Espoolaisen Fat Lizard -panimon moniosainen mainoskokonaisuus voitti tammi–helmikuun Kuukauden aikkarimainos -kisan. Palkitsemisperusteena oli erityisesti mainostajan ymmärrys aikakauslehden lukukokokemuksesta – neljäsosa-aukeaman mainokset on sijoiteltu eri puolelle lehteä, jolloin ne tulevat lukijaa vastaan useamman kerran. Lyömätön trio -mainossarja päättyy komeasti lehden lopusta löytyvään kokosivun mainokseen.
Raskaan rockin erikoislehdessä Infernossa julkaistu mainossarja copyineen on muotoiltu taitavasti kohderyhmälle sopivaksi, ja mainostajan viesti on sille vaikuttavassa ympäristössä. Kokonaisuus on julkaistu Infernon lisäksi myös Soundissa.
Lue myös: Fat Lizardin luova johtaja Topi Kairenius kertoo, miten olutpanimo löysi tiensä raskaan rockin lehteen
Kunniamaininnan kilpailussa sai Mandatumin tyylikäs Arvonlisäero-mainos, joka onnistuu pysäyttämään lukijan, ja joka erottuu edukseen muusta finanssialan kuvastosta. Copyssa on oivaltava sanaleikki, joka ei välttämättä avaudu ensisilmäyksellä. Mainos jatkaa brändille tuttua visuaalista linjaa, joka viestii luksusta ja tyylikkyyttä. Mainos on N2 Albiinon suunnittelema ja se on julkaistu Arvopaperissa, Kauppalehti Optiossa ja Talouselämässä.
Toisen kunniamaininnan tammi–helmikuun kisassa sai Kuhmon Kamarimusiikin Juuret ja siivet -festivaalimainos. Julistemaisessa toteutuksessa festivaalin teema on visualisoitu hauskalla tavalla. Mainos on selkeä ja minimalistinen, ja se kiinnittää lukijan huomion kertoen kaiken olennaisen. Klassisen musiikin lehdessä Rondo Classicissa julkaistu mainos löytää sieltä varmasti yleisönsä. Mainos on Kouta Median suunnittelema.
Voittaja: Lyömätön trio
Perustelut:
Mainostaja hyödyntää aikakauslehden lukukokemusta vaikuttavalla tavalla. Neljäsosa-aukeaman mainokset on sijoiteltu eri puolelle lehteä, jolloin ne tulevat lukijaa vastaan useamman kerran. Pisteenä iin päälle lehden lopusta löytyvä kokosivun mainos varmistaa viestin perillemenon. Keskeiset tuoteominaisuudet – palkittu, gluteeniton, vegaaninen, espoolainen – on tuotu selkeästi ja tyylikkäästi esiin, ja kuvan avulla itse tölkkikin löytyy kaupan hyllystä. Copyssa on selvästi huomioitu lehden kohderyhmä, ja mainostajan viesti on sille sopivassa ja vaikuttavassa ympäristössä.
Mainostaja:
Fat Lizard Brewing Co.
Topi Kairenius, luova johtaja
Mainostoimisto:
Fat Lizard Brewing Co.
Topi Kairenius, luova johtaja
Maija Tuovinen, markkinointi-AD
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Inferno, Soundi
Kunniamaininta: Arvonlisäero
Perustelut:
Aukeaman kokoinen laadukas mainos onnistuu pysäyttämään katsojan, ja se erottuu edukseen muusta finanssialan kuvastosta. Copyssa on hauska ja oivaltava sanaleikki, joka ei välttämättä avaudu ihan ensisilmäyksellä. Mainostaja jatkaa hienosti brändille tuttua visuaalista linjaa, joka viestii tyylikkyyttä ja luksusta.
Mainostaja:
Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö
Niina Riihelä
Irina Kauko
Noora Ranta
Mainostoimisto:
N2 Albiino Oy
Mikko Männistö, luova johtaja
Marko T. Liukkonen, AD
Iina Pihlman, tuottaja
Perttu Saksa, valokuvaus
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Arvopaperi, Kauppalehti Optio ja Talouselämä
Kunniamaininta: Juuret ja siivet
Perustelut:
Julistemaisessa toteutuksessa festivaalin teema on visualisoitu hauskalla tavalla. Selkeä ja riisuttu mainos kiinnittää lukijan huomion kertoen kaiken olennaisen. Mediavalinta ei voisi olla osuvampi – klassisen musiikin lehdestä mainos varmasti löytää yleisönsä.
Mainostaja: Kuhmon Kamarimusiikki
Sari Rusanen, toiminnanjohtaja
Mainostoimisto: Kouta Media Oy
Marko Tervonen, CEO/luova johtaja
Pirjo Huurrekorpi, projektipäällikkö
Aikakauslehdet, joissa mainos on julkaistu:
Rondo Classic
Kuukauden aikkarimainos -kilpailu nostaa esiin hyvää mainontaa
Kuukauden aikkarimainos -kilpailun tarkoituksena on tuoda esiin hyvää aikakauslehtimainontaa sekä inspiroida sen tekijöitä. Aikakausmedia valitsee joka kuukausi kolme parasta, oivaltavinta ja puhuttelevinta aikakauslehtimainosta, jotka ovat onnistuneet hyödyntämään aikakauslehtiympäristöä toimivalla tavalla.
Vuosina 2021–2022 voittajat valitsi kuukausittain vaihtuva tuomari, joka valittiin aina edelliskuukauden voittajan kampanjatiimistä. Vuosina 2016–2020 kilpailu järjestettiin yleisöäänestyksenä Markkinointi & Mainonnan sivuilla. Ensimmäinen kisa on käyty tammikuussa 2008.