaa kauas. Panostimme Kotiliesi Käsityö -lehteen koronavuosina, jolloin käsitöiden tekeminen alkoi kiinnostaa yhä uusia kohderyhmiä. Meille on tärkeää kannustaa myös uusia käsityön tekijöitä, joten mallistostamme löytyy aina sekä helppoja että haastavia kaavoja ja neuleohjeita.
Meillä on tuottajiemme kautta tarkkaa tietoa siitä, mitä suomalaiset mieluiten tekevät. Ehdoton suosikkimalli on trikootunika kivasta kuosista. Sen kaava on muunneltavissa helman ja pituuden mukaan.
Meille on tärkeää kannustaa myös uusia käsityön tekijöitä, joten mallistostamme löytyy aina sekä helppoja että haastavia kaavoja ja neuleohjeita.
Miten juhlitte tätä onnistumista?
Meillä on nyt useitakin syitä hieman irrotella Kodin lehtien toimituksen kanssa. Tulossa on viininmaistelua ja biletystä.
Miten hankitte uusia lukijoita?
Jokainen lehden kansi on mainos, joten panostamme kansiin. Lisäksi Kotiliesi Käsityö uudistui ja freesautui voimakkaasti vuoden 2023 aikana. Käytössä on tietysti kaikki aikakauslehtien perinteiset myyntikanavat. Kotiliesi Käsityön sisältö elää digitaalisesti kotiliesi.fi-sivustolla, joka on Suomen suurimpia aikakauslehtien saitteja Suomessa. Sitä kautta uudet lukijat kiinnostuvat lehdestä.
Kenelle lehti on tarkoitettu ja miten se eroaa muista käsityölehdistä?
Jokaiselle löytyy jotakin, oli lukija sitten kokenut tai aloitteleva käsitöiden tekijä. Tunnemme suomalaisen maun, sillä Kotiliesi Käsityön mallisto on ainoa täysin kotimainen käsityölehden ompelumallisto. Meillä on myös laajin kokovalikoima, 32–56. Tämän lisäksi julkaisemme erikseen plus-malleja.
Meillä on tuottajiemme kautta tarkkaa tietoa siitä, mitä suomalaiset mieluiten tekevät. Ehdoton suosikkimalli on trikootunika kivasta kuosista.
Mistä lehden suosio johtuu?
Se on raikas, monipuolinen ja ajankohtainen. Ensi vuonna meillä on myös uudet mallistojen suunnittelijat, jotka varmasti kiinnostavat käsityöihmisiä. Uutena lehdessä on nyt myös mukavia uusia juttutyyppejä kuten nostalgiamalli, jossa muokkaamme klassikon nykypäivään.
Mitkä ovat juuri nyt kuumimpia käsityötrendejä?
Islantilaispuseroista alkanut kaarrokeneulevillitys jatkuu yhä, ja suunnittelijat kehittelevät toinen toistaan upeampia uusia malleja. Syksyn tullen villasukkia, pipoja, pantoja ja kaulureita tehdään myös paljon. Isoäidinneliöitä on myös alkanut näkyä enemmän. Ompelupuolella mekkoja ei ehkä koskaan voi olla liikaa. Myös huppareita ja collegepaitoja tehdään ahkerasti. Trikoo jatkaa materiaaleista suosikkina.
Mikä on painetun lehden vahvuus käsityöharrastajien keskuudessa?
Kaava-arkki on varmaankin tärkein vetovoimatekijä. Kaavoja voi myös tulostaa netistä, mutta se vaatii hieman askartelua. Ylipäätään uskon, että on helpompi pitää kädessään lehteä käsitöitä tehdessä.
Millaista yhteistyötä teette Kotilieden kanssa?
Kotiliesi ja Kotiliesi Käsityö ovat itsenäisiä lehtiä ja niillä on omat lukijat, mutta toki on jonkin verran myös päällekkäislukijoita. Toimitus on kuitenkin yhteinen. Teemme näiden kahden brändin lisäksi Maalla-lehteä ja Dekoa. Verkossa Kotiliesi Käsityön sisältö on osa Kotilieden sisältöä ja Kotilieden tilaajat pääsevät kirjautuneina lukemaan myös muita mediaperheemme brändejä näköislehtinä.