Yhteensä aikakausmedioilla oli vuoden lopussa 4 497 902 someseuraajaa eri kanavissa. Aikakausmedian kuukausittaisessa seurannassa ovat mukana Aikakausmedian jäsenten lehtien Facebook-, Instagram-, Twitter-, YouTube-, Pinterest- ja TikTok-kanavat.
Seuratuimmaksi ryhmäksi nousivat naistenlehtien ohi asumisen, puutarhanhoidon ja remontoinnin lehdet, joiden yhteenlaskettu someyleisö kasvoi viime vuodesta yli 81 000 seuraajalla. Suosittuja olivat myös naistenlehdet, jotka saivat 38 000 uutta seuraajaa, sekä ruoka- ja juomalehdet, joiden yleisö kasvoi lähes 28 000 seuraajalla.
Talouden, markkinoinnin ja median lehdet sekä lasten ja nuorten lehdet menettivät seuraajia viime vuoteen verrattuna, mikä johtui yksittäisten suosittujen nimikkeiden poistumisesta seurannasta (esim. Markkinointi & Mainonta ja Demi).
Aikakausmedioiden someyleisöt lehden aiheen mukaan, 2021
Suurimpien someyleisöjen kärkikymmenikössä tapahtui pieniä muutoksia edellisvuodesta. Suomen Luonto kiilasi Aku Ankan ohi toiseksi, ja Yhteishyvä ja Meillä kotona nousivat sijoille 5 ja 6 ohittaen Seiskan. Uutena mediana kärkikymmenikköön nousi Kodin Kuvalehti.
Facebookissa top-listalle ylsi uutena lehtenä Kotiliesi ja Twitterissä Suomen Lääkärilehti.
Suurimmat someyleisöt kaikissa* kanavissa 2021
|
|
Seuraajamäärä 2021 |
vs. 2020 |
1. |
Talouselämä |
230 483 |
( - ) |
2. |
Suomen Luonto |
222 534 |
↑+1 |
3. |
Aku Ankka |
209 493 |
↓-1 |
4. |
Suomen Kuvalehti |
179 392 |
( - ) |
5. |
Yhteishyvä |
171 941 |
↑+1 |
6. |
Meillä kotona |
160 360 |
↑+1 |
7. |
Seiska |
159 632 |
↓-2 |
8. |
Soppa365 |
120 326 |
( - ) |
9. |
Me Naiset |
116 588 |
( - ) |
10. |
Kodin Kuvalehti |
104 117 |
↑+1 |
Suurimmat yleisöt Facebookissa 2021
|
|
Eniten sivutykkäyksiä vuonna 2021 |
vs. 2020 |
1. |
Aku Ankka |
143 623 |
( - ) |
2. |
Suomen Luonto |
104 684 |
( - ) |
3. |
Yhteishyvä |
98 489 |
( - ) |
4. |
Seiska |
88 482 |
( - ) |
5. |
Meillä kotona |
81 174 |
( - ) |
6. |
Kodin Kuvalehti |
66 790 |
( - ) |
7. |
Me Naiset |
55 593 |
( - ) |
8. |
Soppa365 |
51 530 |
( - ) |
9. |
Suomen Sotilas |
49 999 |
( - ) |
10. |
Kotiliesi |
40 904 |
↑+6 |
Suurimmat yleisöt Instagramissa 2021
|
|
Eniten seuraajia vuonna 2021 |
vs. 2020 |
1. |
Suomen Luonto |
99 865 |
( - ) |
2. |
Meillä kotona |
74 283 |
( - ) |
3. |
Soppa365 |
64 897 |
( - ) |
4. |
Yhteishyvä |
63 839 |
↑+2 |
5. |
Maku |
55 310 |
( - ) |
6. |
Me Naiset |
55 242 |
↓-2 |
7. |
Avotakka |
52 342 |
( - ) |
8. |
Koti ja keittiö |
44 818 |
( - ) |
9. |
Unelmien Talo&Koti |
41 686 |
↑+1 |
10. |
Kotivinkki |
38 660 |
↓-1 |
Suurimmat yleisöt Twitterissä 2021
|
|
Eniten seuraajia vuonna 2021 |
vs. 2020 |
1. |
Talouselämä |
181 641 |
( - ) |
2. |
Suomen Kuvalehti |
133 883 |
( - ) |
3. |
Seiska |
49 041 |
( - ) |
4. |
Mikrobitti |
19 612 |
( - ) |
5. |
Image |
18 926 |
( - ) |
6. |
Tiede |
18 649 |
( - ) |
7. |
Suomen Luonto |
14 511 |
( - ) |
8. |
Tivi |
11 720 |
( - ) |
9. |
Suomen Lääkärilehti |
11 253 |
↑+2 |
10. |
Arvopaperi |
10 683 |
↓-1 |
Vuoden ykköskasvaja somessa oli Kotiliesi, jonka sisältöjä on voinut lokakuusta asti seurata myös TikTokissa. Kotiliesi kasvatti yleisöään somessa yli 23 000 uudella seuraajalla, ja joulukuussa lehti ylitti 100 000 seuraajan rajapyykin. Myös Kotilieden sisarjulkaisu Kotiliesi Käsityö kasvatti someyleisöään yltäen kasvajien sarjassa sijalle kymmenen.
Eniten uusia someseuraajia vuonna 2021
|
|
Uusia seuraajia* vuonna 2021 |
vs. 2020 |
1. |
Kotiliesi |
+23 609 |
+31 % |
2. |
Yhteishyvä |
+20 939 |
+14 % |
3. |
Meillä kotona |
+20 864 |
+15 % |
4. |
Suomen Luonto |
+18 388 |
+9 % |
5. |
Suomen Kuvalehti |
+17 121 |
+11 % |
6. |
Tieteen Kuvalehti Historia |
+10 003 |
+39 % |
7. |
Viherpiha |
+9 934 |
+22 % |
8. |
Tekniikan Maailma |
+7 417 |
+16 % |
9. |
Talouselämä |
+6 973 |
+3 % |
10. |
Kotiliesi Käsityö |
+6 586 |
+50 % |
Aikakausmedioita seurattiin eniten Facebookissa, mutta Instagram-seuraajien osuus yleisöstä kasvaa voimakkaasti.
Lue lisää aikakausmedioiden somevuodesta vuosiraportista.
Aikakausmedia on seurannut suomalaisten aikakausmedioiden sometavoittavuutta kuukausittain tammikuusta 2016 alkaen. Seurannassa ovat mukana Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden lehdet, joilla on käytössään yksi tai useampi seuraavista sosiaalisen median kanavista: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube tai TikTok. Joulukuussa 2021 mukana oli 210 aikakausmediaa. Keskimäärin lehdillä oli käytössä 2,6 somekanavaa, useimmiten Facebook.