Haku

Pirkan niksit valloittavat nyt Tiktokissa – "Rallienglanti on hyvin suomalainen tapa kommunikoida"

"To juu evör think about how to close jour wine bottle between jour wine moments? If you have a carrot you have a cork!" 

Videolla näytetään rallienglannilla selostettuna, miten porkkanasta voi muotoilla korkin viinipullolle, jotta viini säilyy hyvänä lasillisten välillä. Tämä ja lukuisia muita hauskoja arkipäivän niksejä jaetaan Pirkka Median Pirkka Hacks -tilillä. Kesäkuussa 2022 perustettu Tiktok-tili jatkaa kaikkien tunteman perinteisen Niksi-Pirkan jalanjäljissä, mutta käsittelee vinkkejä uudella tavalla, somekanavan logiikan ja nuoren kohderyhmän huomioiden.

– Niksi-Pirkalla on pitkä historia, ensi vuonna jo 50 vuotta, ja niksit ovat tuttuja suurimmalle osalle suomalaisista. Voi sanoa, että niksit ovat osa Pirkan dna:ta, Pirkan päätoimittaja Sanni Jokinen sanoo.

Life hacksit eli arkipäivän helpottavat vinkit ovat somen ja erityisesti Tiktokin ydinsisältöä.

Life hacksit eli arkipäivän helpottavat vinkit ovat somen ja erityisesti Tiktokin ydinsisältöä. Pirkan niksit esimerkiksi sipulin leikkaamiseen, hävikkikahvin hyödyntämiseen ja kesäjuomien viilentämiseen sukkahousujen avulla, ovat sitouttaneet nuorta yleisöä ja synnyttäneet uusia faneja. Pelkästään tänä vuonna Pirkka on saanut yli 5 000 uutta Tiktok-seuraajaa.

Pirkka Hacks on onnistunut erottautumaan

Jokinen sanoo, että aikakausmediassa ei ole enää pitkään aikaan ollut kyse pelkästä printistä. Pirkka Hacks on osa Pirkan digitaalisten sisältöjen kokonaisuutta, jonka uudistustyö alkoi viime vuonna. 

– Nuorten kuluttama sisältö on usein nopeatempoista ja alustojen trendien varaan rakennettua, ja Hackseissä me elämme tätä maailmaa todeksi. On aina vähän salatiedettä, miksi tietyt asiat yhdessä muodostavat toimivan konseptin. Toisaalta rallienglanti on myös hyvin suomalainen tapa kommunikoida, hän sanoo.

K-ryhmän asiakasmedia Pirkka on Suomen toiseksi suurin aikakauslehti ja sitä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista. Vaikka lukijakunta on moninainen, nuoren kohderyhmän tavoittaminen printtimedian kautta on haastavaa. Siksi nuoria pyritään sitouttamaan Pirkan digitaalisiin sisältöihin.

Pirkan digisisältöjen tuotantoa ohjaa pieni tiimi, mutta tuotantoon ja jakeluun osallistuu useita kumppaneita.

Pirkka-lehden sisällöt jaetaan K-ryhmän sosiaalisen median kanavien kautta TikTokia lukuun ottamatta. Määrällisesti eniten sisältöä tuotetaan Metan kanaviin. Pirkan digisisältöjen tuotantoa ohjaa pieni tiimi, mutta tuotantoon ja jakeluun osallistuu useita kumppaneita. Sometiimi seuraa tarkkaan kanavien kehitystä, jotta pystyy tekemään tarvittaessa muutoksia.

– Sosiaalisen median kanavien suhteen muutokset voivat olla nopeita, kuten olemme viime aikoina nähneet. Tiktok kasvaa tällä hetkellä valtavalla vauhdilla, mutta samaan aikaan kilpailevat toimijat kehittävät koko ajan omia palveluitaan. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, ja siksi on tärkeää seurata tilannetta tarkasti, Jokinen sanoo.

Lue myös: Tässä ovat Tiktokin suurimmat aikakausmediat!

Teksti: Anniina Nissinen | Kuva: Unsplash
page shape 1 page shape 3

Lue myös

×

Haku: